Verrie Startet 3.August.2010 Link til dette innlegget Startet 3.August.2010 Etter å ha knekt, bøyd og deformert et antall bergkiler (ikke alle steder der er trær/bolter og fortøye i) av vanlige typer, har jeg lyst på noen jeg så en type av i sommer. Den er utformet som vanlig bergkile, men var langt mer solid enn vanlige, med strammehjul i topp for å splitte kilen (2 deler) for bedre heft. Med andre ord, ikke nødvendigvis for å slåes ned i sprekker. Jeg glemte og ta bilde, og eier av båten var ikke tilstede. Noen som vet hvor de fåes kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Klatre utstyr kanskje..? Mins vi brukte slike i di hine hårde dager. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Clas Ohlson selger solıde bergkıler, baade rette og vınklete. Har en av hver, kraftıge og rustfrıe! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
puddingen Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Nope sjømann..Men galvaniserte ! Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Sjømann, de er jeg klar over, men det er de jeg knekker etterhvert, må ha noen mer solide noen.(båten veier en del, og har litt vindfang). Puddingen, de skal sjekkes ut, takk. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Du får komme innom en dag, tror jeg har en slik liggende i Garasjen. Jeg klarer meg fint med de mindre typene. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Jan E. Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Hvor mye holder vanlige bergkiler? I klatring har de såkalte friende. De kraftigste har en bruddstyrke på 13-14kN, om ikke mer, som er opp mot 2 tonn. De bruker også bergkiler i forskjellige design som tåler ca det samme. Men er ikke så mye klatreutstyr som er designet for over 2 tonn. På de lastene blir en delt i to ved fall uansett. Så lite vits i å dra på tyngre utstyr som tåler mer. For oss båtfolk burde ikke en friends pris på 500-1000kr/stk være noe skremmende Friends: Bergkiler: Redigert 4.August.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Gunga Din Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Expanderkil Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
noengangererdetallright Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 I klatring har de såkalte friende. De kraftigste har en bruddstyrke på 13-14kN, om ikke mer, som er opp mot 2 tonn. Friends har det fine egenskapen at de kan feste i sprekker som åpner seg utover om vinkelen ikke er for stor. Jeg har en del klatreerfaring og har flere ganger tenkt når jeg skal til med bolter at "her hadde det vært fint med en friend" - men friends av klatretypen har det med å vandre en del om de blir utsatt for belastning med litt variasjon i vinkel og styrke, noe som fort (nesten alltid!) vil forekomme ved litt vind og/eller sjø. Jeg har derfor slått dette fra meg. Vanlige (klatre)kiler derimot er kanskje bedre, men hvis du får inn en kile vil jeg tro du får inn bolter også uten problemer. Styrken er nok ikke noe problem, den oppgitte bruddstyrken er for rykk og de tåler mer med statisk belastning. Det er også ofte sømmen i båndet (slyngen) som er svakeste punkt. Hvis noen ikke har klart å la være å prøve friends så hører jeg gjerne på erfaringer, men ellers vil jeg tro det har dårlig kost/nytte, fordi det er få steder de kan settes uten å vandre ut av feste eller vandre helt inn så de setter seg fast. Jeg har en del i kjelleren som fint kunne vært brukt! Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 BoBeep, setter jeg pris på, men trenger noen stk. Liker og sove godt om natta.... Expanderkil Glimrende Gunga Din, ser ut til å tåle noe denne typen ihvertfall. Bestiller noen av dem for å teste ut. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Har ikke testet den selv....så kom gjerne tilbake med din erfaring her er ytterligare en....den vrider seg fast, når man slår i den Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Verrie Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Det skal jeg gjøre Gunga Din, tar vel litt tid da jeg etter å motta kilene muligens lar båten ligge litt stille en stund. Dessuten har jeg siste par år opplevd høstvinder om sommeren istedet...... helgene i fjor høst var ganske rolige. Blir vel slik i år også. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Den Expanderkilen fra Watski så veldig interessant ut. Gleder meg til å høre om dine erfaringer. Bestilte du fra Sverige eller Norge? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Expanderkil hjemmeside Snedig, lurer på hvor mange slag med hammeren den holder. Bør jo være godt stål i den. Expanderkil på svensk og Watski bergkile på norsk. Dårlig markedsføring å ikke ha ett navn. I omregnet valuta koster denne 100 kr mer her enn i Sverige. Vi burde stadig hakke på Watski for å få lik prissetting. Fikk ellers påminnelse på videoen her: Gummiavlaster for å ikke rykke ut de vanlige boltene. Tauet fjærer jo, men kanskje ikke ikke nok. Eikeplanker er vel stadig lurt å ha med for større sprekker. Hva bruker dere? Redigert 6.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Den Expanderkilen fra Watski så veldig interessant ut. Gleder meg til å høre om dine erfaringer. Bestilte du fra Sverige eller Norge? Kjøpte denne før ferien etter å ha lest om den i et eller annet magasin. Virker å være laget av solid materiale. Har bare brukt den et par tre ganger i sommer, men kan absolutt anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Nope sjømann..Men galvaniserte ! Same Shit! hihi Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
puddingen Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Nope..! Åssen hadde du det i utlandet..? Tatt noen bilder?? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Hadde det supert Bilder ja' men blir feil og poste her Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
seilnerd Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Høres ut som du leter etter wirekilen til min venn Yngvar. Jeg har dette settet selv, og det funker særdeles bra! http://fortoyning.no/ Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.