Jump to content

2006 Bavaria 33 Cruiser, skinnet på rattet går opp i limingen

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Har en 2006 mod bavaria hvor samtlige limte skinnskjøter har fra hverandre på rattet, slik at stålet i rattet kommer tilsyne.

(Har forsøkt å laste opp bilder, men får det ikke til)

Lund Båt båt på sin side hevder at dette er en vanlig skade på en fire år gammel båt og dekkes derved ikke av reklamasjonsrett (5 år).

Regner med at det ikke er det eneste bavariaratt dette har skjedd med.

Hva synes dere?? Er det akseptabelt???

HVIS, det er akseptabelt, hva gjør man for å bedre litt på dette??

Tommy

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Skal dette utbedres må du benytte kontaktlim eller cyanoacrylat(superlim) av den typen som også limer treverk.

Det er for øvrig helt utrolig at de leverer ratt med limte i stedet for sydde skjøter. Det er antagelig benyttet kontaktlim med for liten varmebestandighet i produksjon av disse rattene. Jeg vil tro flere har opplevd det samme, muligens en serie ratt hvor de har vært tomme for den typen lim de normalt benytter.

Synes ikke limt skinn er noen god løsning uansett.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 måneder senere...

Hmm...ratt godtar de som reklamasjon men ikke motor? (jf saken til Akult)

Billigere å beholde en kunde ved å bytte ratt som de får nytt fra fabrikken, en at de selv må betale for en ny motor i reklamasjons tiden.

De må nok selge noen nye båter til Akult før de har eventuelt tjent inn igjen dette.

(jeg mener fortsatt at de burde skaffet han en ny motor og tatt disse kostnadene!)

Er skjøtene sydd på det nye rattet ?

Det var sydd på min båt iallefall.. Dette var standard Lewmar ratt... men om det var limt i tillegg er jo ikke så godt å vite.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den vanligste måten å feste (elg)skinn til et stålratt er å sy. Alle bitene kappes til på forhånd og perforeres der en ønsker stingene. Deretter fikseres de på rattet ved hjelp av noen små striper med tosidig tape (samme som seilmakeren bruker). Så kommer kosejobben med å sy det sammen med en sterk, vokset tråd. Sterkt og holdbart, og skinnet kan "leve" uforstyrret videre i vekslende fuktige forhold. Jeg aner at limt skinn ikke vil kunne "leve" på samme måte?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...