Draco20DC Startet 5.August.2010 Del på Facebook Startet 5.August.2010 Hei båtfolk Fullstendig grønnskolling på innenbordsmotor trenger hjelp Jeg trenger dette skikkelig inn med teskje! Jeg må justere tenninga på vp-en min. Fra tidligere eier har jeg fått følgende beskjed, men den er for meg litt kryptisk: "Jeg er ganske skråsikker på at det er tenningen - den skal vris et par mm med klokka syntes den hørtes ut som den gikk på 15-20 gr og skal ha 10 eller 12?" "fordeleren er vridd maks med klokka nå for den buttet i skruen som holder den - kankje det går å ta ut skruen og vri den litt og sette på skruen igjen??? ellers må fordeleren løftes litt opp og settes med en tann mindre eller mere " Dersom noen kan forklare dette(hjerne med bilder) blir jeg ekstremt takknemlig.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Kjenner ikke motoren din men finn først ut hva fortenninga skal være og ved hvilket turtall. Har fordeleren en undertrykkslange tilkoplet må du vite om den skal være av eller på. Finn tenningsmerkeplassering (vanligvis på reimskiven). Kjøp deg en tenningslampe (på Biltema) Lampa koples til pluss og minus og rundt pluggkabel nr 1. Har lampa ett dreiehjul, lar du dette stå i null og leser av på motoren hvor blinket til stroboskopen fryser merket. Har du kun OT-(øvre dødpunkt) vrir du dreiehjulet på lampa til merkene stemmer og leser av på instrumentet bak på lampa hva fortenningen er. Feil? Løsne fordeleren og vri. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 forrige eier er en knakandes kjekk og hyggelig kar , hvis du er på andre sia (gale sia) en dag kan han sikkert titte på det hvis du har med en tenningspistol - han sitter nemlig på terrassen på hytta si og kulern Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Draco20DC Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Hehe... Jeg tenkte jeg skulle klare dette selv jeg da, men du skal ikke se bort fra at vi tar oss en tur.. Nye eier er også en knakende kjekk kar forresten... Har vært å kjørt i hele dag... Sikringen til trimflapsene røyk, så jeg klarte ikke kjøre skikkelig uten at den dro seg mot styrbord, og tippet mot babord. Skikkelig guffent var det, men nå er det i orden igjen.. Skal handle stronelame på mandag.. Det er elektronisk tenning i båten forresten... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 (redigert) det er en av bakdelene med trimflaps uten indikator ........ kjører man til det butter og mere til går sikringen, derav satte jeg dem rett og dret i dem var lettere og komandere folket fra side til side alternativt er å kompletere det settet med bryter som har indikator - da må du skru av toppene på sylindrene (altså høst/vår jobb når skuta er oppe) 2500 kr tror jeg det var for settet på maritim Redigert 7.August.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Draco20DC Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Hvordan leser jeg av med stroboskopet? Har endelig funnet manualen til aq151, of der står det fortenning på 6 grader ved 850 rpm og 32-36 på 4200 rpm med stroboskop. Hva betyr stroboskop settings? Distributor 230, 250, AQ131, AQ151 Type ..................................................................................................... Breaker point system Type Bosch JF4 .................................................................................. 0231 178 019 Setting for regular gasoline, min 91 octane ROT: USA: Ignition setting for regular petrol (RON+MON)/2 = min 87 octane Basic setting ........................................................................................ 6° BTDC (0–14.17 r/s = 0–850 rpm) Stroboscope setting ............................................................................ 32–36° BTDC (70 r/s = 4200 rpm) Contact gap ......................................................................................... 0.40 mm (0.01575") Dwell angle .......................................................................................... 62±3° Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Kjenner ikke motoren din men finn først ut hva fortenninga skal være og ved hvilket turtall. Har fordeleren en undertrykkslange tilkoplet må du vite om den skal være av eller på. Finn tenningsmerkeplassering (vanligvis på reimskiven). Kjøp deg en tenningslampe (på Biltema) Lampa koples til pluss og minus og rundt pluggkabel nr 1. Har lampa ett dreiehjul, lar du dette stå i null og leser av på motoren hvor blinket til stroboskopen fryser merket. Har du kun OT-(øvre dødpunkt) vrir du dreiehjulet på lampa til merkene stemmer og leser av på instrumentet bak på lampa hva fortenningen er. Feil? Løsne fordeleren og vri. Takk for svar Alegria... Fortenning skal vare 6 grader ved 850 rpm. Det er montert elektronisk tenning i fordelern(pertronix) så det skal vel ikke være noe trykkslange der?? Om jeg ikke får vridd mer den retningen jeg trenger, hva da? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Hei Dataene du har funnet gjelder for tenningsanlegg med stifter "breaker point system". Det vil si at du kan se bort fra dataene for dwell angle og contact gap. Grunn tenningen er nok riktig men det er litt avhengig av om dette systemet har elektronisk justering av fortenningen. Orginalt (med stifter) har nok denne motoren har sentrifugalregulator inne i fordeleren som begynner å stille tenningen tidligere ved (antagelig) 850ondr og deretter økes fortenningen forholdsvis jevnt opp til 45000mdr-(32-36 grader).Dette finner du ut ved enten å rette stroboskoplampa mot merket og se om det flytter seg når du øker motorturtallet. Eller så kan du åpne/ta av fordelerlokket og forsøke å vri på rotoren, kan den vris i rotasjonsretningen, har du sentrifugalregulator. PS! har du det så er det ofte en filtpute nede i akselen når du løfter av rotoren, den skal ha en dråpe motorolje sånn ved oljeskift noe som sjelden blir gjort. Dette kan forårsake at regulatoren sitter fast og derves ikke går tilbake til grunntenning på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Hei Dataene du har funnet gjelder for tenningsanlegg med stifter "breaker point system". Det vil si at du kan se bort fra dataene for dwell angle og contact gap. Grunn tenningen er nok riktig men det er litt avhengig av om dette systemet har elektronisk justering av fortenningen. Orginalt (med stifter) har nok denne motoren har sentrifugalregulator inne i fordeleren som begynner å stille tenningen tidligere ved (antagelig) 850ondr og deretter økes fortenningen forholdsvis jevnt opp til 45000mdr-(32-36 grader).Dette finner du ut ved enten å rette stroboskoplampa mot merket og se om det flytter seg når du øker motorturtallet. Eller så kan du åpne/ta av fordelerlokket og forsøke å vri på rotoren, kan den vris i rotasjonsretningen, har du sentrifugalregulator. PS! har du det så er det ofte en filtpute nede i akselen når du løfter av rotoren, den skal ha en dråpe motorolje sånn ved oljeskift noe som sjelden blir gjort. Dette kan forårsake at regulatoren sitter fast og derves ikke går tilbake til grunntenning på tomgang. Takk for svar igjen.. :-) Har vært ute og kjørt i dag, og det virker som om den "butter" litt på full gass. Får ikke turtallet opp til mer enn 4200 og 25 knop. Kan nesten høres ut som den ikke går skikkelg på alle fire sylindere...? Synes også jeg hører en klikkelyd når motor er varm, men da på lavt turtall. (vanskelig å høre klikkelyden på høyere turtall pga. bråket fra motoren). Temp ligger på 85 grader. Kan det være at jeg bør bytte plugger? Se ellers første innlegg. Hvordan vet jeg at jeg har 6 grader fortenning? Hvor mange millimeter fra tdc er det på julet? Stroboskop skal kjøpes i morgen... Vurderer seriøst en 123ignition! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Om jeg ikke får vridd mer den retningen jeg trenger, hva da? Da løser du fordeleren, løfter den opp og flyter drevet en tann. Men vær forsiktig, det er fort gjort å stille seg helt bort her... Hvordan vet jeg at jeg har 6 grader fortenning? Hvor mange millimeter fra tdc er det på julet? Stroboskop skal kjøpes i morgen... Vent til du har stropboskoplampen du! Alt annet blir veldig unøyaktig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dykker Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 (redigert) Takk for svar igjen.. :-) Har vært ute og kjørt i dag, og det virker som om den "butter" litt på full gass. Får ikke turtallet opp til mer enn 4200 og 25 knop. Kan nesten høres ut som den ikke går skikkelg på alle fire sylindere...? Synes også jeg hører en klikkelyd når motor er varm, men da på lavt turtall. (vanskelig å høre klikkelyden på høyere turtall pga. bråket fra motoren). Temp ligger på 85 grader. Kan det være at jeg bør bytte plugger? Se ellers første innlegg. Hvordan vet jeg at jeg har 6 grader fortenning? Hvor mange millimeter fra tdc er det på julet? Stroboskop skal kjøpes i morgen... Vurderer seriøst en 123ignition! Jeg hadde problemer med motoren min (AQ151A) i lang tid. Overhalte forgasserene, ble litt bedre. Monterte 123ignition, nå går motoren meget bra over alle turtall, mindre støy og mindre vibrasjoner. Link til tråden finner du her. Redigert 9.August.2010 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 En liten oppdatering. Fortsatt ikke i mål.. Tok med stroboskop og løsnet skruen til fordeler. Startet motor og koblet til stroboskopet. Ved 900 rpm viser stroboskopet 27 grader!!! Fordeler var skrudd maks til høyre. Løsnet skruen helt og fjernet den. Kunne vri til 15 grader, men da gikk den skikkelig dårlig på tomgang, og turtallet sank til 750-800. Bankelyden i mtoren var merkbar. Tror ikke det er tenningsank uten at jeg er sikker på det. Kunne høre ut som noe med en ventil. Ventilbank?? BAnkelyden var der fortsatt ved 15 grader fortenning. Vurderer å skru ut pertronixen og sette i stifter igjen... Noen som har noe forslag til videre feilsøking rundt dette? Om det er ventilbank, hva må jeg gjøre da, og kan det skade motor dersom jeg bruker den? Hvordan kan man sjekke dette uten å skru fra hverandre hele greia...? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 (redigert) Hei Fin link Dykker! Her er det en som bekrefter min mistanke om at sentrifugalregulatoren kan sette seg med dette Petronic systemet da dette benytter den mekaniske sentrifugalregulatoren. Dette kan da være hele problemet ditt Rasmus. Tikkelyden du hører på lavt turtall kan være tenningsbank som oppstår når tenningen er for tidlig på lavt turtall. Sjekk om rotoren sitterfast, (den skal kunne vries og skal fjære tilbake) før du forsøker å justere tenningen. Et gammelt mekaniker råd er å koble på stroboskoplampa, start og "lys" mot merket samtidig som du kakker på siden av fordeleren. Er sentrifugalregulatoren treg uten at den sitterfast, vil nå tenningen synke ned mot grunntenning om denne i utgangspunktet var riktig. Dette lærte jeg som utplassert elev fra bilmekanikerlinja i 1980! Da kom du meg i forkjøpet Rasmus! Redigert 9.August.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Hei Svarer på det med ventiltikk jeg. Du må nok av med toppdekslet og måle klaringen mellom kam og shims da Rasmus. Mener denne motoren har shimsjustering av ventilklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Kiin på en øl på Sætre??? Vi kan ta den i båten min ved brygga...;-) Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Hei Fin link Dykker! Her er det en som bekrefter min mistanke om at sentrifugalregulatoren kan sette seg med dette Petronic systemet da dette benytter den mekaniske sentrifugalregulatoren. Dette kan da være hele problemet ditt Rasmus. Tikkelyden du hører på lavt turtall kan være tenningsbank som oppstår når tenningen er for tidlig på lavt turtall. Sjekk om rotoren sitterfast, (den skal kunne vries og skal fjære tilbake) før du forsøker å justere tenningen. Et gammelt mekaniker råd er å koble på stroboskoplampa, start og "lys" mot merket samtidig som du kakker på siden av fordeleren. Er sentrifugalregulatoren treg uten at den sitterfast, vil nå tenningen synke ned mot grunntenning om denne i utgangspunktet var riktig. Dette lærte jeg som utplassert elev fra bilmekanikerlinja i 1980! Da kom du meg i forkjøpet Rasmus! Det du sier er at jeg skal koble på tenningslampen, starte motor og kakke litt på fordeleren med en skiftnøkkel eller liknende til tenningen synker ned mot de skarve 6 gradene den skal ha. Skal jeg kakke på fordelerlokket, eller selve fordeleren? Om dette ikke funker, hva da? Ny fordeler? Rotoren er den røde greia inne i fordeler som skal snurre rundt, ikke sant? Den skal jeg kunne vri til en side, også skal den gå tilbake igjen av seg selv?? Du skjønner jeg er helt naken på motor nå da, men jeg er klar for å lære!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Joda en øl frister alltid men jeg har ca en og en halv times biltur hjem derfra Faktisk skal jeg utover for å skifte dieselfiltre på båten min i sandtaket på Storsand. Du får sende meg en IM med nr. ditt, så kan du svinge en tur bortom så jeg får lytta på tikkelyden Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja rotor er den røde greia som skal snurre rundt. Ja, helt riktig den skal fjære en vei og gå tilbake igjen av seg selv. Jeg er lærer i faget, så bare spør du Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Joda en øl frister alltid men jeg har ca en og en halv times biltur hjem derfra Faktisk skal jeg utover for å skifte dieselfiltre på båten min i sandtaket på Storsand. Du får sende meg en IM med nr. ditt, så kan du svinge en tur bortom så jeg får lytta på tikkelyden IM er sendt Mulig jeg ser deg på Storsand om det passer med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja rotor er den røde greia som skal snurre rundt. Ja, helt riktig den skal fjære en vei og gå tilbake igjen av seg selv. Jeg er lærer i faget, så bare spør du Jeg er også lærer, men på barneskolen... "This could be the beginning of a beautiful friendship" Haha... Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 9.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja rotor er den røde greia som skal snurre rundt. Ja, helt riktig den skal fjære en vei og gå tilbake igjen av seg selv. Jeg er lærer i faget, så bare spør du La forresten merke til at det var en skrue med "trekantet" spor på den nedre del av fordeleren. Hva er denne til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.