Sjøga Startet 4.August.2010 Link til dette innlegget Startet 4.August.2010 Lurer på hva andre bruker når det må fendres under vann?? finnes det fendertyper som synker?? eventuelt hvor få tak i. selv bruker jeg ett blylodd for å få senket den ned under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 kanskje stramme opp dreggen litt, eller finne en annen plass og ankre.... he he Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hei Jeg bruker kompakte dekk som har vært på små gaffeltrucker. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hei. Jeg har et par feite bildekk ombord, ypperlig det det bruket. Lars H. pt. ferie Sverige, nå Hunnebostrand webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ÅtteGlass Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Bruker små bildekk med utskåret hull oppe og nede. Hull oppe for å feste tauet, og nede for å drenere ut vannet når dekket skal stues bort. Bildekkene synker fint ned til den dybden du ønsker, og det er sjelden problemer med å holde de på plass. Glimrende når du skal ligge longside til en fjellside. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøga Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 små truck dekk var ikke dumt tenkt litt på noe lettere gummi av noe slag som synker. noe liknende store fenderlister. eller bryggefender type. eller er det bare tull. de dekkene sverter de av på båten?? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Jeg har en fenderstep jeg har brukt til det formålet ett par ganger. Tau i øye i underkant av fendersteppen, som jeg drar under båten og opp på andre siden. På den måten får jeg plasser fenderen akkurat der hvor jeg vil. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Har også brukt fenderstepp med daumann under for fendring i vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 alternativet til hele dekk er å stoppe innom et sted som regummierer dekk og kun få selve spor-stripa (husker ikke hva den heter). Vil ikke fjære like mye som et dekk - men det ligger fint mot fjellet det også, og tar litt mindre oppbevaringsplass. Har ikke prøvd det selv - kun fått det anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 de dekkene sverter de av på båten?? Hei I så fall er det jo under vannlinjen. Brukte dem på seilbåten som hadde hvitt bunnstoff, så ikke noe. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Så dette fenomenet med bildekk for første gang i sommer. Helt brilliant mente jeg etter å ha sett at det enkleste ofte er det beste. Dog måtte skipperen på naboskuta medgi at bildekket hadde flyttet seg i løpet av natta. Og resultat var gnissing og harde slag mot fjell. Men jeg har ikke mistet troen på at dette er genialt. Krever nok bare at anlleggsflaten er egnet, og at fortøyningene er tilpasset. Jeg skal ihvertfall prøve neste sommer. Longside føles alltid trygt om forholdene er de rette Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 På forige båt hadde jeg kulefender (ca 35cm) som var 1/3 fylt med vann. De lå stødig i vannlinja ved longside fortøyning. Litt tunge å håndtere, men de krøp aldrig opp! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
giver Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Krever nok bare at anlleggsflaten er egnet, og at fortøyningene er tilpasset. Longside føles alltid trygt om forholdene er de rette Hei Disse "fenderne" må feste på land og ikke i båten. Grunnen "nabben" er på samme plass og det er ikke båten. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hmm. Sånn er det når hodet står i veien, Bra forslag. Dette skal jeg forske på Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 på en kai vi var va det dekk langs kanten (tipper de har hengdt der en stund) desse trakket vi på for å få oss opp på land.. og når vi skulle oppi båten i gjen og over dekk blei det stygge svarte fotspor over dekke (klarte å vaske d vekk i gjen) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Men et bildekk under vannlinja kan da ikke gjøre noen skade. Med mindre man blir flau hver gang man skal opp i plan og ikke tør vise noen svarte striper under vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 neida når det gjeder å ha de under vann på bunnsmørningen så blir det jo ikke like ille som svarte fotsporover dekk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 når vi skulle oppi båten i gjen og over dekk blei det stygge svarte fotspor over dekke Jeg har opplevd dette selv noen ganger. Min løsning er å vaske over toppen av de nærmeste dekkene med en børste og litt såpevann ved ankomst, da kan man tråkke så mye man vil etterpå uten at det blir merker på båten. Tar meg 2-3 minutter, kontra en time eller to med skrubbing av båtdekket etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Dekkene kan også males hvite med en blanding av Bengalac og litt Owatrol (den der rustbehandlingsolja). Har bla. brukt dette på en kai hjemme hos faderen. En må prøve seg litt frem med blandingen - med for mye Owatrol herder det ikke skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.