Jump to content

Bergkile, spesiell type etterlyses.

Verrie

Recommended Posts

Etter å ha knekt, bøyd og deformert et antall bergkiler (ikke alle steder der er trær/bolter og fortøye i) av vanlige typer, har jeg lyst på noen jeg så en type av i sommer.

Den er utformet som vanlig bergkile, men var langt mer solid enn vanlige, med strammehjul i topp for å splitte kilen (2 deler) for bedre heft. Med andre ord, ikke nødvendigvis for å slåes ned i sprekker.

Jeg glemte og ta bilde, og eier av båten var ikke tilstede.

Noen som vet hvor de fåes kjøpt?

Hvor mye holder vanlige bergkiler?

I klatring har de såkalte friende. De kraftigste har en bruddstyrke på 13-14kN, om ikke mer, som er opp mot 2 tonn.

De bruker også bergkiler i forskjellige design som tåler ca det samme.

Men er ikke så mye klatreutstyr som er designet for over 2 tonn. På de lastene blir en delt i to ved fall uansett. Så lite vits i å dra på tyngre utstyr som tåler mer.

For oss båtfolk burde ikke en friends pris på 500-1000kr/stk være noe skremmende :rolleyes:

Friends:

0001390_supercam_big.jpg

200px-Spring_Loaded_Camming_Device.svg.png

Bergkiler:

0002351_Ultralight-Curve-Nut---1-103.jpg

chockstones.jpg

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

I klatring har de såkalte friende. De kraftigste har en bruddstyrke på 13-14kN, om ikke mer, som er opp mot 2 tonn.

Friends har det fine egenskapen at de kan feste i sprekker som åpner seg utover om vinkelen ikke er for stor. Jeg har en del klatreerfaring og har flere ganger tenkt når jeg skal til med bolter at "her hadde det vært fint med en friend" - men friends av klatretypen har det med å vandre en del om de blir utsatt for belastning med litt variasjon i vinkel og styrke, noe som fort (nesten alltid!) vil forekomme ved litt vind og/eller sjø. Jeg har derfor slått dette fra meg. Vanlige (klatre)kiler derimot er kanskje bedre, men hvis du får inn en kile vil jeg tro du får inn bolter også uten problemer.

Styrken er nok ikke noe problem, den oppgitte bruddstyrken er for rykk og de tåler mer med statisk belastning. Det er også ofte sømmen i båndet (slyngen) som er svakeste punkt.

Hvis noen ikke har klart å la være å prøve friends så hører jeg gjerne på erfaringer, men ellers vil jeg tro det har dårlig kost/nytte, fordi det er få steder de kan settes uten å vandre ut av feste eller vandre helt inn så de setter seg fast. Jeg har en del i kjelleren som fint kunne vært brukt!

Expanderkil hjemmeside

Snedig, lurer på hvor mange slag med hammeren den holder. Bør jo være godt stål i den.

Expanderkil på svensk og Watski bergkile på norsk. Dårlig markedsføring å ikke ha ett navn.

I omregnet valuta koster denne 100 kr mer her enn i Sverige. Vi burde stadig hakke på Watski for å få lik prissetting.

Fikk ellers påminnelse på videoen her: Gummiavlaster for å ikke rykke ut de vanlige boltene. Tauet fjærer jo, men kanskje ikke ikke nok.

Eikeplanker er vel stadig lurt å ha med for større sprekker. Hva bruker dere?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...