Jump to content

AP navigator coax.

Slagskibet

Recommended Posts

Vanligvis så brukes det 50 ohm's kabler til all form for komunikasjon som navigasjon og radiosamband som VHF/UHF.

TV signalkabler er på 75 ohm. Dersom du bruker denne kabelen (din gamle på 50 ohm) så vil du få relatift stort tap av signalstyrke, men sikkert sebart. Anbefaler at du bytter til 75 ohms kabel dersom du skal bruke den til TV.

Uansett så må du prøve TV antenna først på kabelen, du vil ikke gjøre noe galt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Er det noen måte å øke motstanden i kabelen på?

Nei.

En kort forklaring.

Motstand kommer i to varianter. Resistans og impedanse. Begge måles i ohm og her blir det ofte misforstått.

Når det gjelder likestrøm snakker vi om restistans. Denne kan man måle med et vanlig multimeter.

Impedans er motstand mot vekselstrøm og består av en likstrømskomponent og en imaginær del som er frekvensavhengig.

En vanlig kopperspole har null ohm motstand for likestrøm, men kan ha Megaohm motstand for vekselstrøm.

Fa

Og for å bli litt mer konkret når det gjelder coaxkabel:

Impedansen bestemmes i stor grad av mekaniske faktorer som innerlederens diameter, ytterlederens diameter og til dels av isolasjonsstoffet imellom dem. Av denne grunn er det ingen enkel sak å forandre på coaxkabelens impedans.

Man kan riktignok gå igang med transformatorer i begge endene av kabelen, men det er neppe aktuelt i dette tilfellet.

mvh

Poseidon

PS

Impedansen er ofte standardisert på 52, 60 eller 75 ohm. Men selv om den er feil, så koster det vel ingenting å forsøke hvordan det går med dagens kabel  -  selv om impedansen ikke er helt optimal?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nei,koster ingen ting å prøve. Sendte en mail til Lars H. angående coax kabelen og han er av denne mening:

Mitt ærlige svar er at du neppe vil merke noen som helst forskjell ved bruk av 50ohms kabelen eller en ny 75ohms kabel. Her er det i hvert fall ikke snakk om at bildet blir svakere, ohm i denne forbindelse er ikke det samme som en motstand i serie med en lyspære. En snakker om impedans, og da er det viktig at impedansen på antennen, kabelen pluggene og inngangen på TV'n er det samme. Med stor misstilpasning er det mulig å få litt refleksjoner. Men jeg tviler sterkt på at det blir særlig synlig. Sannsynligvis er inngangen på TV'n din verken 50, 60 (mye brukt før) eller 75 ohm, men et eller annet imellom. Og er du heldig er kanskje den gamle kabelen ganske tykk også? Ny tykk 75ohms kabel er ganske dyr. Tap i signalstyrke får du ved tynne kabler, eller lange kabler. Så sett i gang og gjør et forsøk!

Min tiltro til Lars H er veldig stor og kommer til å rigge til og prøve dette i vinter.Så får vi se.

Tror også det er flere enn meg som lurer på hva gamle AP Navigator antenner og kabel kan brukes til? Lurte en stund på stereo anlegg :confused: men det hadde nok rustet i stykker før lang tid var gått.

Jeg håper Lars H. tilgir meg for å sitere ham fra privat mail.

Nei,koster ingen ting å prøve.   Mitt ærlige svar er at du neppe vil merke noen som helst forskjell ved bruk av 50 ohms kablen eller en ny 75ohms kabel. Her er det i hvert fall ikke snakk om at bildet blir svakere.  Men jeg tviler sterkt på at det blir særlig synlig. Sannsynligvis er inngangen på TV'n din verken 50, 60 (mye brukt før) eller 75 ohm, men et eller annet imellom. Og er du heldig er kanskje den gamle kabelen ganske tykk også? Ny tykk 75ohms kabel er ganske dyr. Tap i signalstyrke får du ved tynne kabler, eller lange kabler. Så sett i gang og gjør et forsøk!

:yesnod: Enig. Prøv det. Tror det går bra.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...