Hulda Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 (redigert) Tar det korrekte innlegget i Ole Petter et skritt videre. Oksidskiktet til aluminium er meget (diffusjons)tett (ingenting er helt dønn tett), men aluminiumsoksidet er lite motstandsdyktig mot mekanisk slitasje. Ved at man får et lite hakk i den beskyttende malingen, så vil naturlig oksidasjon starte på aluminiumen som en ren beskyttelsesreaksjon (kan kalle det noe slikt). Dette oksidet vil krabbe innunder og løfte opp litt maling som egentlig sitter fast på aluminiumen. Og så aksellerer denne prosessen etter hvert som anodearealet (propell uten maling) øker. Dette er en helt grei forklaring, en av flere. Når det gjelder anodeforbruk på drev, så ser jeg mange drev hvert eneste år. De har som en nevner her, høyt anodeforbruk. De som har svært høyt anodeforbruk, er de med skader i drevmaling, drev med rustfrie propeller etc. Man burde forvente at anodene skal være helt intakt og virksomme etter 6 mnd i sjøen. Tittet på en ferge som traffikerer innerleia i Strömstad. Den er tilårskommen og ikke helt pr. kasse. Båten er utstyrt med to motorer og ditto drev og doble alu.propellere. Motorene er proffinstallasjon. Anodene var nokså oppspiste etter 12 måneder i trafikk, men de var ikke helt borte. Fremdeles såpass igjen at de ga beskyttelse. Så når en norsk lystbåt spiser opp anodene etter, la oss si, fire måneder i sjøen, så burde det være grunn til å gi forholdet en omtanke. Redigert 5.August.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 (redigert) Jeg hadde tilsvarende problem på et 280 SP drev for noen år siden, propellen ble tært og ved måling var denne isolert fra anoden. Jeg laget en skive i tynn aluminium som gikk fra boss og ut til selve propellen og brukte denne som mellomleggsplate når jeg monterte den. Fikk da elektrisk kontakt mellom propellblader og anode og problemet var løst. Når det er sagt så har jeg aldri opplevd på VP drev at anoden har blitt spist opp så raskt. Så jeg fjerner nok den eksisterende nivåbryteren og montere en ny Jabsco jeg har liggende, mulig jeg også skifter pumpe til en impeller pumpe som ikke er nedsenkbar. Og så vil jeg for fremtiden sørge for at det ikke står litt vann i bunn av båten Redigert 5.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 (redigert) Det ble dårlig med båttur i dag i regnet så da ble det tid til litt arbeid i båten i stedet. Har nå fjærnet en nummer 2 dynamo som var montert på motoren og koblet begge batteribankene til en dynamo via et spenningssensitivt laderelé. Løsningen som var fungerte heller dårlig. Dette ga bedre adkomst til nivåbryteren og den så heller begredelig ut. Virker som den er delvis knust det rasler når jeg beveger på den. Gammelt oljesøl og masse graps fant jeg her. Lensepumpa ligger rett bak og virket løs og hang kun etter slangen. Regnbøyene gikk tette i kveld så jeg fikk ikke gjort så mye mer men begge deler skal ut snarest. Men i morgen satser vi på bedre vær og båttur Redigert 5.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Utmerket! Hvis du ikke har krypstrømmer i det grapset der, så er ikke undrenes tid forbi. Det kan bare bli bedre. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hei Har sett dette flere ganger, men det er stor forskjell på de to propellene. Den ene klarer seg mye lenger enn den andre før lakken går. Det positive er at det ikke ser ut for at dette er en korrosjon som fortsetter. Når den er blitt stygg har jeg ikke sett at det fortsetter med gropkorrosjon el som du får av kavitasjon og krypstrøm. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
SF Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Det kan bare bli bedre. Kunne ikke vært mer enig Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Det positive er at det ikke ser ut for at dette er en korrosjon som fortsetter. Det som gjorde meg bekymret var at i tillegg til tæring på propell så ble anoden spist opp på kort tid. Men oppgraderer nå lensepumpe og nivåbryter så får jeg følge med på hvordan ny anode tæres og hvordan tæringen på propellen utvikler seg. Takk for tilbakemelding Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.