Jump to content

Ny Diesel og bensin pumpe i Horten


Gerhard

Recommended Posts

Det har åpnet ny Ny Diesel og bensin pumpe i Horten

 

Den ligger på Indre Havn i Horten like ved Stor dokka. Jeg tror det har vært pumpe her tidligere også.

Posisjon: 59° 25,825 / 10° 28,870

 

 

Prisene er ganske bra (til østlandet å være):

- Diesel  5.00

- Bensin 10.90

og de "har et mål om å til en vær tid ligge blandt de billigste"

 

Dette er en ubjetent automat pumpe. Har kun bensin og diesel. (Husk evt. 2 takts olje ! )

 

Åpningstider:

Sommeren:                               Fra 07.00 til 21.00         7 dager i uka

Vinteren (ca 15 okt – påske):       Fra 07.00 til 18.00         7 dager i uka

 

Har også vann, men jeg synes slangen så kort ut....

 

Vi båteiere er jo alltid redd for å få dårlig diesel, så jeg spurte om kvaliteten og fikk dette svaret:

Diesel kvaliteten vår er bra. Det er vanlig Diesel som i vinterhalvåret blir tilsatt parafin som på vanlige bensinstasjoner. Vi har årlig inspeksjon av tankene og dieselen blir sjelden liggende lenge på tanken da den har mange brukere. Vi fyller fra den samme tanken til maskiner og utstyr på Horten Industripark og til arbeid i begge dokkene

Gerhard

Link to post

vedkommende kan i alle fall ikke mye om diesel.. Vinterdiesel blir i dag additivert for å tåle kulde, ikke tilsatt parafin. Vinterdiesel Arctic quality er tilsatt parafin, men den selges bare i ekstreme strøk; Røros, Tynset/ Tolga og Finnmark...

Ville jeg stole på en drivstoffleverandør som kunne så lite om grunnleggende dieselkvalitet ?

ALDRI I VERDEN..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Vinterdiesel blir i dag additivert for å tåle kulde, ikke tilsatt parafin. Vinterdiesel Arctic quality er tilsatt parafin, men den selges bare i ekstreme strøk; Røros, Tynset/ Tolga og Finnmark...

 

Suzuki

Kan du da kanskje forklare hva som ligger i begrepet additivert (hvis det betyr noe annet en tilsatt), og evt hva som er tilsatt?

Link to post

Hulda's holdning til vinterdiesel i båt er: Drit i det, det blir ikke kaldt nok. Inntil for få år siden ble norsk diesel tilsatt kerosine (parafin). VW anbafalte opp til 30% normalbensin tilsatt dieselen i ekstreme strøk for at sommerdiesel ikke skulle felle ut voks.

 

Gamle Caroline og Sylfiden gikk på vanlig diesel fylt om sommeren også om vinteren, helt problemfritt. Hulda, som den nye damen heter, startet og gikk som en klokke nyttårsdagen for to år siden. Da målte jeg 32 kalde på båthavna i Son. Det var ca. 5 kalde inne i båten, rundt om 0 inne i motorkassen. Selv ikke i Gamvik er det mye kaldere.

 

Hulda har nå ca. 650 liter diesel i beholderen, som ventelig kommer til å holde et års tid. Utfelling av voks er ikke tema. Det er heller ikke vedkommende som betjener pumpa som blander inn tilsettingsstoffer. Men Suzuki har et sidepoeng. Vet man så lite om hva man driver med, så vet man kanskje ikke heller hvordan man skal beskytte dieselen mot vann og annen forurensing.

 

Hulda fylte hos Oslofjorden Bunkers i august, da var prisen kr. 5,50 per liter. Dette er den tidligere oppkjefta Halvorshavn på Hurum. Toppet opp med 220 liter, ikke noe vann så langt.

Link to post

Kan du da kanskje forklare hva som ligger i begrepet additivert (hvis det betyr noe annet en tilsatt), og evt hva som er tilsatt?

Kjapt repetert etter hukommelsen ( 4 år siden jeg jobbet med sånt, begynner å bli grå inni hodet...    :smash:

 

Stort sett alle drivstoffer, er i dag tilsatt ulike tilsatser, for å oppnå spesielle egenskaper. Disse tilsetningsstoffene kalles additiver. Når ulike bensinstasjonskjeder reklamerer med CLEANPOWER 8000 bensin, eller SUPERDUPER diesel 7000 , er det tilsetningsstoffer som skiller disse fra vanlige diesel / bensinkvaliteter. Når man ønsker bedrete kuldeegenskaper, tilsettes kuldeadditiv, ikke parafin ( i unntak av tidligere nevte arktiske kvaliteter ) Tar man f.eks en moderne sommerdiesel og tilsetter 30% parafin, økes ikke motstandskraften mot kulde med mer enn 2-3 grader. Dette er fordi noe av "standardpakken" med additiver som tilsettes, ikke er kompatible med kuldeadditivene som tilsettes.  Grunnen til at det tilsettes parafin i arktiske kvaliteter, er at det foreløpig ikke finnes gode nok additiver, om man ønsker ekstremt gode kuldeegenskaper.

Og den dieselen som er tilsatt parafin ( arktisk kvalitet ) er tilsatt helt spesielle additiver, for å hindre bla.a ekstrem slitasje. Tror bla.a det er no teflon tilsatser, eller noe i den retingen..

Derfor er dette med å tilsette 2 takts olje i vinterdiesel, bare tull. Dette var det behov for tidligere, da alle vinteregenskaper ble oppnådd ved hjelp av parafin.

 

Så tilbake til opprinnelsen. Omløpshastiget har lite med kvalitet å gjøre. Beredskapslager osv. har diesel liggende som er 20-40 år gammel. Like fin. MEN - og det er et stort MEN, man må ha kontroll på fuktighetsinnholdet, dvs. VANN. All diesel inneholder større eller mindre mengder vann. Under transport og lagring, trekker dieselen rett og slett vann ut av lufta. Ikke mye, men litt.  Og dreneres ikke denne bort, vil det bli tull. Til slutt i alle fall. Påstanden om at "omløpshastigheten er stor" gjør meg enda mer skeptisk. Fordi vannet da ikke samles på bunn i lagertanker og dreneres bort, men rett og slett leveres sammen med dieselen, til.. nettopp: DEG. Omløpshastighet allene kan IKKE brukes som noe mål på hvor bra fuktighet holdes unna. Lotus har tidligere hatt noen bra regnestykker på hvor mye vann som egentlig samles i en tank, ved gitte temperaturforskjeller. Gjenta gjerne regnestykket, men denne gangen endrer du til en tank på 40 eller 50 000 liter.. Dette er forresten en bra grunn til at de fleste bensinstasjon tanker bør være nedgravd; lite temperatursvingninger. En tank på land ved en marina derimot... ?

 

Suzuki  

No boat needed..

Link to post

Kan du da kanskje forklare hva som ligger i begrepet additivert (hvis det betyr noe annet en tilsatt), og evt hva som er tilsatt?

Suzuki har for såvidt gitt en forklaring på dette.  Fant Shells spesifikasjon og HMS-datablad på forskjellige produkter inklusive vinterdiesel her på linken til Norske Shell .

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  • 1 år senere...

vedkommende kan i alle fall ikke mye om diesel.. Vinterdiesel blir i dag additivert for å tåle kulde, ikke tilsatt parafin. Vinterdiesel Arctic quality er tilsatt parafin, men den selges bare i ekstreme strøk; Røros, Tynset/ Tolga og Finnmark...

Ville jeg stole på en drivstoffleverandør som kunne så lite om grunnleggende dieselkvalitet ?

ALDRI I VERDEN..

 

Butikken heter HSR Marine (Horten Skipsreparasjoener AS), drivstoffleverandøren heter ESSO. De vet nok hva de driver med skulle jeg tro. Dumt av de å tro at man fortsatt tilsatter parafin i dieselen....eller andre ting som gjør det enklere i vinterhalvåret. Poenget er at det går ca 25 M3 /uke så det rekker ikke bli dårlig :-)

Link to post

Nå ser det ut til å være i gang på nytt sted. Jeg svingte innom i kveld og det så klart ut.

P.S. I følge baatplassens drivstoffbørs: Billigst på østlandet i år !

Heisan ettersom du har vært å sjekka alt ,er det noe mere der ? Tenkte på kiosk og kansje div oljer ? Eller det slik det var fra før der ute , kun kortautomat ? Kan jo ta jolla en tur ut å sjekka plassen men.........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Noe mer info:

Pga av streik hos linjeleverandør til banken kan man kun fylle så lenge butikken er åpen.

Dette skulle vært på plass i går.

Landgangen fra drivstoffbrygga kommer i morgen :-)

 

Butikken (til høyre for pumpen) blir bedre skiltet og vil være åpen hele sommeren.

 

 

HSR Marine

- Salg av båter og motorer

- Service og opplag

- Butikk

 

Åpningstider 8-16 hverdager og 10 - 13 lørdag

 

Butikken selger det mest nødvendige av slitedeler og annet samt.

Til uken kommer issalg også til glede for mange.

 

Verksted

Volvo Penta, Mercruiser, Mercury, Johnson og Evinrude + flere

Nordkapp, Zodiac, Quicksilver, Valiant mm

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg kan ikke noe om dieselkvalitet.

 

Når det gjelder dieselen til HSR Marine (Horten Skipsreparasjoner AS), er det slik at dette er diesel beregnet for bilmotorer (autodiesel), eller har den annen kvalitet.

 

Så henvisning til datablad i tidligere innlegg men dette sier meg ikke så mye.

 

Er det bl.a. forekomsten av svovel som skiller kvaliteten på ulike dieseltyper. Opplevde at dieselen jeg for noen år siden benyttet fra Halvorshavn sotet mer på akterspeilet, mens dieselen fra HSR Marine i Horten indre havn soter mindre. - Eller er dette bare en feiloppfatning (fargen på vaskesvampen tyder i alle fall ikke på det).

 

Hvor mange hovedgrupper av diesel snakkes det om.

Link to post
  • 17 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...