Jump to content

Kyndig båtmann i Kragerø?

Kæpten

Recommended Posts

Hei, og velkommen til forumet.Kan ikke hjelpe med akkurat det du spør om, men vil gjerne anbefalle deg å se på en med større motor om du har mulighet.Den motoren er i snaueste laget for disse båtene, med mindre du skal kjøre rundt 8 knop.Har en bekjent som har slik båt, men som byttet motor til 222hk nå nylig.Helt annen båt, sier han, og snittforbruket har gått ned.Mellom 8 og 14 knop går de hverken pent eller økonomisk, og over 14 kommer du knapt med 40 motoren.Ellers så er det gjerne varmkjøring som tar livet av disse motorene.

Han kjøpte den med det for øye å skifte motor. Kjørte Volvoen en sesong først.Satte inn en 222hk Yanmar.Motorbytte er kostbart, men har sett flere av disse båtene med motor over 200hk.Kjenner ikke Forden du nevner, men Ford er jo kjent for å være slitesterke motorer.Prøvekjør gjerne litt forskjellige motoralternativer.Kan sikkert ordne deg en testtur med han jeg kjenner om det kunne være av interesse?

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Han kjøpte den med det for øye å skifte motor. Kjørte Volvoen en sesong først.Satte inn en 222hk Yanmar.Motorbytte er kostbart, men har sett flere av disse båtene med motor over 200hk.Kjenner ikke Forden du nevner, men Ford er jo kjent for å være slitesterke motorer.Prøvekjør gjerne litt forskjellige motoralternativer.Kan sikkert ordne deg en testtur med han jeg kjenner om det kunne være av interesse?

Ser ut til at det er lurt å satse på noe litt kraftigere enn Tamd 40b ja. Har lest en del på forskjellige steder og en del som mener at den "pløyer" litt vel mye sjø når den ikke kommer opp i fart, samt at den er hissigere på forbruk? Nå skal det jo ikke glemmes at det er mange som har den og er godt fornøyd med å tøffe rundt. Vi har på sikt tenkt oss i strekningen østlandet-sørlandet, og jeg er litt skeptisk til å bli liggende å stampe i motvind oppover eller nedover kysten.

Flott med testtur, skal si fra hvis det blir aktuelt :)

Er veldig enig i det du skriver. Sånn er det med hifi, bil og andre luksusvarer også. Ikke noe er dårlig før du var "forrige eier". Hva kan man egentlig prute på en Scand i dag? Det ligger nesten 80 stk ute på Finn, selvklart i forskjellig prisklasse og med forskjellig utstyrsnivå, men det er jo uten tvil kjøpers marked. Uansett kan det jo bli litt ubekvemt om man kjører inn med et skambud. Ser feks at det ligger en Scand Baltic med ankervinsj, baugpropell og diverse annet utstyr, samt Yanmar 222hk, gått 1100 timer til 595000 kr. Hvor mye kan man eksempelvis klare å få denne ned i?

De spørs jo hva du og selger kan bli enig om, men 1100 timer er jo ikke ny lenger, og var prisen rimelig hadde den vært solgt.Jeg anbefaler å se noen båter for å få en pekepinn på hva som er god stand.Er denne båten pent holdt, er det jo ikke sikkert prisen er så langt unna.Er båten og utstyr gammelt og slitt, kan det være bedre å kjøpe en i god stand med liten motor og bytte motor selv. Vi er alle forskjellig, men Yanmar klinger bedre en Volvo i mine ører, og ville strukket meg litt lenger om det så bra ut. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...