Stein-Erik Startet 4.August.2010 Link til dette innlegget Startet 4.August.2010 Hei! På tur hjem fra Tønsberg i går kom jeg til å tenke på om det går å sette gennaker med bom - som en spinnaker? Spesielt når det er helt platt som i går, og en del pendling på gennakeren. Kom ikke så langt at jeg fikk testet det, men er litt nysgjerrig på å prøve. Har en gennaker som er litt for liten til båten (er lånt fra en annen båt), og den er for kort i forliket. Men med bom kommer den lenger opp fra dekk, og burde kanskje stå vel så fint? Skjøtehjørnet blir jo høyere enn med en spinnaker på grunn av den asymetriske fasongen. Noen med tanker rundt dette? Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Jepp, det går veldig bra, men du bør vistnok ha en noe lengre spinnakerbom enn ellers. Se her. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Har ikke prøvd dette selv, da jeg ikke har gennaker. Men har sett andre gjort det, er jo ikke så vanskelig å se pga den asymetriske fasongen. Så ut til å funke greit det. Har derimot prøvd det motsatte, satt spinnakeren som gennaker men den har jo sine begrensninger når sløren blir skarp. Spennende å eksprementere litt, det gir nye erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Det går fint, eg har brukt det ein del. Eit tips er å "snu" den, altså bruke skjøtehjørnet som bras. Da er den lettere å få til å stå fint. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
magbolme Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Litt vanskelig å se hva som egentlig foregår. Fester man bare spinnakerbomen i brashjørnet (uten opphal/ nedhal)? Trimmer man bare med skjøte og opp-/nedhal for bras eller bruker man også bras? M Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Xtian Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Det går fint, eg har brukt det ein del. Eit tips er å "snu" den, altså bruke skjøtehjørnet som bras. Da er den lettere å få til å stå fint. Får du ikke busen for langt bak da? Da skulle jeg tro du mister den største fordelen med å ha en asymmetrisk spinnaker fremfor en symmetrisk spinnaker på spinnakerbom, nemlig at du får en bedre "flyvingeprofil" på den asymmetriske. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Xtian Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Litt vanskelig å se hva som egentlig foregår. Fester man bare spinnakerbomen i brashjørnet (uten opphal/ nedhal)? Nei, slik jeg har forstått det fester man bras, skjøte, bom, opphal og nedhal som man ville gjort det på en vanlig symmetrisk spinnaker. Trimmer man bare med skjøte og opp-/nedhal for bras eller bruker man også bras? Nei, man bruker også bras; det var vel litt av vitsen med å bruke en spinnakerbom. Men jibben blir litt mer masete enn jibb med gennaker eller vanlig symmetrisk spinnaker for den saks skyld. Først loffer man til spinnakerbommen står rett frem, deretter fester man halsen til baugen eller baugspydet og løsner den fra bommen. Så jibber man slik man jibber en gennaker. Deretter fester man halsen i spinnakerbommen med ny bras, løsner halsen fra baugen (eller baugspydet) faller av på ny kurs og braser opp. Dette skal vistnok være enklere enn å seile med symmetrisk spinnaker når man har lite mannskap, da man kun behøver å forholde seg til et tau om gangen i jibben, men jeg vet ikke jeg... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
magbolme Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Nei, slik jeg har forstått det fester man bras, skjøte, bom, opphal og nedhal som man ville gjort det på en vanlig symmetrisk spinnaker. Nei, man bruker også bras; det var vel litt av vitsen med å bruke en spinnakerbom. Men jibben blir litt mer masete enn jibb med gennaker eller vanlig symmetrisk spinnaker for den saks skyld. Først loffer man til spinnakerbommen står rett frem, deretter fester man halsen til baugen eller baugspydet og løsner den fra bommen. Så jibber man slik man jibber en gennaker. Deretter fester man halsen i spinnakerbommen med ny bras, løsner halsen fra baugen (eller baugspydet) faller av på ny kurs og braser opp. Dette skal vistnok være enklere enn å seile med symmetrisk spinnaker når man har lite mannskap, da man kun behøver å forholde seg til et tau om gangen i jibben, men jeg vet ikke jeg... Christian 8-) Det betyr vel også at man må ha opp-/ nedhal? (Har ikke opplegg til opphal i masta.) Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Xtian Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Det betyr vel også at man må ha opp-/ nedhal? (Har ikke opplegg til opphal i masta.) Ja, det betyr det. Nedhal må du ha, opphal bør du ha. Opphal er strengt tatt bare nødvendig når det blåser for lite til at spinnakeren orker å løfte bommen, men da har du kansje startet motoren for lenge siden likevel? Opphal er også kjekt å ha for å kunne sette bommen riktig før heising, så jeg tror uansett jeg ville vurdert å få et riggverskted til å sette på et. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.