Teebob Startet 2.August.2010 Link til dette innlegget Startet 2.August.2010 Hei. Har en 2008mod Mercury 60hk BIGFOOT EFI.. Den har alltid startet på sekundet starteren slo inn.. Men, da jeg sjøsatte båten i dag, så ville motoren ikke starte i heletatt.. Innslaget slår inn, og starteren går.. Men, det virker som det ikke er spenning på coilene.. Noen som har vert borti noe lignende? Er ikke så veldig erfaren når det gjelder påhengsmotorer, men har skrudd endel bil med elektronisk tenning / insprøytningssystemer.. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Nye plugger og filtre? Dødmannsknapp? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Mercury motorer vettu! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Av og til kan de være litt leie når de settes ut for en ny sesong, bensin etc kan har "rent tilbake", f.eks.. Innfestingen av dødmannsnora er mitt første sjekkpunkt. Sjekk også at bensinpunmpen er ferdigpumpet, dvs hard. Ikke liv nå heller? Da prøver jeg en dash startgass. Da kan det godt henne alt løser seg. Hvis ikke er det normalt en av to "tilstander"; a) motoren tenner, og dør igjen - problemet er antakelig knyttet til manglende bensintilførsel, eller b) motoren forblir uten tenning - da har du antakelig et elektrisk problem (tenning, stopp-knapp, dødmannsknapp/-snor etc.). Den kan selvsagt være en bøtte med andre mulige feil også, men jeg antar at motoren gikk helt fint når du satte den fra deg sist? Hvis ja, så står jeg ved mine forslag :-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Du skriver at "det virker som det ikke er spenning på coilene",ER det eller er det IKKE gnist på pluggene? Før du er sikker på dette,er det vel liten vits i å feilsøke på noe annet. Er det gnist,og til rett tid,er bensintilførsel neste punkt på lista. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Har du kjøpt ny bensin? Gammel bensin er farlig. Hvis du ikke du har ny bensin, så må du riste den gamle bensintanken godt, veldig godt. Har du fast tank i båten vet jeg ikke. Kanskje stå på dørken og vugge den? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Hvorfor er gammel bensin farlig da? Aldri hørt noe om. Risting er det vell bare behov for om man blander olje i bensinkanna, for å få "blandet" olje og bensin" godt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Riste bensin?? 2008 efi= 4 takter uten oljeblanding.. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Riste bensin er lurt å gojøre uannsett om det er olje i bensinen eller ikke. Men mer nødvendig på en 2 takt. Bensin som ligger lenge i ro får et slags lag av "syrer". Dette blandes ut ved å riste tanken. Hadde en 6 hk 4-takt mercury 06 mod. Den startet ikke før bensinen ble ristet. Da hadde bensintanken stått i ro i hele vinteren (ca 5 mnd) Når jeg leverer min 20 foter til vinterlagring i september, kjører jeg alltid bensintanken (fast tank) helt tom fordi gammel bensin er ikke optimalt for motoren. Siden den faste tanken i båten ikke er så lett å riste på, kjører jeg den tom og fyller den hos forhandleren når båten hentes i mai året etter. Men en 2 takter med olje er selvsagt behoved for risting større. Redigert 3.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Hvorfor er gammel bensin farlig da? Hvem har påstått at gammel bensin er farlig? Det er den da ikke. Men bensin er ferskvare da, og bør helst ikke lagres lengre enn 3 måneder. Den blyfrie bensinen skiller ut et hvitt pulver ved lagring, som lett tetter små dyser etc. Pluss at de mest lettantennelige stoffene i bensinen fordamper. Men når det er sagt så vil det som regel bare føre til at motoren er mer tungstartet etter vinterlagring, ikke at den ikke starter i det hele tatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Men bensin er ferskvare da, og bør helst ikke lagres lengre enn 3 måneder. Den blyfrie bensinen skiller ut et hvitt pulver ved lagring, som lett tetter små dyser etc. Pluss at de mest lettantennelige stoffene i bensinen fordamper. Kunne ikk sagt det bedre selv! Kunne ikke sagt det bedre selv! Derfor kan det være lurt å riste tanken, uannsett om du har 4 takt eller 2 takt. Redigert 3.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teebob Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Bensinen er ny, båten var en tur på sjøen tidligere i vår, men ble tatt på land igjen pga. lite bruk og at tenningslåsen begynte å fjuske litt. Tenningslåsen er nå byttet, og den fungerer, legger ut spenning til både utstyr og starter, samt legger sammen 2 jordingsledninger.. Jeg har bare testet gnisten med en bilplugg, da jeg ikke fant pipe som passet på pluggene i motoren.. Bilpluggen gnistet vertfall ikke. Ser det er 5 ledninger inn på hver coil, og jeg måler bare en +5v mellom den ene lederen, og de 4 andre.. Har studert coilene, og de skal ha 12v drivspenning.. Så jeg går ut fra at motorstyringen av en eller annen grunn ikke legger ut spenning til de. Men, leste nå litt i instruksjonsboken, der sto det at motoren skal pipe rytmisk i 6 sekunder om det er en "non critical engine error". Noe som min motor gjør. Men, dette har den alltid gjordt, jeg har bare trodd at det var signalet om at det var spenning på motoren. Noen som vet hva en "non critical engine error" kan vere? Er det mulig å lese av feilkoder fra disse motorene på en enkel måte? Dødmansknappen er forbikoblet, da den ble ødelagt forige sesong. Dette virket sist båten var på sjøen.. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Ok, så du har altså byttet tenningslås. Nå vet jeg ikke hvor avansert denne bryteren er (les: hvor mange utganger den har), men det at den legger ut strøm etc. er vel ikke nødvendigvis det samme som at ikke tenningen kan være "brutt"? Men ok, du virker jo å ha målt dette, og da har du sikkert sjekket dette også. Synes bare det "lukter" litt "prime suspect" av bryterkoblingen siden motoren startet med den gamle bryteren, og ikke med ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.