Jump to content

Motorbåter må vike for "de myke vanntraffikanter"

Anjuma

Recommended Posts

I fare for å starte en tråd som allerede har vært oppe....

I dag må padlere, roere og andre som ferdes for muskelkraft, vike for motorbåter på sjøen. Håpløst og urimelig, mener Kongelig Norsk Båtforbund.

http://www.abcnyhete...trengere-regler

Har dette vært noe problem? I mitt hode har jeg da aldri presset en roer/Padler til å sprenge muskelfibre og knuse kondisjonen i et tappert forsøk på å komme seg unna min motordrevne kanodestroyer fordi jeg har retten på min side. Og jeg har en anelse av at dette gjelder de fleste båtførere. En robåt/Kano/Kajak holder 0,5 - 2 knop.... de står med andre ord stille i forhold til en normal gangfart på motordrevet fartøy og det er dermed forholdsvis enkelt å passere uten å måtte benytte ligninger med 4 ukjente for å beregne treffpunkt.

Det minnet meg på et gammelt bilde som viser hva skjer når man ikke følger med hva som dukker opp foran båten...

images.jpg

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Sjøveisreglene er i utgangspunktet internasjonale og jeg ser for meg at det ikke er gjort på en dag å få aksept for å endre disse,

uansett hvor uhensiktsmessige noen i lille Norge måtte synes de er..

Man kan selvfølgelig innføre dette som norske særregler, men når vi ser diskusjonene i andre tråder, f.eks. reglene om nyttefartøyer som er en norsk særregel er det kanskje like greit at sjøveisreglene er mest mulig like rundt om i verden?

Litt OT:

For noen uker siden hadde vi besøk av en amerikaner på jobben. En dag tok han seg fri, leide bil og var turist i Oslo-området. Han kom tilbake og fortalte under lunsjen at han syntes mange nordmenn var så hissige når vi kjørte bil..

Etterhvert forstod vi at han ikke var klar over at han hadde vikeplikt fra høyre. I USA har man tydeligvis enten vikeplikt ved at det står et vikepliktskilt, eller forkjørsrett når det ikke er noe skilt.. Men han greide seg en hel dag......

Redigert av Athene (see edit history)

I USA har man tydeligvis enten vikeplikt ved at det står et vikepliktskilt, eller forkjørsrett når det ikke er noe skilt.. Men han greide seg en hel dag......

Eller at begge veier har et full stop skilt! :yesnod: Guide Michelin anbefaler forøvrig turister å ikke leie bil i Norge, kanskje ikke uten grunn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sjøveisreglene er i utgangspunktet internasjonale og jeg ser for meg at det ikke er gjort på en dag å få aksept for å endre disse,

uansett hvor uhensiktsmessige noen i lille Norge måtte synes de er..

Sjøveisreglene er internasjonale men ta en titt her: http://www.baatliv.no/sjoveisregler/ så vil du se at regel 43 står i Kapittel II - Særskilte regler for norsk innenlands farvann, og det er nettopp her det står at robåter og kaiaker må vike:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Og vi lystbåtførere må forholde oss til regel 44 fra samme kapittel:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Så det er ikke noe argument.

Jeg syns denne regelen (43 altså) er overmoden for å strykes. Så nettopp i en artikkel i Aftenposten at padlere i Oslofjorden ofte opplever at andre båter står hardt på sin rett. Selv har jeg vært mye i robåt på Vestlandet og opplevd å bli tatt hensyn til nettopp fordi man går sakte, men dette er et område med mye færre båter og litt mer plass.

Min egen lille erfaring er at det er en helt egen båtkultur i indre Oslofjord innenfor Drøbaksundet. Her går det rett og slett på kryss og tvers om hverandre opplever jeg. Jeg har hørt om padlere som har padlet fra Asker til Nesodden. For meg er det uforståelig at de tør det.

Selvfølgelig skal vi ta hensyn til padlerne som vi passererer. Enten passere på lang avstand i fart eller slakke helt ned.

Ikke vet jeg. Jeg bare registrerer at skipstrafikken er stor i området og at noen velger å legge ut på en slik tur i en farkost som i beste fall har en viss visuell synlighet i god sikt.

Jeg husker en historie Verrie fortalte fra Gule Humpen for noen år siden. De gikk over her i 5 meter sjø - to båter i lag. Kameraten til Verrie spurte om han hadde sett padleren som var så nære båten hans - det hadde han ikke - for padleren var i bølgedalen rett ved. Hva i alle dager gjør en kajakk her ute i kuling og så mye sjø? Kan hende jeg er annerledes - en barndomsvenn av meg druknet da kajakken hans kantret et godt stykke til havs.

Nå skal vi ikke starten nok en diskusjon om padlere og vikeplikt. Vi tar stort hensyn til dem når vi er ute - men det hadde ikke skadet med litt fager på tøy eller en stang med oransj vimpel - noe jeg forøvrig så for første gang i år :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg kjenner ikke båtkulturen innenfor Drøbaksundet,

men som aktiv havpadler hele året, har jeg jo opplevd situasjoner hvor flaks mer enn beregning har berget situasjonen.

Jeg synes de fleste havpadlere oppfører seg fornuftig og padler alltid i ruter nærme land.

Imidlertid må man av og til også nødvendigvis krysse fjorder, og det er da ting kan skje.

Min "masjfart" i kajakken varierer mellom ca 2-5 knop avhengig med/-motvind og strømretning,

og litt distanse må derfor planlegges og kan ta noe tid.

Skulle det dukke opp raske fartøy underveis, må jeg derfor uansett satse på å bli sett fremfor å "gi gass".

Derfor bruker også de fleste "seriøse" padlerne utstyr med sterke kontrastfarger, både på klær og utstyr.

Jeg snakket med innehaveren av en sportsforretning rett ved mitt bosted for et par uker siden,

og han fortalte at de hadde solgt nesten 400 kajakker i år allerede før St.Hans!

Interessen for kajakkpadling er med andre ord sterkt økende og mange kjøper seg dyrt og fint utstyr uten noen form for erfaring fra sjøen ellers.

Padleforbundet og lokale kajakklubber arrangerer både sikkerhets og ferdighetskurs,

men et fåtall nybegynnere benytter seg av dette før man kanskje innser at det er nødvendig....

Jeg har bare et ønske til båttrafikken, som ikke er stort annerledes enn hva vi ellers forventer av hverandre:

Dersom du er på kryssende kurs med en kajakk, så marker tydelig med kursendring at du har sett den og gå utenom.

Litt erfarne padlere takler greit store bølger, men følelsen som kommer når du ser en fossende,

altfor høy baug som nærmer seg raskt på kryssende kurs, kan produsere mye adrenalin på kort tid :sweat:

Vi har selv et klart ansvar for å bli sett med tydelige signalfarger og fornuftig, defensiv oppførsel,

men trenger nok litt hjelp når farten vår alene ikke kan løse opp vikepliktsituasjonene alene.

Redigert av Phoebe (see edit history)

I gråvær og etter solnedgang rundt kl.22 i går kveld traff jeg en kajakk midt mellom Nesodden og Langøyene. Selve kajakken var gul, så den var lett å se i normalt dagslys, men bortsett fra gul kajakk var det null vimpler, lys eller andre forsøk på å bli sett. Jeg regner med at det var relativt mørkt før denne karen fikk padlet seg inn til land. Galskap, spør du meg.

Ellers må jeg si meg enig i Bittelitens observasjon angående en tidvis noe snodig båtkultur i Indre Oslofjord. Stort sett går det greit, da. Og tidvis her inne er det så tett mellom båtene at det er umulig å unngå at det blir mye kjøring på "kryss og tvers".

Nå skal vi ikke starten nok en diskusjon om padlere og vikeplikt.

Denne tråden handler om padlere og vikeplikt, bitteliten, men generalsekretæren (eller journalisten) er nok en smule unyansert.

Regel 43 går jo omtrent sånn: "Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy".

Det er mao ikke slik at padlere og roere skal holde av veien for alle motorbåter; motorbåter og seilbåter skal også holde av veien i henhold til samme regel - dersom de kun er utstyrt med en rundtlysende lanterne. Dette gjelder jo i høy grad veldig mange skjærgårdsjeeper, mindre åpne sjekter, landstedbåter, seiljoller osv. Hva som inntreffer når en slik farkost møter en padler er jeg faktisk usikker på, men antar at mellom slike - etter regel 43 - likeverdige farkoster, så gjelder normale vikepliktsregler.

Hvorfor regel 43 er laget slik er etter min mening åpenbar, da det om natten vil være vanskelig/umulig å avgjøre hvilken kurs et slikt fartøy med kun en rundtlysende lanterne har. At vikepliktsreglene er de samme om dagen som om natten for samme kategori fartøy er jo nokså innlysende.

Å endre regel 43 på en måte som øker sikkerheten for sjøfarende - enten de er padlende eller ikke, om dagen som om natten - er ikke så enkelt vil jeg tro.

mvh tuffff

Phoebe - takk for et fint innlegg. Jeg har stor forståelse for de ekle følelsen det er når store og raske båter kommer raskt mot dere. Om jeg anslår avstanden til en kajakk til under 100 meter slakker jeg av til "ikke bølge fart" rundt 5-6 knop. Men det er ikke alltid jeg rekker å se kajakkene. Har sett folk i blågrå kajakk og grå jakke/sort vest. Da er det ikke lett å ta hensyn.

FredrikW - kryss og tvers kjøring løser seg mye om man holder til høyre i leia :smiley:

Jeg bare registrerer at skipstrafikken er stor i området og at noen velger å legge ut på en slik tur i en farkost som i beste fall har en viss visuell synlighet i god sikt.

Der holder jeg helt med deg Bitteliten, at de tør.

Ut og inn Porsgrunnsfjorden seiler det store lasteskip og tankere daglig. (i hovedssak til Hydro, Borealis og Rafnes)

Og de aller fleste padlere holder seg langt unna leia for disse, men jaggu er det likevel noen galninger som padler seg under broene ved Stathelle/Brevik...

Her er det smalt, sterk strøm og gedigne båter.... samt en liten "usynlig" padler midt i leia i ny og ne.

Heldigvis har jeg ikke sett både padler og stor båt samtidig i denne leia, men de store båtene kommer farlig fort på, spesielt når de seiler ut fjorden. Personlig ville jeg følt meg meget liten i en kano hvis en svær tanker plutselig hadde strøket langs ripa. (Kan fort være jeg måtte øset kanoen etterpå... og ikke nødvendigvis kun for sjøvann)

En annen ting litt sånn OT...

E18, Bamble i Telemark Kl. 12:00 i går dundret en semitrailer inn i tunnelveggen og rev med seg store deler av vegg og takkonstruksjonen inne i tunnelen. Årsaken var en personbil med motorstopp. Lastebilen bak bilen stoppet, men semitraileren hadde alt for stor fart og sjåføren valgte å kjøre inn i fjellveggen...

Hadde personbilen fått motorstoppen 300 m senere så hadde denne situasjonen foregått midt på Breviksbrua med skipsleia direkte under. Det vil si at semitraileren ville sannsynligvis fått et 60-70 meters fritt fall og landet midt i leia.... Hadde så Murphys lov trådt i kraft så hadde en Gass-tanker befunnet seg nettopp der. Og ingen vikepliktsregler tar hensyn til semitrailere som kommer ovenifra... utfallet kunne blitt katastrofalt.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

...Hva i alle dager gjør en kajakk her ute i kuling og så mye sjø?

...men det hadde ikke skadet med litt fager på tøy eller en stang med oransj vimpel...?

Det er gøy, Bitteliten, knallgøy!

Å surfe i sjøene i meterhøy kuling er kick så det holder for oss 50-åringer som gikk glipp av Ekstremsportveka i ungdommen!

Farger på tøy er en selvfølge, men den flaggstanga er livsfarlig.

For det første stopper den effektivt muligheten for "å rulle" i kajakken,

noe som er 1. bud for rask selvberging dersom kajakken skulle finne på å snu rundt i en bråttsjø.

For nybegynnere vil kajakken være utrolig tung å snu rundt hvis den først ligger opp ned.

Men for de som har holdningen "det skjer aldri meg" i forhold til et velt er det jo sikkert en fin sak :giggle:

Det er gøy, Bitteliten, knallgøy!

Å surfe i sjøene i meterhøy kuling er kick så det holder for oss 50-åringer som gikk glipp av Ekstremsportveka i ungdommen!

Men for de som har holdningen "det skjer aldri meg" i forhold til et velt er det jo sikkert en fin sak :giggle:

Akkurat der sa du det :cheers: Det skjer meg aldri - derfor kan jeg padle Gule Humpen midt i trafikert lei i stor sjø. Greit for meg at folk er lei livet - men tenkt litt på de som treffer/nesten treffer dere også. Selvom de tar så mye hensyn de kan

FredrikW - kryss og tvers kjøring løser seg mye om man holder til høyre i leia :smiley:

Ja, hadde bare folk skjønt det. Jeg opplever stadig vekk at innkommende lystbåter ligger helt til venstre i leia når de kommer inn mellom Dyna fyr og lykta på Kobbernaglen, i frifartsonen. Der er det ikke mer enn et steinkast bredt, så det oppstår stadig vekk litt skumle situasjoner der.

Selv har jeg veldig lyst til å begynne med havkajakkpadling, men her inne i Oslo-suppa hvor jeg holder til tør jeg rett og slett ikke pga. mye uvettig båtkjøring (mye uerfarne båtførere...?). Ser for meg at med mindre båter på fjorden hadde det vært dødsdigg å padle rundt mellom øyene her på fine sommerdager.

... så den var lett å se i normalt dagslys, men bortsett fra gul kajakk var det null vimpler, lys eller andre forsøk på å bli sett. Jeg regner med at det var relativt mørkt før denne karen fikk padlet seg inn til land. Galskap, spør du meg.

Kajakker fører som regel en hvit rundlysende lanterne.

Jeg og mine venner bruker en type rundtlysende diodelykt som heter NavLight,som er ganske sterk og som gir god synlighet på lang avstand.

Bølger er som regel ikke noe problem, så dersom ikke skulle oppfatte visuelt at padleren sliter med balanse eller sjø,

er det viktigere å markere en sikker kursendring enn å sette ned farten.

Men her er det sikkert flere meninger enn min.

Greit for meg at folk er lei livet - men tenkt litt på de som treffer/nesten treffer dere også.

Hehe... jeg oppfatter ikke havkajakk som sucidiale tendenser,

men derimot mye gøy, fin mosjon og en artig helårshobby.

Men nå var det neppe meg som var observert utenfor Gula Humpen heller.

Selv har jeg veldig lyst til å begynne med havkajakkpadling, men her inne i Oslo-suppa hvor jeg holder til tør jeg rett og slett ikke pga. mye uvettig båtkjøring (mye uerfarne båtførere...?). Ser for meg at med mindre båter på fjorden hadde det vært dødsdigg å padle rundt mellom øyene her på fine sommerdager.

Da har du oppfattet sporten rett, FredrikW.

Derfor er også høst, vinter og vår de fineste årstidene, hvor vi er alene på fjorden

og dyre- og fuglelivet har tatt tilbake skjærgården. Da står de flotte naturopplevelsene i kø.

Men dette betinger igjen at du har en god tørrdrakt.

Sikkerhet går foran alt vet du :smiley:

Om sommeren deltar jeg som hekkbølgeprodusent selv og gleder meg som en unge til høsten.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Derfor er også høst, vinter og vår de fineste årstidene, hvor vi er alene på fjorden

og dyre- og fuglelivet har tatt tilbake skjærgården. Da står de flotte naturopplevelsene i kø.

Hmmm, akkurat det har jeg faktisk ikke tenkt på; at det går an å padle både før og etter den verste båtsesongen! Dette må jeg prøve å få gjort noe med :yesnod:

Hmmm, akkurat det har jeg faktisk ikke tenkt på; at det går an å padle både før og etter den verste båtsesongen! Dette må jeg prøve å få gjort noe med :yesnod:

Og tidlig morgen vil jeg tro! Har selv "bare" større båt men flere ganger tenkt at kajak hadde vært noe for trenging og egne opplevelser, har observert at det er mange ute og padler tidlig om morgenen - før solgangsbris, motorbråk og hekkbølger ødelegger idyllen i indre Oslofjord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...