pipe
15 hours ago, Joerg Becker said:41,7% som ønsker 0,2 + 15,9% som vill 0,5 blir 62,1%
35,1% som ønsker å beholde 0,8 + 4,5% som ønsker "ikke noe promillegrense" (? ...ja, passer) blir 39,6%
Så, dette med "er og blir" ser jeg ikke så som du, særlig ikke når jeg snakker med folk.
Litt søkt å ta med 15,9% som ønsker 0,5 grense som inntekt for en 0,2 grense.
Dette er antagelig personer som selv noen ganger nyter litt alkohol når de fører båt eller som ser det som lite problematisk at det er lovlig.
Ville tro at de fleste av denne gruppen er så liberale at de ville valgt 0,8 enn ett forbud som 0,2 grensen i realiteten er og da blir regnestykket ett helt annet.
Burde heller ikke undersøkelsen stilt spørsmålet om man ønsker 0,2 grense?
Med ja,nei eller vet ikke som svar alternativ?
0,5 som promille grense er jo politisk stein dødt som alternativ og har ingen relevans til forsøkene med å få innført 0,2 grense bortsett i fra at 0,5 er ett lavere tall enn 0,8.
Faktisk kunne jeg svart på denne undersøkelsen selv med 0,5 under vise forutsettninger men ønsker ikke under noen omstendighet enn 0,2 grense som er det reelle alternativet til 0,8 grensen.
Derfor skal jeg vokte meg vel for å svare 0,5 hvis telefonen skulle ringe med slike spørsmål i andre enden.