OT-flyktning Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Og neste år slipper bare de over 31, i 2012 bare de over 32, 2013 de over 33 osv. Det årner seg..... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg reagerer på tråd-tittel. "I hvilken grad står du på "forkjørsretten"..?" Ingen har "forskjørsrett" etter Sjøveisreglene! Men noen er pålagt å vike for andre fartøy under bestemte situasjoner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg reagerer på tråd-tittel. "I hvilken grad står du på "forkjørsretten"..?" Ingen har "forskjørsrett" etter Sjøveisreglene! Men noen er pålagt å vike for andre fartøy under bestemte situasjoner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ABokn Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Nå er jo ordet, forkjørsretten, skrevet mellom tydelige såkalte "hermetegn" og det tilsier at betydningen av ordet i dette tilfellet ikke skal tolkes 100% bokstavlig. Det antyder faktisk at det ikke er noe som heter forkjørsrett i dette tilfellet. Dermed er det ingenting å reagere på Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Hvordan burde jeg formulert meg da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Det årner seg..... Joda, det er nok en viss sannsynlighet for at man velger å la kverna male i sitt eget tempo også... Redigert 3.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Ingen jeg møtte av de tre fire første båtene hadde til hensikt å vike ut fra land og dermed slippe meg fram slik at vi kunne passere rødt/rødt. Uff, dette var en trist historie, og så i så trangt og uoversiktlig farvann da som det er der da! Håper du har kommet deg av sjokket nå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dalton Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 ...og konkludere med at det skal være obligatorisk båtførerkurs for alle... And here we go again. Patentløsningen for alle problemer knyttet til båtlivet. Plastbiten som på magisk vis utstyrer selv den mest hensynsløse småbåtskipper med gode holdninger og sunn fornuft. Flotte greier, dette beviset gitt! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Plastbiten som på magisk vis utstyrer selv den mest hensynsløse småbåtskipper med gode holdninger og sunn fornuft. Poenget er vel helst at de som er hensynsløse ut fra mangel på kunnskap får nye gode holdninger og sunn fornuft. Men det er sikkert mulig å diskutere nytten i det også... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dalton Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Poenget er vel helst at de som er hensynsløse ut fra mangel på kunnskap får nye gode holdninger og sunn fornuft. Hvor mange tror du det gjelder? Trekker man paralleller til bil ser man fort at førerkort ikke nødvendigvis medfører hensynsfull kjøring. Ingen skal få innbilt meg at noen timers teori gir folk mer fornuft mellom øra. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Trekker man paralleller til bil ser man fort at førerkort ikke nødvendigvis medfører hensynsfull kjøring. Det har har aldri vært lov å kjøre bil uten førekort, så den parallellen halter brutalt, for si det forsiktig... Og hvordan tror du biltrafikken hadde sett ut om det ikke hadde vært førerkortplikt? Redigert 3.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Nå er jo ordet, forkjørsretten, skrevet mellom tydelige såkalte "hermetegn" og det tilsier at betydningen av ordet i dette tilfellet ikke skal tolkes 100% bokstavlig. Det antyder faktisk at det ikke er noe som heter forkjørsrett i dette tilfellet. Dermed er det ingenting å reagere på Nei, men det viser trådstarters holdning til problemstillingen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Dalton Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Det har har aldri vært lov å kjøre bil uten førekort, så den parallellen halter brutalt, for si det forsiktig... Nå var det heller ikke det som var poenget her, noe jeg trodde var innlysende. Jeg vet jo at det ikke er lov å kjøre bil uten førerkort, det er holdningene jeg snakker om. Nettopp fordi det ikke er tillatt å kjøre bil uten å ha hatt opplæring skulle man jo tro at alle i trafikken hadde gode holdninger og viste hensyn i alle sammenhenger. Ihvertfall ut i fra hva enkelte her inne mener om båtførerbeviset. Men slik er det jo ikke. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Og da var vi tilbake til start. Du mener altså at kravet til førekort i biltrafikken har hatt absolutt ingen effekt på holdninger og hensyntagen i biltrafikken. Vel, jeg er uenig, og det innbiller jeg meg at de aller fleste andre er også... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dalton Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Du mener altså at kravet til førekort i biltrafikken har hatt absolutt ingen effekt på holdninger og hensyntagen i biltrafikken.... Skjønner ikke helt hvordan du fikk til den konklusjonen... Jeg har ikke sagt at førerkortet for bil, og båtførerbeviset for den del, ikke har noen effekt på folks holdninger. Det jeg forsøker å si, og som fortoner seg veldig vanskelig å forstå, er at det å utstyre alle båtførere med et bevis, ikke er noen patentløsning på alle problemstillinger som måtte oppstå på sjøen. Og det er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest opptil flere tråder her inne. Diskusjoner bølger litt frem og tilbake, helt til en eller annen smeller til med "bare de hadde vært obligatorisk båtførerbevis". Folk med en "meg først, meg først-holdning" til livet, får ikke nødvendigvis en mer laid-back livsfilosofi av noen timers opplæring. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Det jeg forsøker å si, og som fortoner seg veldig vanskelig å forstå, er at det å utstyre alle båtførere med et bevis, ikke er noen patentløsning på alle problemstillinger som måtte oppstå på sjøen. Og hvis du leser omigjen det innlegget mitt som jeg linket til ovenfor, så vil du se at det i grunnen er det jeg sier også. Men jeg mener altså at at en viss effekt er bedre enn ingen effekt, Det er kanskje der vi er uenige? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dalton Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Men jeg mener altså at at en viss effekt er bedre enn ingen effekt, Det er kanskje der vi er uenige? Neida, der er vi helt enige. Det jeg blir lei av, er det evige gnålet om at alt blir så mye bedre så fort båtførerbeviset blir innført. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Arkmarin: Kanskje du kunne nedverdige deg til å svare på innlegg #55 slik at jeg kan utrykke meg korrekt neste gang jeg poster noe. Ditt innlegg #62 forteller meg igrunnen ikke annet en at du kjeder deg. Du får sifra hvis det er noen skrivefeil i teksten her, så kan vi ta det i samme slengen da analysen må bli at jeg ikke har respekt eller riktig holdning ovenfor det norske språk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Emnetittelen er helt ok når 'forkjørsretten' er skrevet mellom fnutter. Og det er ingen grunn til å ta seg nær av at noen kanskje kjeder seg Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Ja,ja.mensan, som svenskene sier . En kan jo tenke seg at en må ha en slags basis for sine holdninger, også på sjøen. Og dersom kunnskapsløshet er basis kan det vel bli som så med både holdningene og handlinger. Det er vel ikke uten grunn at vi må skaffe oss noe kompetanse dersom vi skal utføre ting riktig som skipper på egen skute. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Dette er jo gnistrende enkelt da, man har ikke lov å kjøre på noen, og det er heller ikke blitt gjort. Etter min mening har man da ikke feil holdninger. At man i ettertid ønsker å høre hva andre hadde gjort i samme situasjonen har kunn bakgrunn i at man ønsker å lære mest mulig, også av andres erfaringer. At noen da velger å entre tråden, hvor formålet ikke er å bidra med erfaring, men kun komme med sure oppgulp er fullstendig unødvendig. PS: Kan det være at emnetittelen min var feil i utgangspunktet i forrhold til regelverket? Kan det være at den er blitt endret slik at den er tilpasset regelverket? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Uff, dette var en trist historie, og så i så trangt og uoversiktlig farvann da som det er der da! Håper du har kommet deg av sjokket nå? [/quote Jeg bærer over med deg Mouche. Du er med på å forsure dette forumet, desverre. Når det gjelder mitt innlegg, og andre jeg også har skrevet, klager jeg skjelden. Jeg finner løsninger. Jeg har med meg D5L i bagasjen og benytter meg av mine 50 år på sjøen som ballast. Det jeg vil med mine innlegg er å fortelle andre her på forumet hva vi møter og opplever på våre turer. Det vil jeg selvsagt fortsette med. Redigert 3.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Bingo! Det er jo akkurat det vi som spør er ute etter! Blir jo litt feil å henge seg opp i uvesentligheter som ikke har noe med saken å gjøre! Redigert 3.August.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg har med meg D5L i bagasjen og benytter meg av mine 50 år på sjøen som ballast. Flott! Det er sikkert derfor du fant gode løsninger også på denne vanskelige situasjonen selv om jeg for egen del ikke kan fatte og begripe at det var en situasjon å "skrive hjem om"! Det får da virkelig være grenser for hvor langt man skal måtte forandre sin posisjon på fjorden for at du skal ha gleden av rødt mot rødt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Hvordan burde jeg formulert meg da? Jeg har klart å oversett dette innlegget. I og med at man ikke har "forkjørsrett", så burde man stille spørsmål om hvordan man skal forholde seg til de som ikke overholder plikten til å vike. Emnetittlen viser at du er blitt forbannet, noe jeg godt kan forstå, men det betyr ikke at du bare kan stå på fordi om andre ikke kan, eller gir faen i Sjøveisreglene. Dette er hverdagen for de fleste av oss, både på land og sjø, og møte andre som ikke kan eller gir faen i reglene som gjelder. Holdningskapning er viktig, noe som baatplassen er med å gi. I slik situasjoner må man bite i seg det man gjerne skulle ha sagt, og det inntrykk man får av den forb...... idi.... i den andre båten. En skulle så gjerne ha gitt utløp der og da for sitt sinne, men man må bare telle til 10. Når du senere får utløp for dette på baatplassen, kommer jeg med min mening, som provoserer, men det bør du tåle. Når det gjelder din bruk av norsk, så syns jeg den er meget bra. Emnetittlen fortalte meg at du ble forbannet og hadde mest lyst til å gi gass og kjøre på, eller tar jeg feil når jeg forstår enmnetittlen slik? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.