rawroffe Startet 4.August.2010 Link til dette innlegget Startet 4.August.2010 Kjære Brødre og søstre. Har en gammel With Vitting, av den virkelig gamle typen. Mahogny tofter, plassert i "diamantform", seilrigg og ror, og orginal blå kalesje med strikkfester. Det ble vel ikke laget så mange av disse, og jeg lurer på om det er noen her inne som har noe kjennskap eller erfaring med båten? Er stort sett fornøyd, bortsett fra noen litt klønete designløsninger (kan ikke ha montert ror og motor samtidig!!!) og at den ikke seiler spesielt bra. Det som trekker opp er selvsagt de nydelige (!) linjene, at den planer lett, og ligger stabilt nok i vannet for både mor og barn. Problemet er at hekken er forsterket med en 30mm kryssfinerplate. Denne er montert på innsiden av glassfiberen, og tar i praksis all belastning fra opptil 35HK motor. Platen suges selvsagt full av vann og råtner, bitene kan nå plukkes av med bare henda. Har fjernet det verste og forsterket midlertidig med en aluminiumsprofil og noen kiler, men det ser ikke pent ut og blir ikke bedre med tiden. Båten ligger fortsatt på land, gjøres klar til makrell- og hummersesongen i disse dager (båtpuss i august!) Er vel 2 ting jeg lurer på. For det første hvordan forsterke hekken på en brukbar måte, både økonomisk og praktisk. Planen var å erstatte platen med en ny, laget av dobbelt lag 15mm merantifinér. Limt sammen med epoxy, forseglet i kanter med epoxy, evnt også forsterket ved motorboltene med alu/stål/el for å unngå knus og sug i ytre lag av fineren. Hvor lenge vil noe sånt holde, er det bryet verdt? (Forskalingsplater er sikkert bedre, men koster 2,5-gangeren og ser forj¤#¤ ut.) Så lurer jeg på om det finnes noen tips for ror eller motorfeste? MÅ ha mulighet til begge deler samtidig, da jeg ikke kan slenge fra meg påhengeren rundtomkring hvis jeg skulle ha lyst til å gå for seil en gang. Kjøpte en en fast motorbrakett i fjor så jeg kunne montere 8-hesteren sidestilt på hekken. Det fungerte dårlig, av flere grunner. Vil det skje rare ting hvis jeg gjør motsatt - altså monterer roret på siden av hekken? Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.