Jump to content

Kva er forskjellen på MD 21 og MD 22


ut mot havet

Recommended Posts

Hei.

Vi skal reise å sjå på eventuelt kjøpe ein Viksund 880 i morgen. I annonsen står det at motoren som står i er ein MD 21 på 60hk. Eg har lest på nettet at MD 21 yter 75hk og MD 22 yter 60hk. Kva er riktig? Er dette gode motorer? takksam for raskt svar, hadde vert greit å vite litt om motor før ein skal sjå på båten.

Link to post

Det er en MD21A på bildet.

 

Den er oppgitt til 61hk, ja, men VP tok vel i noe hardt da de spesifiserte 75 HK SAE / 4500rpm.

 

Hvis du anser den som en ca. 50HK motor og holder deg på, si 3200 rpm er det en god motor. Den er veldig følsom for varmkjøring så pass på at alarm for kjølevannstemp fungerer.

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/34657-hk-paa-md21a/

 

MD22 er en helt annen konstruksjon.

 

GeirKS

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post

Jeg ville vært svært skeptisk til å kjøpe en båt med slik motor. Den er svært følsom på temperaturøkning og nedkjøling, gir man den ikke god tid til å varme seg opp og kjøle seg ned så ryker toppakningen og toppen slår seg skjev. Mange deler som f.eks vannpumpe og varmeveksler er umulig å få tak i nytt, så du risikerer motorbytte pga delemangel. Motorene har riktignok fin gange ved fornuftig bruk, men når du kjøper gammelt vet du jo aldri hvordan den har blitt behandlet før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

MD21 er vel basert på Peugeot/Indenor og er gode motorer om de ikke hardkjøres. MD22 er basert på Perkins og er også godt brukende. Ikke den Perkinsen med det beste Perkins-ryktet men ok likevel. Volvo har en tendens til å ta litt mye effekt ut av motorene men om du tar hensyn til det og ikke kjører på fullt så lager du det et langt enklere båtliv :wink: Varmgang er døden for disse motorene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei.

Vi skal reise å sjå på eventuelt kjøpe ein Viksund 880 i morgen. I annonsen står det at motoren som står i er ein MD 21 på 60hk. Eg har lest på nettet at MD 21 yter 75hk og MD 22 yter 60hk. Kva er riktig? Er dette gode motorer? takksam for raskt svar, hadde vert greit å vite litt om motor før ein skal sjå på båten.

 

md21 yter 75 hk på 4500 rpm, 60 hk på 3500 og 51 på 3000 rpm.

hvor mye rpm den motoren i den båten du skal se på avhenger vel av hvilken installasjon . den ble levert som lystbåt verson med 4500 rpm og arbeidsbåt 3000 rpm.

forøvrig vet jeg ikke om noen som tør og kjøre sin md21 på 4500 rpm

jag marser med min på 2600 til 2800 , då går den fint

slik jeg da skjønner det så tar jeg da ut mellom 45 og 50 hk.

Link to post

Jeg ville vært svært skeptisk til å kjøpe en båt med slik motor. Den er svært følsom på temperaturøkning og nedkjøling, gir man den ikke god tid til å varme seg opp og kjøle seg ned så ryker toppakningen og toppen slår seg skjev. Mange deler som f.eks vannpumpe og varmeveksler er umulig å få tak i nytt, så du risikerer motorbytte pga delemangel. Motorene har riktignok fin gange ved fornuftig bruk, men når du kjøper gammelt vet du jo aldri hvordan den har blitt behandlet før...

 

De fleste delene er fremdeles tilgjengelige til disse motorene, både eksosbend, eksosmanifold, varmeveksler, pakninger etc. Sirkulasjonspumpa for kjølevæske har gått ut. Mener jeg har hørt at noen har et overhalingssett til de?

 

Tror ikke deletilgangen er noe dårligere enn til andre motorer i fra 70-tallet. Prisene på VP-spesifikke deler er derimot så høye at det ikke er særlig aktuelt å kjøpe de nye.

 

GeirKS

Link to post

...gir man den ikke god tid til å varme seg opp og kjøle seg ned så ryker toppakningen og toppen slår seg skjev...

Akkurat det der er tull. Basta!

 

Men motoren er følsom dersom den blir for varm, så det bør/må du unngå. Respekter tempvarsleren om den skulle pipe, dvs. stopp motoren og løs problemt, da skal det gå bra. Den piper bare om noe har gått galt (har opplevd det to-tre ganger, alle gangen pga tett insug under båten, eller glemt å åpne inntakskranen).

 

Omdreininger på max 3200 nevnt foran er fornuftig. Selv kjører jeg nesten aldri over det, selv om jeg kan "dra" den opp i nesten 4000.

 

Jeg har en MD21B, nå er den 29 år. Avgassrøret har jeg byttet en gang (det som eksoslangen er koblet til på motoren). Noen deler kan være vanskelig å skaffe (slik andre har nevnt), varmeveksleren er kanskje den jeg gruer mest til, min bør jo definitivt være på overtid - ny er nesten umulig å skaffem og er dyr om det lar seg gjøre. Er motoren OK, og du steller bra med den, så er den svært grei å ha med å gjøre. Sjekka litt på Finn, og fant (muligens) annonsen "din". Hvis riktig, så står det at også MD21 delemotor kan selges med - i så fall ville jeg vurdert det dersom den er rimelig på stell, og prisen ikke for høy.

 

Ofte står det et MS3-gir sammen med disse motorene (det gjør det også hos meg). Dette giret kan får en slitt kon med den følge at det er vanskelig å få giret til å "slå inn" enten forover eller bakover. Her på forumet er det beskrevet hvordan man kan ordne dette selv ved å rille/slipe (tror jeg det var) på selve konen. Aternativet er ny kon.

 

redigert: Dersom vi snakker samme annonse, så ser jeg av bildet at det er en A-variant. Jeg har B. Da er varmeveksleren en annen, så da vet jeg ikke lenger om det jeg skrev lenger opp om pris og tilgjengelighet gjelder også her.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

De tallene er etter SAE standard og blir derfor en del høyere en DIN som de fleste nyere motorer er oppgitt i, kan være verdt å tenke på for sammenligningens del.Geir

 

I dette tilfellet 75HK SAE = 61 HK DIN. Har ikke sett så nøye på det, kanskje de 61 HK som VP oppgir er på propellakselen, mens SAE er uten gir og aggregater?

 

Geir

Link to post

I dette tilfellet 75HK SAE = 61 HK DIN. Har ikke sett så nøye på det, kanskje de 61 HK som VP oppgir er på propellakselen, mens SAE er uten gir og aggregater?

 

Geir

 

hm.. altså, opprinnelig er den oppgitt til 75 hk ved 4500 rpm i instruksjon bok.

videre yte 51 hk ved 3000 rpm

etter den standarden du da sier skal den da yte 61 hk ved 4500 rpm

og da ca 36 hk ved 3000 rpm.

det vil jo si da at F***** ikke mye rart jeg ikke har manøver kraft på propellen.

 

er jeg på bær tur nå?

Link to post

Så vart det båtkjøp, Viksund 880 med MD 21A. Har ikkje fått henta båten ennå, vert vel i neste veke. Motoren verka å vere bra. Selger hadde hatt ut motor å gir og skifta kon i gir og reingjort alle kjølere. I følge selger bruker ikkje motoren olje så eg håper at den kan vare nokre år. Vart jo veldig sketisk til motortypen etter nokre innlegg her på forumet men har vel roa meg litt, vert nok ikkje heilt roleg før eg har fått brukt den litt og ser at den fungerer bra. Ellers var eg overaska over roleg gange og lite støy frå motoren.

Som i dei fleste båtannonser var nok fartspotensiale ein smule overdrive her og, kan verke som motoren kunne hatt nokre hk meir.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...