Ask Startet 4.August.2010 Link til dette innlegget Startet 4.August.2010 Hei Eg skal isolera kjøleboksen og har kjøpt inn eindel Armaflex. Nokre stadar er det vanskeleg/uråd å koma til, så eg vurderar å bruka ekspanderande byggskum. Er det ulike kvalitetar på slikt skum og kva merke bør eg bruka? Er det berre å kjøpa det første og besta på næraste byggevarebutikk? Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Heisan, Isoleringsevnen på ekspanderende byggskum er relativt lik for alle handelsvarene og verdien er ca. 0.034 W/k (om det sier deg noe). Dette er bedre enn glava/rockwoll og på høyde med EPS/XPS. Det du skal være obmerksom på er at alle slike skum utvider seg. Fyllingen skal bare utgjøre 60-70% av hulrommet. En annen ting er at om du skal ha en best mulig isolering(cellestruktur i skummet) så skal det dusjes(med dusje flaske som forstøver vannet best mulig) mellom lagene med skum. Du kan altså ikke fylle hulrommet helt og du må bygge lagvis med vanndusjing mellom lagene. Slik skal det også gjører når skummet brukes til f.eks. dør og vindus-montasje(for de som ikke var klar over det. På markedet finnes også en mykere type byggskum som vanligvis kalles Flexiskum el. lign. Du kan med fordel benytte et slikt produkt for å unngå at ekspansjon av skummet presser på veggene i boksen din. Prøv likevel å holde deg til samme fremgangsmåte som beskrevet over da skummet ellers vil blir for mye komprimert og isolasjonsevnen vil bli vesentlig redusert. Håper dette var en grei forklaring til både ditt formål og eventuelle hobbysnekkere. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Jeg håpet å se noe om det faktum at båt kan være vannvittig vått (tilsiktet). Har sett eldre byggeskum som har gått i oppløsning pga væte. Var det bare en problemstilling for mange år siden? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Viktig og få limt det helt tett og ingen luftlommer mellom isolasjon og kjøleboks, må også lime skjøter skikkelig. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
VannTro Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 PU skum er vannbestndige, men ikke vanntette. Det at skum går i oppløsning skyldes ikke fukt, men vibrasjoner eller at de har blitt utsatt for UV-stråler. Dette er også en av grunnene til at jeg anbefaler deg å benytte et av de nye fleksible PU skummene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ask Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hei Mange takk for raske og informative svar. Får eg kjøpt det fleksible PU-skummet i vanlege byggevarebutikkar eller må eg til ein spesialbutikk? (Bergen.) VannTro. Når ein bygger lag på lag. Skal kvart lag stivna før ein legg på neste lag? Er det noko knep for å tømma tuten, slik at ein kan bruka resten av flaska seinare/ neste gang? Ask Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Nei, hvert lag trenger ikke å stivne/ekspandere helt, men det er en fordel om du venter 5-6 minutter slik at det får tid til å ekspandere mest mulig når du skal fylle dype hulrom. Du kan gå til en vanlig byggvare. Casco har dette i hvert fall distribuert til de fleste. Boksen holdes opp/ned under skumming. Mellom hvert lag snur du den rett vei og gir en liten dusj. Da forsvinner Polyurethanen. Du får bare ut gass(propan/butan, så vær forsiktig med antennelseskilder under bruk). Dette gjør du også til slutt. Husk å riste boksen 30 sek før bruk og litt risting under veis slik at du får en god blanding. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.