2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Neida, men hele poenget mitt her er at på sjøen er det en salig blanding av store og små båter, hvor de store kan gjøre det utrivelig for de små og når man opplever slikt som dette har jeg forståelse for dem som bruker gasspakene noen sekunder og kommer seg ut av det som da ikke ble noen situasjon! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Fjord Cat som går mellom KRS og Hirtshals er jo nyttefartøy og har forkjørsrett. Når den var på veg inn i går måtte den bare drite i det, det var så mye båter at den endte opp med å tråkle seg sikksakk fra Øksøy og inn til havna! Var vel en med vett i hue det da Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) "Neida, men hele poenget mitt her er at på sjøen er det en salig blanding av store og små båter,..." Mulig det... og mitt poeng er at det ikke koster meg noen ting å slakke av litt på gassen, slippe den uoppmerksomme snekka foran meg, og så tusle videre. Det er ingen tapere i den kampen, men kun en vinner, i tillegg til at jeg avverger et mulig sammenstøt. Nettopp fordi vi av og til er størst, pleier jeg å være bevisst at jeg ikke alltid trekker forkjørsretten for langt hvis jeg leser situasjonen slik at den andre ikke har forstått hva som skjer. Og dessuten er det så mye hyggeligere å bli påspandert en konjakk i stedet for en krangel etterpå av han andre når vi entrer samme havn. Det er faktisk selvopplevd Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Fjord Cat som går mellom KRS og Hirtshals er jo nyttefartøy og har forkjørsrett. Når den var på veg inn i går måtte den bare drite i det, .... Var vel en med vett i hue det da Antagelig. Det motsatte kaller man "massakre". Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Uten å ha sett situasjonen - HVORDAN oppsto den i det hele tat? kansje du var for sen med å oppfatte den, kansje den kunne vært unngått om du hadde oppdaget den tidligere? Dette ikke som kritikk av deg, eller andre, men tidliger vi oppfatter en situasjon, jo før kan vi ta høyde for den. Står aldrig på kravene på sjøen - det har jeg ikke tid til, er heller feig å "trekker" meg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Det var aldrig noen situasjon. Situasjonen oppstod i det øyeblikket jeg skjønte at "snekkefyren" ga faen i vikeplikten! Så da blir jo diskusjonen: Hvor mange meter før sammenstøt, burde jeg oppfattet at han ikke aktet å vike? 25 meter, 50 meter, 100 meter, 200 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) "Mi får bruke vettet mi som har det!" den skal jeg legge meg på minnet. Også i Lyngør gjelder høyrekjøring i trange leder Den vanskelige avveiningen er akkurat som 2xdiesel påpeker. Når skal man innse at den som har vikeplikt ikke overholder den? Jo det skal man gjøre i god tid slik at man kan ta nødvendige tiltak for å hindre kollisjon. Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 [...]Hvor mange meter før sammenstøt, burde jeg oppfattet at han ikke aktet å vike? 25 meter, 50 meter, 100 meter, 200 meter? Mens det enda er mulig å gjøre noe annet enn å holde fast og håpe det beste... Din løsning med å stoppe (ved å sette maskin i revers?) er ett helt utmerket eksempel på en grei måte å løse det på. Hadde du stått på ditt hadde mulige utfall inkludert både totalhavari og personskader for en eller begge båtene. Med din løsning så ville vel det absolutt værste som kunne skjedd vært at du drev inn i "17-mai toget" av snekker nede i le, med skadepotensial på litt gelcoat og en rekkestøtte eller to. (så lenge folk greier å passe fingrene, værste jeg ser på sjøen er når 10 tonn båt møter 10 tonn båt og en eller annen løkrull prøver å putte hender og føtter imellom for å unngå riper....) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Er enig med de som mener at i sterkt trafikert farvann må en prøve å vise hensyn for å avvikle båttrafikken på en god måte, og ikke bare stå på krava. Så litt om språkbruket som i alle høyeste grad kan forsterke forvirring på sjøen, for her snakker en ikke om skipperens posisjon, men båtens. Å bremse er også lite aktuelt på sjøen, der må vi heller sette ned farten. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg tror vi alle må være litt mer positiv (les:smidigere) i vår tankegang og samkvem med andre på sjøen: Å påstå at de andre sikkert er ondskapsfulle og nyter din kinkike situasjon og at den kryssende snekke fra babord utelukkende gjorde det av pur f...skap, gjør vel at utgangspunktet kan bli litt skjevt. Nå var jeg ikke der, men situasjonen kunne også ha vært slik at bb-snekka som tuslet i 3 knop, ville innhente de andre for dermed å gi alle bedre plass for videre ferd, også for trådstarter. Og kanskje så snekka andre hindringer som ikke trådstarter så? Et kaotisk trafikkbilde er vel kaotisk, for alle. Uansett vil siste måte å oppfatte situasjonen på, være mest i tråd med hovedregelen, §2. Uansett ville det være du som viste mest sjømannskap med å stoppe helt opp og avvente. Forresten så er uttrykket forkjørsrett misvisende mht sjøveisregelene som beskriver "rett til veien". Nyansen her er viktig. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg tror de aller fleste er en hel del mer smidige på vannet enn det som gis uttrykk for i diskusjoner som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Er det noen fartsgrense i Lyngørsundet? Er det en del brygger og båter der som skulle tilsi at man bør prøve å unngå å dra opp meterhøye hekkbølger? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Når jeg er på sjøen kjører jeg alltid slik at jeg unngår konflikt med andre, om jeg må legge om kursen littegrann betyr ikke dette noe for meg i det hele tatt, bare vi unngår "chain of events". Det vil si at både ute og inne i havner har jeg en deffensiv profil. Men dere kan mene hva dere vil, når trafikken blir tett og mye båter er i bevegelse i flere retninger øker kravet til at man følger reglene, da kan man ikke ha hevd på å kjøre slik man gjorde for 50 år siden! Kjører du bilen inn i et akslerasjonsfelt er det viktig at såsnart du har oversikt over trafikkbildet bestemmer deg for i hvilken luke du vil inn i og gir gass og går for det. Hvis ikke blir det slik som her i KRS at når det ikke er mer akslerasjonsfelt igjen, så stopper man og venter til det er ledig. Da får du en i fua! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Mouche: Vet ikke, men følte det unaturlig i det aktuelle traffikkbilde, og avstanden til land med mer en 3 - 5 knop! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Billeliten: Ikke "snekkefyren" Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Er det noen fartsgrense i Lyngørsundet? Er det en del brygger og båter der som skulle tilsi at man bør prøve å unngå å dra opp meterhøye hekkbølger? 5 knop Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Billeliten: Ikke "snekkefyren" Da var vel han fetteren til de i seilbåten jeg møtte i Larkollensundet. De stod på en rett de ikke hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Er det en del brygger og båter der som skulle tilsi at man bør prøve å unngå å dra opp meterhøye hekkbølger? Det er både bebyggelse, brygger og fortøyde båter langs hver side i hele sundet. Å ta "hekkbølgen" helt ut med Nimbus`en her inne, hadde garantert kvalifisert til en forside i VG. Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Bitteliten: Må ha vært faren! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Er det noen fartsgrense i Lyngørsundet? Er det en del brygger og båter der som skulle tilsi at man bør prøve å unngå å dra opp meterhøye hekkbølger? Mouche: Vet ikke, men følte det unaturlig i det aktuelle traffikkbilde, og avstanden til land med mer en 3 - 5 knop! 5 knop Det er både bebyggelse, brygger og fortøyde båter langs hver side i hele sundet. Å ta "hekkbølgen" helt ut med Nimbus`en her inne, hadde garantert kvalifisert til en forside i VG. Noen her (med mulighet for å lage større hekksjøer) som har lyst til å moderere egne innlegg med hensyn til "riktig" løsning? ps har vært der mange ganger så svarene var helt som forventet! Redigert 2.August.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Vi kan jo avslutte denne tråden som venner , og konkludere med at det skal være obligatorisk båtførerkurs for alle, også de født før 1980, spesielt de som føler de kan ferdes i Lyngør-sundet slik de gjorde i juli 1956! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 og konkludere med at det skal være obligatorisk båtførerkurs for alle, også de født før 1980 Den er jeg med på, burde være obligatorisk Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Astor Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Fredag ettermiddag ut Drøbaksundet mot Moss: Tanken var å gå rolig langs Hurumlandet, sørover, for å dra over ved Halvorshavn. Det vi møtte var et hav av motgående trafikk (fritidsbåter) som også hadde samme plan som meg, nemlig å gå langs Hurumlandet, nordover. Hvis jeg setter meg i motsatt historie, nemlig at jeg kommer sørfra og skal gå nordover. Da legger jeg meg ALLTID ut fra land slik at de som skal sørover kommer på min babord side, og jeg går da et stykke ut fra Hurumlandet slik at disse ikke blir presset helt inn mot strandkanten. Ingen jeg møtte av de tre fire første båtene hadde til hensikt å vike ut fra land og dermed slippe meg fram slik at vi kunne passere rødt/rødt. Ingen stor ting dette, jeg gikk selvsagt ut mot kanten av senterleden og fikk alle grønt/grønt. Jeg tenkte slik: -Vi har alle begynt båtlivet et sted, og regner vel med at ting bedrer seg med årene. En positiv ting fra Mossekanalen: Mye pen kjøring. Ingen hadde det så mye travelt at de veltet kaffekoppen for de som lå fortøyd i kanalen. Ingen hadde det så travelt at de ikke overholdt sakte gange (5-knop) i Mossesundet. En hyggelig overnatting i Østfolds peneste by. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Enig med deg at det ikke er noe poeng å gjøre ting vanskelig, men du hadde en alternativ kurs du kunne velge. I min situasjon hadde jeg ikke noen plass å gjøre av meg. Hvis du er ute å seiler kan du ikke loffe sidebåten på land, for derretter å si: Hørte ikke du ropte "klar av land" I mitt tillfelle blir det: Jeg driter i å overholde vikeplikten, men det var ikke meningen å sette deg i en vanskelig situasjon, men det passet meg bare ikke å vike! Når det er sagt, så hadde vi TallShips her i helgen og fjorden var gnudd med båter og der var fantastisk å se hvor oppmerksomme og løsningsorienterte de forskjellige båtene var slik at konfliktsituasjonene ble holdt på et minimum og vi alle kunne kose oss med de staselige skutene! Redigert 2.August.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 og konkludere med at det skal være obligatorisk båtførerkurs for alle, også de født før 1980 Den er jeg med på, burde være obligatorisk Det skulle ikke forundre meg om det kommer etter hvert. Jeg mistenker at det er kapasitetsproblemer som er årsaken til at de over 30 år slipper unna i denne omgangen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.