catano Startet 5.August.2010 Link til dette innlegget Startet 5.August.2010 Hei. Min båt har nå liget på vannet i 2 år og jeg ser den flyter tyngre en da den var ny. Båten er ikke praimet så dette er gjerne grunnen? men så til spørsmålet. Hvor lenge må den lligge på land for å tørke utigjen ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
spjærøy26 Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 kommer helt an på temperatur og luftfuktighet.. men en vinter i frostfritt tørt klima gjør mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Mener du at glassfiberen har trukket så mye vann at du kan se at båten ligger tyngre i vannet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Min båt har nå liget på vannet i 2 år og jeg ser den flyter tyngre en da den var ny. Jeg er ikke plastekspert, men kan ikke tenke meg at din glassfiberbåt har trukket nevneverdig vann. Derimot tror jeg du blir overrasket over hvor mye "ræl" du har klart å få plass til i båten dersom du tømmer den. Selv i vår lille 26 fot snekke har vi tidvis altfor masse saker og ting. I tillegg kommer verktøy, vaskemidler og andre ting med "fast plass". Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
catano Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Hei. Ja jeg mener skroget trekker vann. Haddetidligere en Bonaza å hver vår fløt den ca 8 10 cm høyere bak enn da høsten kom. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
HansO Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Catano har trolig rett. Har hatt Sandviken på land til restaurering i litt over to år (godt uttørket), og den flyter merkbart høyere nå. Enig i at ting og tang man fyller opp med gjør noe på vekten også, men neppe nok til alene å forårsake at båten faktisk er merkbart lettere. Selv mannen med kranbilen som sjøsatte den kommenterte at den var "lett". Holder nå på å "føle meg frem" til rett vekt og balanse. - Noen som har tegning på hvor vannlinjen (Sandvik 28 AC, 1982)er ment til å være fra konstruktøren ? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Haddetidligere en Bonaza å hver vår fløt den ca 8 10 cm høyere bak enn da høsten kom. Oi! 8-10 cm må da utgjøre flere hundre kilo? Sikker på at det ikke var effekt av tomme vs fulle tanker? Kan ikke forstå hvor alt dette vannet kan gjøre av seg i glassfiberen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Catano, hva slags båt har du? Type og størrelse? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Roggen Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Hei. Ja jeg mener skroget trekker vann. Haddetidligere en Bonaza å hver vår fløt den ca 8 10 cm høyere bak enn da høsten kom. mvh catano Du sier at Bonaza'en på 3700 kilo fortrengte over 2000 ekstra liter (litt forenklet) vann på høsten enn på våren? Det høres ikke veldig sannsynlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) Glassfiber som ikke er delaminert TREKKER IKKE VANN !!!!!! Denne diskusjon er utdebattert tidligere. Det MÅ være en annen årsak til at båten flyter tyngre. Hadde det vært plasten ville hele båten ligget lavere i vannet og ikke bare bak. Hadde det vært slik at plasten hadde trukket vann måtte båten ligget dobbelt så lenge i luft i forhold til vann for å tørke (sånn ca). Redigert 5.August.2010 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mouche Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Hei. Ja jeg mener skroget trekker vann. Haddetidligere en Bonaza å hver vår fløt den ca 8 10 cm høyere bak enn da høsten kom. Catano har trolig rett. Hvor mye, i volum, glassfiber er det som kan trekke vann? Hvor mange % vann kan glassfiber trekke og til slutt hvor mye x-tra vekt/vann blir det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) En båt på 12 meters lengde, og 3 meters bredde og som har 1 cm tykt skrog har ca 400 liter glassfiber i bunnen. Med 2 cm tykt skrog blir det ca 800 liter glassfiber. Selv om hver liter glassfiber skulle kunne trekke 1 liter vann, noe den definitivt ikke kan, så ville dette kun blitt 800 kilo. Hvor skulle resten av kiloene være hen? Jeg forstår ikke dette, men tror deg når du observerer at båten ligger lavere i vannet. Forklaringen må dog være noe annet enn vanninntrenging. Redigert 5.August.2010 av Snekker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tranen2 Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) Båter som trekker 2 tonn vann i løpet av 2 år - den båten hadde jeg ikke turt å bruke. Det er da så råtten at den kan få et alvorlig delaminering som kan forårsake havari. Jeg har hatt en 33 år gammel båt liggende på vannet i over 3 år og den var lettere nå enn forrige gang den var oppe... Redigert 5.August.2010 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Denne tråden må være kun for å provosere fram en uggen diskusjon. Trådstarter har jo bare en lekebåt i følge ham selv... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
catano Svart 6.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Tranen 2 du er ikke spes fin i din siste komentar så venligst slutt med slikt. hadde jeg skrvet rolls røyse i stedet for lekebåt utgjør det ikke noe fra eller til. I svaret du har like over snakket du om 2 t vann hvor tar du det fra ? Jeg skrev `` ser den flyter tyngre ``har ikke sakt hvor mye men det er snakk et par cm. Den bonazaen var det montert bareplattform på og disese tok nedi vannet om høsten. Til tvilere på om glassfiberbåt trekker van er det bare å lese i div bøker om det, hvorfor praimer vi båten med 2 k jo for at det ikke skal komme vann inn ( vann inn) i gelkoten å blant annent forutsake pest. pest kommer vel ikke av seg selv slik jeg har forstått det Jeg søkte svar på tørketid mvh catano Redigert 6.August.2010 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 du skreiv jo selv 8-10 CM i innlegg 5 om en Bonanza. Antagelsen om at 10 cm utgjør 2 tonn kommer fra innlegg 9. 10 cm er jo enormt mye.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Jeg må jo tro at båten ligger lavere i vannet når du sier det, men det er fysisk umulig at det i nevneverdig grad kan skyldes vannopptak i plasten, forutsatt at du ikke har sandwich skrog som fylles med vann. All plast trekker vann, men det er snakk om få prosent og kan ikke påvirke vekten av båten i nevneverdig grad. Så du må nok lete etter ander forklaringer. Som for eksempel innvendig ræl, tankfyllinger og ikke minst utvendig groing.... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Til tvilere på om glassfiberbåt trekker van er det bare å lese i div bøker om det, ... Noen tanker om hvor mye det kan være snakk om, og hvordan har du kommet frem til det anslaget? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HansO Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Jeg skrev `` ser den flyter tyngre ``har ikke sakt hvor mye men det er snakk et par cm. Jeg søkte svar på tørketid mvh catano Det vil vel være en funksjon av tid, varme og overflatens beskaffenhet. Som nevnt ovenfor var min oppe i to gode somre - da var da fulstendig uttørket. Tipper en mild / tørr vinter med en fin vår og sjøsetting i Juni gjør susen for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Tranen 2 du er ikke spes fin i din siste komentar så venligst slutt med slikt. pest kommer vel ikke av seg selv slik jeg har forstått det Jeg søkte svar på tørketid mvh catano Sorry for min irritasjon. Jo, plastpest kommer av seg selv...dvs pesten stammer fra dårlig støping og/eller dårlig (les tidlig) polyester. Men den FORVERRES av vann. Tørketid for avdekket plastpest-perler ytterst i skroget: iallefall gjennom vinteren og helst også en tørr sommmer. Plast som trekker så mye vann at det er synlig på båten flyteevne, er umulig - om ikke skroget er fullstendig delamminert i flere lag (alle lag?) samt fremskreden plastpest. Redigert 6.August.2010 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tilde Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Hei Catano! Jeg tror jeg har oppfattet hvilken type båt du har, både gjennom tidligere tråder og et magasin som mange av oss leser. I så fall er dette en røslig båt på godt over 40-fot. Men jeg stiller meg som de fleste andre her noe tvilende til at dette alene kan skyldes vann i glassfiberen. Til sammenligning er fylling av 600-800 liter diesel knapt synlig på vannlinjen for min båt. Det er derfor for meg urealistisk at glassfiberen i båten din kan trekke så mye vann at det er synlig i vannlinjen. Har du sjekket alle skjulte skott, eventuelle bortgjemte lasterom og inspisert alt som kunne romme en betydelig vannansamling under dekk? Er det på en eller annen måte dobbel bunn i hele eller deler av båten hvor lekkasjer og vanninnsig (underfra eller ovenfra) kan erstatte luftrom? Du har ikke lekkasjer fra ferkvannstank, skjøter, vinduer eller flybridge hvor vannet kan samle seg et eller annet skjult sted i skroget? Dette er bare tanker fra meg, men håper at du finner ut av dette på en god måte. Har som nevnt lest litt om båten din tidligere, og kan ikke annet enn å riste på hodet når jeg vet hva du har overtatt. PS: Du nevner at båten ikke er primet enda og at den har ligget ute i 2 år. Dette ville være grunn nok for meg å ta båten opp i vinter, la den tørke godt ut og gi den noen strøk med primer før sjøsetting neste vår! Redigert 6.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 En båt med glassfiberskrog trekker ikke, eller ubetydelig med vann dersom skroget ikke er delaminert. Det har derfor ingen tørketid. Men, med tanke på plastpest så kan det være en fordel for eldre båter støpt etter mer enkle medtoder/materialer f.eks 60-70(80) talls-båter å ikke ligge i sjøen hele tiden, men få ett opphold på land av og til. Men det er aldri snakk om en uttørking som gir utslag i vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 En båt med glassfiberskrog trekker ikke, eller ubetydelig med vann dersom skroget ikke er delaminert. Det har derfor ingen tørketid. Men, med tanke på plastpest så kan det være en fordel for eldre båter støpt etter mer enkle medtoder/materialer f.eks 60-70(80) talls-båter å ikke ligge i sjøen hele tiden, men få ett opphold på land av og til. Men det er aldri snakk om en uttørking som gir utslag i vekt. Her anbefaler vel du å gjøre det en ikke skal gjøre... Om en eldre båt er dårlig støpt/dårlig polyester, utvikler plastpesten seg sakte - enten en vil eller ikke. Men den utvikler seg minst om den får ligge på vannet og ikke bli eksponert for kuldegrader. Tar en derimot opp båten og lar den ligge gjennom vinteren, oppstår frostspreng i plastpesten - med større hull/sprekker rundt plastpesten som resultat. Så settes båten på vannet igjen og den onde sirkelen er igang. Moral: Båter har det best på vannet - gamle som nye! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
avmønstret5 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Det er vel enighet blandt "plastfolk" at det er bra med landopphold for eldre båter, men båten bør selvfølgelig komme opp før kulda setter inn. Dersom delamineringen er kommet så langt at båten blir frostsprengt bør nedtelling for levetiden starte. Både tro og moral gir dårlig uttelling i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Både tro og moral gir dårlig uttelling i denne sammenheng. Bedre med moral enn tro...;-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.