Jump to content

Demontere Mariner 5Hk

Ånøybåtan

Recommended Posts

Har skaffet meg en eldre Mariner 5 Hk (1980 tror jeg), som trenger "storservice". Det største problemet, bortsett fra rustne bolter, er lysebrun olje som kom ut i overgangen blokka/stammen. Den kan sees på bilde 2. Jeg ønsker å demontere blokka fra stammen og "chassiet". Har løsnet 4 skruer i underkant bilde 3 (denne ene brakk), det sitter 4 skruer inni som jeg ikke kommer til før jeg får fjernet blokka. Hvordan blir framgangsmåten, begynner jeg med å fjerne bolten som vist på bilde 1. Har også prøvd å løsne luftinga fra stammen, men de to skruene brakk, bilde 4.

Håper bildene kommer opp.....

baat_motor.jpg

baat_motor2.jpg

baat_motor3.jpg

baat_motor4.jpg

Har skaffet meg en eldre Mariner 5 Hk (1980 tror jeg),

men årsmodell skal jeg ikke uttale meg eksakt om. Slutten av 70-tallet tipper jeg.

Fant den igjen i arkivet... kan det være en 1977 modell ?, var faktisk den eneste jeg fant som lignet...

jeg ønsker å demontere blokka fra stammen og "chassiet". det sitter 4 skruer inni som jeg ikke kommer til før jeg får fjernet blokka. Hvordan blir framgangsmåten,

Utifra det jeg kan tolke ifra deletegningene er du på god vei...

mariner_1977_5hk_1.jpg

Du har fjerne bolt nr 6/7/8/9 ??, da skal det være mulig å løfte av motordelen ...OBS sitter antagelig godt pga den/de brukne boltene + styrehylsa nr 5 .

Kan antagelig være en fordel om du demontere de "løse" delene som sitter på utsiden av blokka ( forgasser, bensin pumpe ++ ), vil gi deg litt ekstra plass å skru på.

begynner jeg med å fjerne bolten som vist på bilde 1.

Skal du kløve selve motoren kan det være en fordel å ta av svinghjulet nå... skal du bare ha av motoren kan det sitte på...

OBS hvis du skal ta det av MÅ du bruke en avdrager som boltes til de 3 hullene på toppen av svinghjulet, bruk av feil type avdrager kan skade svinghjulet.

er lysebrun olje som kom ut i overgangen blokka/stammen. Den kan sees på bilde 2.

Antagelig uforbrent 2-takts olje ifra eksosen, eventuelt 2-takts olje som har lekket ut ifra selve motoren ( veivhuset ( antagelig simmringer i bunn på veiv )).

Har løsnet 4 skruer i underkant bilde 3 (denne ene brakk),

Blir litt ekstra jobb med en brukket bolt... noen mulighet for å få presset inn en bred flatrekker i skille imellom blokk/stamme ?? , kan i såfald muligens brukes som en kile for å løfte av motoren ( bruk helst 2 stk, en på hver side )..

OBS tenk på at delene er laget av aluminium, de tåler ikke allverden av slag + det er lett å lage sår/hakk...

Har også prøvd å løsne luftinga fra stammen, men de to skruene brakk, bilde 4.

En saltvanns motors forbannelse... har du startet må du avslutte :smiley: må nå av og boltene må borres ut, eventuelt fjernes på annet vis ... med litt fingerspitzgefyl og tålmodighet går det meste...

Prøv å finn ut hvordan det er festet, fjern resterende bolter, bank så litt forsiktig rundt om på dekslet... er du heldig kan du få noe inn i en eventuell sprekk for så å jobbe delene pent ifra hverandre...

mariner_1977_5hk_2.jpg

Bare et oversikts bilde...

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...