Jump to content

Mercury 60hk EFI startproblemer?

Teebob

Recommended Posts

Hei.

Har en 2008mod Mercury 60hk BIGFOOT EFI.. Den har alltid startet på sekundet starteren slo inn.. Men, da jeg sjøsatte båten i dag, så ville motoren ikke starte i heletatt..

Innslaget slår inn, og starteren går.. Men, det virker som det ikke er spenning på coilene..

Noen som har vert borti noe lignende?

Er ikke så veldig erfaren når det gjelder påhengsmotorer, men har skrudd endel bil med elektronisk tenning / insprøytningssystemer..

Av og til kan de være litt leie når de settes ut for en ny sesong, bensin etc kan har "rent tilbake", f.eks..

Innfestingen av dødmannsnora er mitt første sjekkpunkt. Sjekk også at bensinpunmpen er ferdigpumpet, dvs hard. Ikke liv nå heller? Da prøver jeg en dash startgass. Da kan det godt henne alt løser seg. Hvis ikke er det normalt en av to "tilstander"; a) motoren tenner, og dør igjen - problemet er antakelig knyttet til manglende bensintilførsel, eller b) motoren forblir uten tenning - da har du antakelig et elektrisk problem (tenning, stopp-knapp, dødmannsknapp/-snor etc.).

Den kan selvsagt være en bøtte med andre mulige feil også, men jeg antar at motoren gikk helt fint når du satte den fra deg sist? Hvis ja, så står jeg ved mine forslag :-)

Riste bensin er lurt å gojøre uannsett om det er olje i bensinen eller ikke. Men mer nødvendig på en 2 takt.

Bensin som ligger lenge i ro får et slags lag av "syrer". Dette blandes ut ved å riste tanken.

Hadde en 6 hk 4-takt mercury 06 mod. Den startet ikke før bensinen ble ristet. Da hadde bensintanken stått i ro i hele vinteren (ca 5 mnd)

Når jeg leverer min 20 foter til vinterlagring i september, kjører jeg alltid bensintanken (fast tank) helt tom fordi gammel bensin er ikke optimalt for motoren. Siden den faste tanken i båten ikke er så lett å riste på, kjører jeg den tom og fyller den hos forhandleren når båten hentes i mai året etter.

Men en 2 takter med olje er selvsagt behoved for risting større.

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Hvorfor er gammel bensin farlig da?

Hvem har påstått at gammel bensin er farlig? Det er den da ikke. Men bensin er ferskvare da, og bør helst ikke lagres lengre enn 3 måneder. Den blyfrie bensinen skiller ut et hvitt pulver ved lagring, som lett tetter små dyser etc. Pluss at de mest lettantennelige stoffene i bensinen fordamper. Men når det er sagt så vil det som regel bare føre til at motoren er mer tungstartet etter vinterlagring, ikke at den ikke starter i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men bensin er ferskvare da, og bør helst ikke lagres lengre enn 3 måneder. Den blyfrie bensinen skiller ut et hvitt pulver ved lagring, som lett tetter små dyser etc. Pluss at de mest lettantennelige stoffene i bensinen fordamper. Kunne ikk sagt det bedre selv!

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Derfor kan det være lurt å riste tanken, uannsett om du har 4 takt eller 2 takt.

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Bensinen er ny, båten var en tur på sjøen tidligere i vår, men ble tatt på land igjen pga. lite bruk og at tenningslåsen begynte å fjuske litt.

Tenningslåsen er nå byttet, og den fungerer, legger ut spenning til både utstyr og starter, samt legger sammen 2 jordingsledninger..

Jeg har bare testet gnisten med en bilplugg, da jeg ikke fant pipe som passet på pluggene i motoren.. Bilpluggen gnistet vertfall ikke.

Ser det er 5 ledninger inn på hver coil, og jeg måler bare en +5v mellom den ene lederen, og de 4 andre.. Har studert coilene, og de skal ha 12v drivspenning..

Så jeg går ut fra at motorstyringen av en eller annen grunn ikke legger ut spenning til de.

Men, leste nå litt i instruksjonsboken, der sto det at motoren skal pipe rytmisk i 6 sekunder om det er en "non critical engine error". Noe som min motor gjør. Men, dette har den alltid gjordt, jeg har bare trodd at det var signalet om at det var spenning på motoren.

Noen som vet hva en "non critical engine error" kan vere?

Er det mulig å lese av feilkoder fra disse motorene på en enkel måte?

Dødmansknappen er forbikoblet, da den ble ødelagt forige sesong. Dette virket sist båten var på sjøen..

Ok, så du har altså byttet tenningslås. Nå vet jeg ikke hvor avansert denne bryteren er (les: hvor mange utganger den har), men det at den legger ut strøm etc. er vel ikke nødvendigvis det samme som at ikke tenningen kan være "brutt"? Men ok, du virker jo å ha målt dette, og da har du sikkert sjekket dette også. Synes bare det "lukter" litt "prime suspect" av bryterkoblingen siden motoren startet med den gamle bryteren, og ikke med ny.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...