Jump to content

Rana 22 Stabilitet

Rana22fot

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Rana22 fot snekke, med 15hk yanmar diesel i.

Båten ruller svært mye og er ganske ustabil i sjø og med flere personer ombord.

Er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan få båt mer stabil?

Ser det er enkelte snekker som har flaps(plate) bak på hekken, hjelper dette? Dessuten har jeg hørt det går ann å skru lister lang vannlinjen på båten.

Hvor kan jeg få kjøpt dette utstyret osv?

Spørs vel hva type rulling du mener. Er det krapp rulling eller sakte rulling? Krapp rulling er gjerne den mest slitsomme, og kommer når båten har et lavt tyngdepunkt og har ingenting med ustabilitet å gjøre, båten er da for stabil.

Det enkleste er vel å plassere ballast oppe ved vannlinjen på begge sider, evt lage slingrekjøler men da under vannlinjen. Ville ikke skrudd fast men plastret fast litt over halvveis mellom kjøl og vannlinje. Lengde kan du ha fra 1/3 til 1/2 skrogets lengde. Til å konstruere denne slingrekjølen kan du bruke en godt innplastret treplank som du tilpasser skroget.

Flaps begrenser vel rulling, men bare til en viss grad. Spørs størrelse og konstruksjon i forhold til skroget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...