Jump to content

Er C-map dårlig som kart i båten?

Mercury_

Recommended Posts

Jeg har brukt C-map siden -97, først med en Cetrek 10" svart/hvit plotter, og nå på en Interphase 11" fargeplotter. Jeg har hele tiden vært kjempefornøyd, og ser ingen grunn til å endre til noe annet. En av grunnene til at C-map fungerer så bra på plotterne, er det nære sammarbeidet mellom C-map og produsenten av plottere for dette kartformatet.

Lars H.

pt. Hunnebostrand

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Der findes fejl i alle søkort, såvel papir som elektroniske. Personlig har jeg fundet fejl i såvel C-map som Navionics i mit eget sejlområde. Jeg bruger i dag officielle elektroniske S63 søkort fra Primar Stavanger som fremstiller de danske kort. Her har jeg faktisk ikke fundet nogen fejl, selvom der sikkert findes nogen.

Dette skyldes sikkert at de kun har et begrænset område at tage vare på og ikke hele verden. Desuden behøver de ikke at tage kommercielle hensyn. De beholder nok jobbet alligevel, selv om det tager tid at være nøjagtig.

Prisen på disse kort svarer til prisen på papirkort, hvilket vil sige at hvis du har et begrænset sejlområde går det nok, men hvis du skal bruge kort over hele verden skal du nok være skibsreder i den store stil.

Desværre findes der mig bekendt ingen lystbådsplottere som kan bruge disse krypterede kort, kun PC systemer eller ECDIS.

PC systemer der kan bruge disse kort er få, men prislejet er bredt med det billigste fra Polar Navy til under 100 dollars for programmet.

Bruker nå Cmap på samme plotter som Lars H. Har tidligere hatt Garmin og bluechart.

Har nå etter ett par år begynt å venne meg til Cmap/Intherphase oppsettet, men holderen en knapp på Garmin/Bluechart.

Når det blir oppgradering av plotter og radar i Mariell. Blir det mest sannsynlig å gå tilbake til Garmin.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...