Jump to content

Skal vi akseptere å bli jaget om vi trenger nødhavn?


Nautofil

Recommended Posts

Ser i dag på Sandefjordsblad.no at en båteier i fra Melsomvik har blitt jaget i fra Thorøya båthavn etter å fått assistance i fra redningssjøyta pga. motortrøbbel ved Tønsberg tønne se link: http://www.sb.no/nyheter/sokte-nodhavn-jaget-bort-1.5502367

 

skal vi måtte akseptere slik ved nød?

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post

Dette er jo fullstendig uakseptabelt, makan! :eek: Hadde ikke akseptert å bli jaget slik, har man problemer så har man problemer. Han ligger jo ikke der frivillig akkurat.

 

Har hørt at det ikke er lov å nekte nødhavn? Han kan jo evt. påberope seg nødrett vil jeg tro.

 

Har også hørt at det medfører erstatningsansvar og evt. straff for å slippe andres fortøyninger, selv ved "ulovlig" fortøying.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Jeg tror det må brukes sunn fornuft hvis man skal påberope seg retten til å benytte nødhavn, og her er det sikkert noe som ikke kommer helt frem i lyset.

 

Har man motorproblemer vil det være naturlig å oppsøke et verksted med mindre man har planer om å reparere selv.

 

Det nevnes her tre alternativer og det finnes sikkert flere.

1. Det alternativet som ble valgt hvor bryggeanlegget var ment til annen næringsvirksomhet.

2. Et verksted 500 meter lenger inne som med stor sannsynlighet kunne rettet problemet mot betaling.

3. Gjestehavnen hvor man mot en avgift kan legge til og repparere selv.

 

Jeg opplevde det samme for et år siden. Jeg leide kaiplass for en jobb, og når vi kom med båten som ikke får plass i en vanlig marina, lå det to småbåter og tok opp den plassen jeg hadde leid. Tapt arbeidsfortjeneste og tapt leie ble 8 000 kr. Eks. mva. og så hadde jeg i tillegg en innleid som også skulle ha lønn.

 

Hvis været tilsier at man trenger nødhavn så tror jeg saken stiller seg litt annerledes.

Link to post

Tja, det kan virke som det er en havnesjef som er opptatt av å nekte folk å ta seg til rette.

 

Der er han vel i godt selskap. Det er jo stadige debatter her om å nekte folk både det ene og det andre...

Nekte båter å lage bølger.

Nekte de som ønsker å kjøre aggregat.

Nekte de som ønsker å seile i smalt farvann.

Nekte de som ønsker å ligge alongside.

+++

 

Men at bryggeeieren, slik saken er fremstilt, har oppført seg dumt, det er jeg helt enig i. :yesnod:

Link to post

Etter det jeg forstod la båteieren seg til på denne brygga for å vurdere situasjonen. Han mente nok ikke å være der lenge eller reparere der, slik jeg skjønner.

I og med at han diskuterte med bryggeeieren ble dette sikkert forklart, men bryggeeieren var like bastant i sin tåpelige mening :discuss: .

Og båteieren var i en nødsituasjon. Det er det vel ingen tvil om.

 

vis det er slik, ja da er bryggeeieren en KJEMPEIDIOT :boxing:

Link to post

Er det Nødhavn, er det vel ikke lov å nekte skulle jeg tro... men jeg tipper nok denne saken som de aller fleste andre, her et litt mer nyansert bilde.. Hva og ikke minst hvordan ting har blitt diskutert, krevd eller eller forespurt, vet vi jo ikke... Vi har jo kun en av partene sin versjon til en lokal avis å forholde oss til....

NB: Ikke les dette som en støtte av den ene eller andre!!!

Hvis det stemmer er jeg enig at det er uakseptabelt!

 

PS; Jeg måtte pent betale havneavgift til Horten når jeg lå i nødhavn der borte i over en uke.... trodde heller ikke de krevde det.. men slik var det jo...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Det er klart at en må betale etter avtale om en får motortrøbbel og legger seg i en marina for å reparere. Det kan vel knapt kalles for nødhavn. Men må en søke havn pga vær, havari o.l.

kan ingen nekte en det, men i ettertid må en selvfølgelig gjøre avtale med havneeier. Å nekte noen som er i en reel nødsituasjon går jeg ut fra er ulovlig (hvilken paragraf er dette

lovfolk?).

Link to post

Synes eier burde oppførst seg helt annerledes her. Han kunne sikker funnet en annet plass båteier kunne ligget for og få plass til seilbåtene (og hjulpet han dertil).

 

Hvor blir det av hjelpsomheten? Jeg prøver og hjelpe andre eiere så godt jeg kan? En kan kan det være jeg som trenger hjelp...

 

Dog kunne nok båteier valgt en annen plass og bli tauet til uten at jeg kjenner området.

Link to post

Blir litt flisespikkeri å diskutere i hvilken tilstand båt og eier skal være i for å fortjene betegnelsen "nødhavntrengende"

Saken her er jo en båt uten maskinkraft. Tauet til denne brygga av Redningsskøyta. Redningsskøyta måtte avbryte slepet fordi de fikk et hasteoppdrag som kanskje var av en slik art at liv sto på spill. Om man da ikke kan si at båteier er i nød så har han ihvertfall et havari.

Å bli jagd på havet uten motorkraft vil nå jeg påstå er uansvarlig og lite fleksibelt av bryggeeier. Det finnes nok nyanser i denne saken, men at bryggeeier har opptrått på en lite fleksibel måter er nok udiskutabelt.

Link to post

det er voksent å innrømme at man har driti seg ut. Rednignsskøyta kan komme i en situasjon der et nødoppdrag kommer inn når de har et slep. Da må de kvitte seg med slepet så raskt som mulig på en trygg plass for å prioritere det viktigere oppdraget. At havneeiere da i ytterste konsekvens risikerer livet til de som er i nød fordi det ikke passer dem akkurat nå er nok mest basert på at de ikke helt har tenkt og forstått konsekvensene av deres beslutning om å nekte kaiplass.

 

Men det er nok noen bryggeeiere som har erfart at "vrak" båter som blir slept inn blir fast inventar i havna også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

hadde det ikke vært mye enklere i første omgang av brygge eier og snakket med havaristen - hjulpet han med slep til en bedre/annen plass???

helt skrullete men bra han la seg flat (skulle kanskje vært banka flat :giggle: )

alt er så mye enklere når man er blid - hjelpsom - opfinnsom - kreativ - alt er mulig å løse

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post

hadde det ikke vært mye enklere i første omgang av brygge eier og snakket med havaristen - hjulpet han med slep til en bedre/annen plass???...

Det er flere eiere av brygga, har jeg forstått. Det som gjør saken enda litt verre er at den andre bryggeeier og oppsynsmann(?) (Morten Wegger, jeg bruker navnet siden Sandefjords Blad gjør det samme) faktisk snakket med havaristen. Og fortsatt fortsatt ba han pelle seg vekk. :headbang:

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Var på Koster tror det var 2008. Kom et forferdlig vær med mye vind og regn.Vi lå ute i skjæra og byttet på plassen for og få bedre ly mot vinden.

Kastet også ut resevedregen for ekstra sikkerhet.

Vi hvar to voksne,en tenåring og to under 6år.Kona og jeg sitter og og følger med på været.Det blir bare vere og vere.

Så vi bestemer oss for og gå inn til Bopallen.Klokka var rundt 23.Det var stor aktivitet inne på bryggene.Det var helt fullt.Vi går runt på innsiden og ser at noen fortøyer til en brygge og vi spørr om vi kan legge oss på utsiden av dem.Et kontant nei.Skulle ikke ha noen på utsiden av seg.

Da ble jeg forbannet og nervøs.Det er noen store private brygger som ligger rett ved.Så jeg sier at vi får legge oss der.

Prøvde og legge til på vanlig måte, men vinden var så sterk at det lot seg ikke gjøre. Så sier jeg til kona at du får gå foran på baugen og så kjører jeg rett mot brygga og når du er iland så surrer du tauet rundt pålen på brygga.

Så fikk vi dratt båten inntil og fikk roet oss ned litt.Brydde meg ikke om og fendre pga. store bildekk.

Når vi hadde fortøyd godt og satt i båten og pratet om det som hadde skjedd.

Så kom det et kvinnemennske og spurte hva vi gjorde der.Vi har søkt NØDHAVN sier jeg på en høflig måte.Også sier dama at vi ikke kan ligge der for båten er for stor.(28 fot).Men vi kan dra oss imelleom her og den andre brygga da kan vi ligge.Vi dro båten imellom og fortøyde på nytt.

Brygga er bygdt av solid tømmer.Etter en natt med dårlig søvn så tar jeg gummibåten og kjører jeg bort til Vettnet.Også der var det fullt på flyttebrygga.Det var plass på den yttre brygga og snakker med en hyggelig mann i en seilbåt og spørr om det greit at vi legger oss her.

Bare kom så skal jeg hjelpe til når dere kommer.

Kona seier at vi tar en tur til butikken for og handle.På veien til båten sier kona at hun skal gå ned til brygga som vi søkte nødhavn på for og takke/betale for natta.Tar med seg guttungene og går mot brygga.Underveis så dukker det opp en mannsperson og spørr kona hva hun gjør her.Dette er privat område.Kona ble så paff at hun snudde og gikk til båten.

Jeg forstår ikke båteieren som vi ikke fikk ligge siden av og ikke kvinnemennsket som ba oss om og flytte båten.

Dette er vårt første ordenlige møte med og søke NØDHAVN.Det er nok noen her ute som også opplevde det samme været.

Link to post

Kan bryggeeier kreve havneavgift av en som søker "nødhavn"? det vil jo bli lettere for begge parter. Havarist kan vurder annen havn fortere og bryggeeier setter et press på havarist uten å værer direkte ufin. :cheers_wine:

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...