mons Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hei Jeg driver firma selv og vet at alt jeg selger/tar betalt for er jeg pålagt å kreve inn moms til staten for. Om jeg har laget varen, kjøpt den fra forhandler eller brukt fra en privatmann betyr ingenting i den sammenhengen. Ulempen min med å handle fra en privatmann som ikke har anledning/plikt til å fakturere med mva er at jeg ikke får noen mva som jeg kan trekke av når oppgjøret til staten beregnes. Når jeg betaler inn MVA jeg har samlet inn for staten får jeg lov å trekke fra den mva jeg har betalt for innkommende varer. Det betyr igjen at firmaet mitt bare betaler mva for verdiskapningen/økningen jeg har gjort. En privatmann som kjøper ny båt betaler mva til forhandleren. Privatmann som kjøper brukt fra annen privatmann bet ikke mva Privatmann som kjøper brukt båt av forhandler betaler mva Privatmann som kjøper båt formidlet igjennom en forhandler kjøper båten av forrige eier og betaler en provisjon til forhandler, men ikke mva på annet enn provisjonen. Da har du ikke noen reklamasjonsrett ol ovenfor forhandleren. Hvis auksonsfirmaet eier båten er du på det tredje alternativet Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dreuf Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 En litt gammel tråd, så jeg håper det går bra at jeg går litt offtopic: Mulig jeg misforstår oppsettet ditt, men la oss blande tall inni dette så det er lettere å se. La oss si at jeg kjøper en båt for 100.000,- fra en privatperson til mitt firma. Jeg selger da båten videre til en privatperson og han betaler 125.000,- for båten. Har jeg egentlig da "gått i null"? (100.000+mva=125.000,-) Jeg har sjekket dette med min regnskapsfører, og han mener at jeg da må svare mva av fortjenesten. Altså 25% av 25.000,-. Da jeg igjen med 20.000,- netto i fortjeneste om båten kjøpes for 100 og selges for 125. Biler blir kanskje annerledes, en Norsk bruktbil er det jo ingen mva på? Spørsmålet gjelder selvfølgelig brukte båter. Nye skjønner jeg at det er mva på. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Jeg svarer meg selv i tilfelle andre lurer på det samme: (hentet fra ett forferdelig tungvindt nettsted med adresse: www.skatteetaten.no) En privatperson kjøper en ny båt for kr 50 000 inklusiv merverdiavgift. Merverdiavgiften utgjør (50 000 x 25: 125) = kr 10 000, som selgeren innbetaler til staten. Privatpersonen selger deretter båten til en videreforhandler for kr 20 000. Forhandleren selger båten videre for kr 30 000. Avgiften som skal betales inn til staten ved dette siste salget blir ((30 000–20 000) x 25: 125) = kr 2 000. Med kjøpspris menes videreforhandlerens inntakskost, dvs. alle omkostninger ved anskaffelsen. Dersom f.eks. den private selgeren skal ha vederlag for frakt av varene frem til videreforhandlerens butikk, tas dette vederlaget med i kjøpsprisen. Når det gjelder videreforhandlerens utgifter til reparasjon, rengjøring o.l. av brukte varer mv., har videreforhandleren fradragsrett for inngående avgift i samsvar med merverdiavgiftslovens alminnelige regler. Slike utgifter skal derfor ikke medtas i videreforhandlerens kjøpspris ved avanseberegningen. En videreforhandler kjøper to identiske stoler som begge har ulike skader. Ved å bruke intakte deler fra begge disse stolene, lager han én salgbar stol. Kjøpsprisen for begge stolene inngår i avanseberegningen. Link: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Merverdiavgiftshandboken/Kapitler/4/?mainchapter=116214#x116214 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.