Jump to content

Ny Jeanneau Sun Odyssey 409

oddgeir

Recommended Posts

Som kjent kommer Heitmann til å presentere den nye 409 på Båter i Sjøen om noen uker. Er det noen som har studert bilder og specs, som har dannet seg en mening om båten. Det klør litt i bytte-genet for tiden, og liker godt det jeg har sett så langt. Nytt på modellen er vel at selvslåer og tyskerhaling er standard.

so409.jpg

Seilas

Se ellers bilder tatt av skipperen på SY Jazz som er på gjennomreise i Les Sables d'Olonnes.

Jazz

og her:

Jeanneauklubben

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

• 5 uker senere...

Jeg benyttet et par timer på SO 409 på messen i går, og ble overbevist om at dette er "riktig" båt for oss. Selvslående fokk og tyskerskjøte høres forlokkende ut for en medvindsseiler med begrenset mannskap. Det er kanskje ikke all verden av skapplass i båten, men minst like mye som i konkurerende båter (Beneteau Oceanis 40, Bavaria Cruiser 40). Masse lys slipper inn i båten og kjellerfølelsen er totalt borte. Der var jeg litt overrasket over den nye Bavaria Cruiser 40 som har innført litt kjellerfølelse med alt for små vinduer. Men det har sikkert med at Bruce Farr har vært veldig opptatt av å heve designuttrykket til Bavarias nye Cruiserserie og har valgt høye fribord og små viduer. Men Bavaria båtene er allikevel flotte båter som seiler bra, så dette har mest med smak og behag å gjøre.

Ble ikke imponert over dørken i SO 409 som nesten ser ut som ubehandlede plater som er skrudd med godt synlige skruer. Hvis ikke verftet har andre dørkplater å tilby, tror jeg faktisk at jeg ville vurdert å skifte disse ut med de som Bavaria har i sin 40 foter.

Bortsett fra det var båten rett og slett nydelig og en designperle. Mulig det fine været og datteren til Heitmann som presenterte båten påvirket meg noe, men neppe sååå mye :blush:

LOA: 12,34

LWL: 11,00

Bredde: 3,99

Vekt: 7450 kg

Standard kjøl: 2,10, vekt 2260 kg

Kort kjøl: 1,55, vekt 2470 kg

Yanmar 40 hk

Standard seil 78,9 m2

Performance 92,7 m2

CE kategori A8

Dekket på båten er vakumstøpt og dette har spart ca 300 kg vekt. Tror det også må inn i regnestykket for å si noe om de teoretiske egenskapene.

Redigert av Sydenfri (see edit history)

Hadde en sun fast 40 fra 2000 før. Den veide 7400kg med kjøl på 2,6t (2,4m dyp) og 94 kvm seil. Lys 1,29

Tipper denne vil få lys 1,27 med performance og 1,25 med standard. Finnes en performance kjøl? Ikke så interessant at de har spart 300kg på dekket når totaltvekten på båten er samme som før (til tross for lettere kjøl).

Men fin båt altså!

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Da har jeg tatt en titt på båten og pratet med Heitman. Den får ingen spesiell Performance kjøl, men leveres med standard 2,10 m. På standard-utgaven leveres den med selvslående fokk, på Performance er det mylar seil med 140% genoa.

Ellers er det en flott båt, med tilsynelatende bra trearbeid. Veldig skuffende at det var synlige skruer på dørken. Litt lite bad, spesielt kunne jeg ønsket et par cm bedre ståhøyde, men det blir nok sånn med vinkelbysse og 2 akterkabiner. Byssa, salongen og forkabinen likte jeg veldig godt. Utstillingsbåten hadde ikke bad i forkabinen, men "sminkebord". Det er option med et ekstra bad her, men det tror jeg blir veldig trangt, både badet og kabinen. Badeplattformen gjør seg godt på utstilling, men grunnet klønete plassering av tau for denne var ikke heisingen så enkel.

Ser grei ut å seile, men jeg fikk ikke helt plassert kroppen i en stilling for seiling under litt lange turer. Vanskelig å bedømme uten krenging, men det er mitt inntrykk.

Likeledes er plasseringen av genoavinsjene svært bra for short-handed seiling da de står lett tilgjengelig for rormannen. Om det fungerer med et regattamannskap hvor man ønsker et par gorillaer på skjøtet er jeg usikker på.

Uansett en flott båt, og etter min mening den jeg antagelig hadde sett hardt på ved kjøp av båt rundt de 40.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...