s/y UT-sia Startet 3.August.2010 Link til dette innlegget Startet 3.August.2010 (redigert) Heisan Har en 2006 mod bavaria hvor samtlige limte skinnskjøter har fra hverandre på rattet, slik at stålet i rattet kommer tilsyne. (Har forsøkt å laste opp bilder, men får det ikke til) Lund Båt båt på sin side hevder at dette er en vanlig skade på en fire år gammel båt og dekkes derved ikke av reklamasjonsrett (5 år). Regner med at det ikke er det eneste bavariaratt dette har skjedd med. Hva synes dere?? Er det akseptabelt??? HVIS, det er akseptabelt, hva gjør man for å bedre litt på dette?? Tommy Redigert 3.August.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Skal dette utbedres må du benytte kontaktlim eller cyanoacrylat(superlim) av den typen som også limer treverk. Det er for øvrig helt utrolig at de leverer ratt med limte i stedet for sydde skjøter. Det er antagelig benyttet kontaktlim med for liten varmebestandighet i produksjon av disse rattene. Jeg vil tro flere har opplevd det samme, muligens en serie ratt hvor de har vært tomme for den typen lim de normalt benytter. Synes ikke limt skinn er noen god løsning uansett. Redigert 3.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
s/y UT-sia Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Heisan Jeg holdt på å si øye for øye og tann for tann, men heldigvis det slappp vi. Men øye til øye og en kjapp prat med ny servicesjef hos Lunde båt, så var et nytt ratt på plass. Takk skal Lunde båt ha. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Skulle jo bare mangle. Rattet er ikke en "slitedel" som man foreventer slike skader på før båten er 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Det var det samme som ny servicesjef sa også Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Er skjøtene sydd på det nye rattet ? Har aldri sett skintrekk på ratt som ikke har vært sydd, trodde ikke det gikk an å lime slikt Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Hmm...ratt godtar de som reklamasjon men ikke motor? (jf saken til Akult) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Kanskje det også løser seg med NY servicesjef? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Junke Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Hmm...ratt godtar de som reklamasjon men ikke motor? (jf saken til Akult) Billigere å beholde en kunde ved å bytte ratt som de får nytt fra fabrikken, en at de selv må betale for en ny motor i reklamasjons tiden. De må nok selge noen nye båter til Akult før de har eventuelt tjent inn igjen dette. (jeg mener fortsatt at de burde skaffet han en ny motor og tatt disse kostnadene!) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Er skjøtene sydd på det nye rattet ? Det var sydd på min båt iallefall.. Dette var standard Lewmar ratt... men om det var limt i tillegg er jo ikke så godt å vite. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ÅtteGlass Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Den vanligste måten å feste (elg)skinn til et stålratt er å sy. Alle bitene kappes til på forhånd og perforeres der en ønsker stingene. Deretter fikseres de på rattet ved hjelp av noen små striper med tosidig tape (samme som seilmakeren bruker). Så kommer kosejobben med å sy det sammen med en sterk, vokset tråd. Sterkt og holdbart, og skinnet kan "leve" uforstyrret videre i vekslende fuktige forhold. Jeg aner at limt skinn ikke vil kunne "leve" på samme måte? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
baatsman Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Vi har også sydd søm på rattene. Synes det er rart at Lewmar leverer forskjellig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
finnmarken Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Det at de godtar nytt ratt og ikke ny motor er jo ikke rarere enn at det er kr 169 000,- i forskjell.... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Jepp...og det kan vel ha noe å si for en stakkars kunde Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Det er en bavaria, flaks att det ikke skjedde før Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.