Jump to content

Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold.

Pathfinder

Recommended Posts

en ting er bombesikkert enten kartene er feil eller ikke : vaker du langs land slik smeller det før eller senere

selv ville jeg gått omtrent midt i langs rørlinja / altså i midten :tongue:

dem sier det finnes 2 kapteiner - en som har gått på og en som kommer til og gå på :giggle:

har selv en lei uvane og prøver stort sett alltid og gå der det er dypest og i midten :wflag:

Jeg viser til tidligere tråd angående feil i Navionic Gold.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/57847-navionics-xg-kart-med-alvorlige-feil/page__st__30__p__942754__fromsearch__1#entry942754

Jeg sendte inn en lang liste med feil til Navionics. Det gikk lang tid før de svarte, at deres database hadde ingen av de feilene jeg rapporterte inn! I versjon 1.22 hadde de rettet de fleste feilene, men fortsatt er lykta Kaura på kysten av N-Trøndelag å finne i to forskjellige posisjoner på kartet, med ca 3 nm forskjell. Jeg har innrapportert dette til BelaMarin.

Pathfinder. Beklager at jeg ikke hadde tid til å sjekke i båten før i kvled. På min E120 med siste oppdaterte kartbrikke (kjøpt i april i år) var ikke skjæret ditt merket. Det ser akkurat ut som på dine kartutstnitt over. Bortsett fra at jeg nå har satt inn et wp slik at jeg husker dette til neste.

Flott at du har rapportert det til Navionics. Det store spørsmålet for meg er om alle kartprodusenter har samme data -hvorfor er det da forskjeller på slike elementære ting i kartene? Kanskje vi må gå over til ECDIS i båten vi også?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Pathfinder. Beklager at jeg ikke hadde tid til å sjekke i båten før i kvled. På min E120 med siste oppdaterte kartbrikke (kjøpt i april i år) var ikke skjæret ditt merket. Det ser akkurat ut som på dine kartutstnitt over. Bortsett fra at jeg nå har satt inn et wp slik at jeg husker dette til neste.

Takk for hjelpen. Da vet jeg at jeg kan kalle meg Pathfinder med stor P. Jeg brøyter landskapet og finner trygge stier, slik at resten av flokken kan ferdes trygt.

Men tror ikke jeg ville lagt det inn som et WP. Litt skummelt om man går på autopilot.

Spøk til side. Jeg er ikke første, og ganske sikkert ikke sistemann, som råker på her. Utrolig dårlig merket visuelt , (hvor mye koster det å sette opp en ekstra stake????), i et sund med mye trafikk. Leden i mitten av sundet er ikke bred selv om det kan se slik ut. På nordvestsiden er det gode vaffler og hyggelige naboer ihvertfall.

Skal si ifra om Navionics rapporterer tilbake til meg. Håper de er seriøse.

Man kjøper de ikke. De blir påspandert som belønning for at man bringer Redningsskøyta til den lokale båthavnen. Man blir behandlet som konger om man drar på grunn i Asmalsund. Kona har til og med skrevet seg inn i gjesteboka på en av hyttene der, og jeg har sendt bilder til en stolt hytteboer med hans kone og redningsskjøyta i profil. Skal ikke mye til for å glede andre.

Min kones dagbok

Redigert av Pathfinder (see edit history)

Jeg skal med seilbåt til Sand på Spjærøy nå til helga. Masta når 16m og lurer derfor på hvilken rute som er best (kommer fra indre Oslofjord).

Du er vel der allerede nå... men da går du inn fra Oslofjorden ved Strømtangen fyr over Lera, nordover gjennom Kjøkøysund, sørover Løperen, inn gjennom alt rusket mot Sand (greiest like nord for Møren).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...