Enzo Startet 2.August.2010 Link til dette innlegget Startet 2.August.2010 (redigert) Sitter og surfer på et svensk forum og der er det en som spør om kjøp av ny båt osv, så nevner de (båten er en oceanis 411) at han trenger kustskeppar lappen om han skal seile den, det er krav om dette i Sverige med båt over 12x4meter, altså om båten er bredere enn 4meter og over 40fot. Snakker de om det samme som fritidsbåtskipperlappen (D5L) i Norge her som har en ramme på 15meter båt osv. Er det virkelig slik at man må ha D5L for å føre båt over denne størrelsen i Sverige ? Redigert 2.August.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Ja 12x4 meter er grensen. Men den kan godt være 17x3 meter Om kompetansekravet er det samme som D5L vet jeg ikke Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Så jeg som ikke har D5L har i realiteten ikke lov å seile båten min i Sverige siden den er 13x4,1 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 skulle tro att det motsvarer det samme Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Joda - så lenge du er norsk og båten din er norsk er det greit Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 du kan leie en Skipper.........kjenner en som bor i Tbg ! litt mat å noe o drikke....... (tror ikke noen bryr seg...og att det er som Bitteliten skriver!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Ok fint. Joda gunga du kan gjerne komme å seile badekar en dag om du vil Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg har hørt at det er en samordning av de europeiske reglene på gang slik at grensen for D5L i Norge flyttes fra den noe diffuse grensen på 50 Bruttoregistertonn, og til 20 meter totallengde. Noen som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Penny Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Har også hørt snakk om å gå fra 50 brutto til et metertall, men vet ikke hvor mange meter som er aktuelt. At vi gikk fra 28 til 88 bt her har jo diskvalifisert meg som sjef, men jeg kan ikke si at jeg merker de helt store forskjellene i vanskelighetsgrad. Lengden gikk bare fra 16.7 til 22.2, så det er jo ikke voldsomt forskjellige båter å håndtere selv om den større har fått en langt mer volumiøs alukasse til overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Har også hørt snakk om å gå fra 50 brutto til et metertall, men vet ikke hvor mange meter som er aktuelt. Poseidon antydet 24 meter i desember i år, men han ville visst ikke garantere noe tidspunkt for eventuell gjennomføring av dette Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Union Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Den såkalte "Skjeppareksamen" i Sverige er ikke på langt nær så omfattende som det vi kaller for "Kystskipper. Om du sjekker på hjemmesidene til f.eks. Svenske Kryssarklubben så finner du kravene, og de gjelder altså kun for svensker, ikke for nordmenn som fører sin egen båt i Sverige Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Skulle vilja si motsatsen......... Den gamle Skepparexamen før de som har den (proff sertifikat) ....Skeppare B motsvarer minst D5L......................... Den nye som heter Kustskeppare er noe enklare den er for fritidsbåt og er kravet for fritidsbåt større enn 12*4m kraven har du her http://www.nfb.a.se/?page_id=70 Utsjøskeppare også fritids-sertifikat krav har du her http://www.nfb.a.se/?page_id=83 Den gamle Skepparexamen A og B (proffs-sertifikat) har ersatts av Fartygsbefæl klass 7 og Fartygsbefæl klass 8 mer om klass 8 http://www.chalmers....efal-klass-viii og klass 7 http://www.chalmers....befal-klass-vii en klass 7 tar ca 1 og 1/2 termin på Sjøbefælskolen, med alle sertifikat som ingår Basic Safety, Adv Fire, Arpa, ROC, MFA, IMDG etc etc ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtunga Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) gjelder altså kun for svensker, ikke for nordmenn som fører sin egen båt i Sverige Svenske regler gjelder vel strengt tatt for svenskregistrerte fartøyer, uavhengig av statsborgerskapet til skipperen. Men man får kanskje føre en svensk "12*4"-båt med norsk D5L også? Noen som vet om det er noen offisielle/generelle "sertifikatgodkjennelser" mellom broderlandene på dette området? Redigert 3.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Men man får kanskje føre en svensk "12*4"-båt med norsk D5L også? Noen som vet om det er noen offisielle/generelle "sertifikatgodkjennelser" mellom broderlandene på dette området? Jeg skulle tro att du får det ! (tro er ikke det samme som å vite!) her er en liste på sertifikat som krævs før att få føre ett svenskt fritidsskepp (fritidsskepp er alltså større enn 12*4m) http://www.sjofartsv...JOFS/85-011.pdf (og jeg tror att den føreskriften fortsatt gjeller ! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.