Mercury_ Startet 5.August.2010 Link til dette innlegget Startet 5.August.2010 Tenkte å kjøpe meg ekkolodd. Har kart på bærbar pc fra før -NMEA. Lurer dermed på om det går an å få ekkoloddet inn på pcen via USB? Isåfall går dette med alle ekkolodd? Skal til USA nå i høst. Det svarer seg kanskje å kjøpe hjem et derfra? Eller kanskje andre maritime ting Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Ingen vanlige ekkolodd kan kobles til PC for å vise ekkoloddsbilde, det er bare dybden som kan overføres. Enten må du ha et blackbox ekkolodd som er beregnet for tilkobling til PC eller så må du kjøpe en Raymarine multifunksjonsskjerm, ekkoloddmodul og fullversjon RayTech RNS software. Her er et eksempel på et slikt PC basert backboxsystem: http://www.cruzpro.co.nz/pcff80.html Sitér dette innlegget Link to post
Mercury_ Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Men hvis jeg klarer å overføre kun dybden, er jeg fornøyd med det. Går det an å gjøre dette med alle ekkolodd og inn til f.eks MaxSea? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) - Redigert 5.August.2010 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
abbor Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Stort sett alle ekkolodd har NMEA 183 utgang for dybde, kan enkelt kobles til en PC via en serieport (RS232) til USB adapter. Sitér dette innlegget Link to post
Mercury_ Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Så da kjøper jeg en kabel som passer til mitt Humminbird ekkolodd hvis jeg har forstått dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 De aller enkleste loddene mangler NMEA 183 utgang. Som regel følger kabelen med, den har diverse enkeltledere i forskjellige farger i enden der du skal koble deg til. Hvilket lodd har du? Sitér dette innlegget Link to post
Mercury_ Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Har et Humminbird 150 sx i den ene båten. Har tenkt på å kjøpe nytt i en annen båt Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Søk på Garmin Intelliducer, denne får du både med NMEA0183 og NMEA2000 utgang. Mener denne overfører dybde, temperatur, og noen av dem også fart gjennom vannet. Koster ca 2000,- i Norge, ned mot 12-1300 på eBukta. Finnes en NMEA0183 -> USB kabel å få kjøpt, er omtalt i endel båtblader siste månedene. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 ....Enten må du ha et blackbox ekkolodd som er beregnet for tilkobling til PC eller så må du kjøpe en Raymarine multifunksjonsskjerm, ekkoloddmodul og fullversjon RayTech RNS software. Her er et eksempel på et slikt PC basert backboxsystem: http://www.cruzpro.co.nz/pcff80.html Kan slike PC baserte blackbokssystemer ansees som fullverdige ekkoloddsystemer? Jeg planlegger PC basert kartplotter og skulle gjerne hatt inn ekkoloddet også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.