Jump to content

Marinisering av gammel motor fra transporter? Erfaring?

Jørgen S

Recommended Posts

Hei. I myraen min, er det veldig lite plass under dørken under hardtopen der hvor motoren sitter. Nå er det en Volvo b20 som står der. Den er montert midt i der, med en motorkasse oppå. Forsåvidt greit det, men jeg lurer på å bytte motor nå. til en diesel. har kikka på en Mercedes, men de er jo ganske høye, men så kom jeg til å tenke på vw. I de gamle transporterene, så satt det jo en dieselmotor som var tilta over på sia, noe som gjorde den så lav at den passa inn under motorlokket baki denna bilen. Er detnoen som har eller har hørt om noen som har marinisert en slik dieselmotor? Hvis jeg er heldig, er den lav nok til at jeg kan heve gulvet litt under hardtopen, og få plass til motoren under, og fortsatt ha ståhøyde, uten motorkasse^^

Den gamle motoren som stod i disse transporterene, var notorisk kjent for å få skjev topp, noe som ikke var gunstig.

Dette var fordi de var litt små til bilen, og ofte ble kjørt hardt.

Men om en er kyndig og kan planslipe toppen igjen, så er den jo god som gull igjen, og om den ikke skal kjøres altfor hardt i båt, så kan jo dette fungere.

trulsant har rett, de motorene slet fælt i "mellom bakker og berg", men ikke så mye på kontinentet.

Dog, motoren sliter gjerne kontinuerlig i båt så hvorfor se frem til en ny skjev topp?

I tilfelle må du passe godt på at propelleren ikke er for stor eller har for stor stigning.

Sjekk toppturtall etter evt installasjon.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...