2xDiesel Startet 2.August.2010 Link til dette innlegget Startet 2.August.2010 Var på vei sørover inn sundet til Lyngør. På høyre side hadde jeg 10 -12 trensnekker som var i en slags kombinasjon av å vente på noen samt være i bevegelse slik at jeg havnet i en vikepliktsituasjon. Å vike bak dem var umulig da der var fult av båter. Inn fra min venstre side kom der en tresnekke i 3 knops fart, heller ikke den kunne jeg gå bak da det området var sperret av østgående trafikk. Jeg begynte å "falle av" litt for å overholde høyreregelen, men snekken til venstre virket som om den var mest opptatt av å se om jeg hadde tenkt å kjøre på den en å overholde sin vikeplikt. Det hele endte med at jeg måtte iverkstette full stopp for å slippe snekken fra venstre forran meg, som igjenn medførte at vinden drev meg sidelengs mot snekkene til høyre. Det ble litt baksing siden jeg kom veldig nære snekkene til høyre. De koste seg tydligvis over situasjonen og nøt et slags otium, hvor snekkene ikke behøvde ta hennsyn til noen verdens ting. Hadde snekken til venstre gått bak meg hadde alt gått på skinner. Spørsmålet er, skulle jeg bare opprettholdt fart og kurs og regnet med at snekkefyren til venstre iverksatte nødvendige tiltak og da til slutt "nødbremset" hvis han ikke gjorde det? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Hadde gitt bånngass og kommet meg vekk! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Tanken streifet meg ja! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 I utgangspunktet er det greiest å beholde kurs og fart for å ikke sende ut uklare signaler til de andre. Men hva som var det lureste å gjøre der og da, er det vel bare du som kan svare på som var oppe i situasjonen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg hadde nok gitt gass i en slik situasjon der jeg går tom for andre alternativer Mange rare på sjøen - ref min erfaring med seilbåten i Larkollen sundet. Men der var jo jeg passe sta da ettersom jeg holdt kurs og fart og han hadde vikeplikt. Men jeg nektet å sette båten på land for å unngå det... Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Bitteliten skrev On 2.8.2010 at 10.58: Jeg hadde nok gitt gass i en slik situasjon der jeg går tom for andre alternativer Helt enig! (som jeg skrev i 1. innlegg) Det er som oftest lurt da man ungår situasjonen samt at folk "kan" bli mer oppmerksomme da de hører båten stikke. Kanskje de kvepper litt. Redigert 2.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg får nok kjeft uansett. for om jeg drar på litt raskt fra 3 til 10 knop så blir det nok 1 meter bølger. Men litt morro må de jo få for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Enig, bedre med noen knyttede never en å "drive" inn i en vikeplikt situasjon fordi man tok hennsyn til en som burde opprettholdt sin egen vikeplikt. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Chipsrederx85 skrev On 2.8.2010 at 10.39: Hadde gitt bånngass og kommet meg vekk! Bitteliten skrev On 2.8.2010 at 10.58: Jeg hadde nok gitt gass i en slik situasjon der jeg går tom for andre alternativer Chipsrederx85 skrev On 2.8.2010 at 11.08: ...samt at folk "kan" bli mer oppmerksomme da de hører båten stikke. Kanskje de kvepper litt. Bitteliten skrev On 2.8.2010 at 11.22: ...for om jeg drar på litt raskt fra 3 til 10 knop så blir det nok 1 meter bølger. 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 11.24: Enig, bedre med noen knyttede never en å "drive" inn i en vikeplikt situasjon fordi man tok hennsyn ... Ja, dere bidrar virkelig til at sjøen skal være et hyggelig sted å være. Og Lyngørsundet er jo akkurat stedet å dra opp "10-knopsbølgen", Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 OK, tror du situasjonen var speielt hyggelig for meg og familien? Hva burde jeg gjort? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Tilde skrev On 2.8.2010 at 11.32: Ja, dere bidrar virkelig til at sjøen skal være et hyggelig sted å være. [...] Du må huske att å vise hensyn er ett tegn på svakhet, hvertfall her på BP... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 brems er fint, så har man oversikt, men om sjangsen løses ved å gasse er jeg ikke veldig fremmed for det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg reflekterte faktisk ikke over stedet. Men Lyngørsundet er nok også et fint sted å ta det rolig. Særlig om det er i sundet Syd for Lyngør - husker ikke hva det heter - men smalt er det ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 11.39: ... tror du situasjonen var speielt hyggelig for meg og familien? Hva burde jeg gjort? Jeg og min familie synes det stort sett er hyggelig på sjøen, også når båtene tetter seg rundt oss. Og båtrafikken i Lyngørsundet en varm julidag kan vel best sammenlignes med Karl Johan på 17. mai. Å stå på retten sin slike steder er etter min mening tullete og vitner om dårlig sjømannskap. Hva med å stoppe opp et øyeblikk, vente på et "hull" i leden, og så smyge videre innover sundet? Sjøveisregler er fine å ha, men i trange farvann med både stor og kryssende trafikk, tror jeg sikkerheten og trivselen kommer lengst ved å utvise et snev av skjønn og aktsomhet uavhengig av vikepliktsregler. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Tilde skrev On 2.8.2010 at 11.52: Jeg og min familie synes det stort sett er hyggelig på sjøen, også når båtene tetter seg rundt oss. Og båtrafikken i Lyngørsundet en varm julidag kan vel best sammenlignes med Karl Johan på 17. mai. Å stå på retten sin slike steder er etter min mening tullete og vitner om dårlig sjømannskap. Hva med å stoppe opp et øyeblikk, vente på et "hull" i leden, og så smyge videre innover sundet? Sjøveisregler er fine å ha, men i trange farvann med både stor og kryssende trafikk, tror jeg sikkerheten og trivselen kommer lengst ved å utvise et snev av skjønn og aktsomhet uavhengig av vikepliktsregler. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 enig med tilde. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Mulig jeg er verdens største kløne til å kjøre båt men når båten ligger stille og driver på vei inn i andre båter grunnet en snekke som hverken viker, bremser eller setter opp farten for å avhjelpe situasjonen (gir faen) så skal altså jeg sette egen båt i en kinkig situsjon slik at snekkefyren ikke får ødelagt idyllen og ettermiddagsteen av for store hekkbølger? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg har ført taxibåt i Lyngør et par sommre for en del år siden, og kan skrive under på at båttrafikken i Lyngørsundet ofte er kaotisk i juli. Som oftest hjelper det å være tydelig på hvor du skal, og at du har rett til veien, uten å skape farlige situasjoner. Det virker på meg som at du løste situasjonen på en fin måte. At noen koste seg over at du måtte ratte litt får du bare være overbærende med. Jeg får si som en tidligere kollega sa da han måtte vike for en babordbåt i god fart: "Mi får bruke vettet mi som har det!" Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 12.16: Mulig jeg er verdens største kløne til å kjøre båt .... så skal altså jeg sette egen båt i en kinkig situsjon slik at snekkefyren ikke får ødelagt idyllen og ettermiddagsteen av for store hekkbølger? Jeg er ganske sikkert en større kløne enn deg, men av ikonet og nicket ditt forstår jeg at vi begge er utstyrt med 2 motorer og minst en truster i tillegg. Da klarer i alle fall jeg meg bra, kan snu skuta rundt en femøring med motorene alene og det er rimelig enkelt å stå stabilt på samme plassen med litt giring hvis det er nødvendig på grunn av vind og strøm. Når du står på retten din helt til du sitter fast i suppa, og alternativet enten er kollisjon eller å drive på land, så kan det jo alltids diskuteres videre om hvem som har plassert deg i den kinkige situasjon Hvis dine (for store) hekkbølger i Lyngørsundet er grunnen til at snekka valgte å gå foran deg, kan det være at snekke-skipper`n akkurat nå faktisk fikk litt av min sympati. Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Som det er sagt 1000 ganger før i dette forumet: Man har ikke påkjørsrett, selvfølgelig ikke, men hvis jeg er den båten som er uoppmerksom setter jeg pris på at andre enten bruker hornet eller gjør meg oppmerksom på at jeg må følge med (skulle bare mangle)! Tall Ship,ene har vært i KRS i helgen, og det må ha vært flere tusen småbåter. Skulle ikke vært mange av han "snekkefyren" her før det hadde blitt det komplette kaos! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Tilde: Jeg og Seacoen og familien forøvrig trives veldig bra i 5 til 6 knop og da kan du krysse bak meg i en 7 fots pram uten å vite at jeg har vært der. Det var også tilfellet her! Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 12.36: Tall Ship,ene har vært i KRS i helgen, og det må ha vært flere tusen småbåter. Skulle ikke vært mange av han "snekkefyren" her før det hadde blitt det komplette kaos! Hehe... vet hva du snakker om. Jeg møtte "Christian Radich" og en 8-10 andre skuter på vei ut av nettopp Lyngørsundet med kurs mot Krs sist onsdag. Men det understreker egentlig litt av mitt poeng: Jeg regner med at i dette kaoset av skuter og noen tusen følgebåter kommer skutene stadig vekk i vikepliktsituasjoner. Da må alle bruke "hue" og løse floken der og da, ellers ville festivalen rundt racet endt opp med mye flisete glassfiber underveis. "Mi får bruke vettet mi som har det!" Knakande godt sagt Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Er det ikke slik at disse skutene i trange farvann kommer under kategorien skip med nedsatt manøvreringsevne og således har forkjørsretti forhold til fritidsbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 12.16: ... slik at snekkefyren ikke får ødelagt idyllen og ettermiddagsteen av for store hekkbølger? Alt i orden, jeg leste bare setningen din over. Hvis du var i ferd med å ødelegge idyllen og ettermiddagsteen hans fordi du dyrket noen skikkelige hekkbølger, kan det hende at jeg hadde forståelse for at han ville krysse foran deg. Hvis farten var avpasset, så var det jeg som misforsto. Nimbus`en er heller ingen sylfide i hekksjø-verdenen, og jeg har sikkert fått en finger her og der jeg også, uten å ha vært helt bevisst omgivelsene. Nobody`s perfect... Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) 2xDiesel skrev On 2.8.2010 at 12.49: Er det ikke slik at disse skutene i trange farvann kommer under kategorien skip med nedsatt manøvreringsevne og således har forkjørsretti forhold til fritidsbåter? Neppe... de fleste av skutene er ikke så veldig store, og de jeg møtte på onsdag gikk alle som en for motor. Men i havnesituasjoner er det sikkert annerledes. Hvis de har nedsatt manøvreringsevne, skal vel dette signaliseres og gjelder da i forhold til alle typer skip, ikke bare fritidsbåter. Uavhengig av dette går det jo fremdeles an å bruke hue Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.