Ånøybåtan Startet 2.August.2010 Link til dette innlegget Startet 2.August.2010 Har skaffet meg en eldre Mariner 5 Hk (1980 tror jeg), som trenger "storservice". Det største problemet, bortsett fra rustne bolter, er lysebrun olje som kom ut i overgangen blokka/stammen. Den kan sees på bilde 2. Jeg ønsker å demontere blokka fra stammen og "chassiet". Har løsnet 4 skruer i underkant bilde 3 (denne ene brakk), det sitter 4 skruer inni som jeg ikke kommer til før jeg får fjernet blokka. Hvordan blir framgangsmåten, begynner jeg med å fjerne bolten som vist på bilde 1. Har også prøvd å løsne luftinga fra stammen, men de to skruene brakk, bilde 4. Håper bildene kommer opp..... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Tror vi bør begynne med å finne den eksakte årsmodellen først, Mariner kan være såmangt ( Mercury, Yamaha eller YamaMerc.. ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Det er ihvertfall en luftkjølt Yamaha/Mariner slik jeg tolker bildene, men årsmodell skal jeg ikke uttale meg eksakt om. Slutten av 70-tallet tipper jeg. Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Droll Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Har skaffet meg en eldre Mariner 5 Hk (1980 tror jeg), men årsmodell skal jeg ikke uttale meg eksakt om. Slutten av 70-tallet tipper jeg. Fant den igjen i arkivet... kan det være en 1977 modell ?, var faktisk den eneste jeg fant som lignet... jeg ønsker å demontere blokka fra stammen og "chassiet". det sitter 4 skruer inni som jeg ikke kommer til før jeg får fjernet blokka. Hvordan blir framgangsmåten, Utifra det jeg kan tolke ifra deletegningene er du på god vei... Du har fjerne bolt nr 6/7/8/9 ??, da skal det være mulig å løfte av motordelen ...OBS sitter antagelig godt pga den/de brukne boltene + styrehylsa nr 5 . Kan antagelig være en fordel om du demontere de "løse" delene som sitter på utsiden av blokka ( forgasser, bensin pumpe ++ ), vil gi deg litt ekstra plass å skru på. begynner jeg med å fjerne bolten som vist på bilde 1. Skal du kløve selve motoren kan det være en fordel å ta av svinghjulet nå... skal du bare ha av motoren kan det sitte på... OBS hvis du skal ta det av MÅ du bruke en avdrager som boltes til de 3 hullene på toppen av svinghjulet, bruk av feil type avdrager kan skade svinghjulet. er lysebrun olje som kom ut i overgangen blokka/stammen. Den kan sees på bilde 2. Antagelig uforbrent 2-takts olje ifra eksosen, eventuelt 2-takts olje som har lekket ut ifra selve motoren ( veivhuset ( antagelig simmringer i bunn på veiv )). Har løsnet 4 skruer i underkant bilde 3 (denne ene brakk), Blir litt ekstra jobb med en brukket bolt... noen mulighet for å få presset inn en bred flatrekker i skille imellom blokk/stamme ?? , kan i såfald muligens brukes som en kile for å løfte av motoren ( bruk helst 2 stk, en på hver side ).. OBS tenk på at delene er laget av aluminium, de tåler ikke allverden av slag + det er lett å lage sår/hakk... Har også prøvd å løsne luftinga fra stammen, men de to skruene brakk, bilde 4. En saltvanns motors forbannelse... har du startet må du avslutte må nå av og boltene må borres ut, eventuelt fjernes på annet vis ... med litt fingerspitzgefyl og tålmodighet går det meste... Prøv å finn ut hvordan det er festet, fjern resterende bolter, bank så litt forsiktig rundt om på dekslet... er du heldig kan du få noe inn i en eventuell sprekk for så å jobbe delene pent ifra hverandre... Bare et oversikts bilde... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.