Jump to content

ble svindla når jeg kjøpte en volvo penta md 2d

harry92

Recommended Posts

hei sann.

jeg hadde en motor i snekka mi det er en volvo penta md 2 b som toppen gikk i stykker på og jeg fikk ikke tak deler for motoren var for gammel, men så kom jeg over en volvo pente md 2 d som han sa det var, jeg kjøpte den for 3.500 kr da mangla det girkasse, eksosmanifoil, dynamo,føtter og starter . han sa han hadde en manifol som var på som hadde rusta hull på så når han hadde i gang motoren bråka det så mye at han ikke kunne høre om det var noen u lyder. etter jeg hadde ordna med alt det som mangla da så jeg det var en volvo penta md 2 B ikke md 2D som han sa, da var det merke han hadde bløffa om. så fikk jeg motoren om bor i båten og bolta den fast og kobla alt det elektriske så i det jeg vrir om teninga hører jeg knirkig fra den ene sylindere og rådelagra en gåent, da bløffan med det og . jeg hørte de lydene etter motoren bare hadde gått en halv tørn. nå har jeg fått motoren ut i gjen og må få det reparet:P

Å kjøpe brukte gamle ting er alltid en risiko, særlig hvis en betaler for mye, at motoren var langt dårligere en det du ble forestillt er en ting, men at en ikke tar en titt etter merkeskilt etc for å få konstantert at en faktisk kjøper det en tror en kjøper er noe annet. Finnes jo 1000 eksempler på at selgere i sine annonser selger noe helt annet en det det er både med tanke på merke og modell. Dette forteller forøvrigt for meg endel om selgers interresse for objektet som selges og styrer således klart unna. :flag_bp:

Vil nå si at det er litt drøyt å påstå at du ble svindlet i dette tilfellet. Det er jo også litt opp til kjøper å sjekke hva man egentlig kjøper, det hadde ikke tatt deg mange minuttene å sjekket hva som stod på skiltet samt sveivet motoren rundt for hånd for å sjekke eventuelle ulyder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ville nokk tatt en prat med han som solgte deg motoren ,synes det er litt drøyt å benytte seg av uerfarne ungdommer på denne måten,dette visste han helt sikkert om,den ble jo ikke bare sånn av å stå stille i allefall,den hadde nokk blitt brukt som delemotor i lengre tid denne ja,blir litt forbanna når jeg leser om sånne ting ,søren meg ikke rette måten å lære opp neste generasjon i å være erlige i allefall

Hvis motor ble solgt som ett objekt der skulle settes i stand og brukes, og selger mente mer eller mindre det bare var å sette på de manglende deler, noe det jo slett ikke skulle vise seg å være tilfelle kommer vel dette innunder; At dette er noe selger visste om eller burde visst om... Men så er det jo det igjen da, har denne skaden i det hele tatt skjedd under selgers varetekt, kanskje han i sin tid kjøpte den som delemotor og var i samme tro som du helt frem til han nå får høre den er totalhavarert?

Hvis motor ble solgt som ett objekt der skulle settes i stand og brukes, og selger mente mer eller mindre det bare var å sette på de manglende deler, noe det jo slett ikke skulle vise seg å være tilfelle kommer vel dette innunder; At dette er noe selger visste om eller burde visst om... Men så er det jo det igjen da, har denne skaden i det hele tatt skjedd under selgers varetekt, kanskje han i sin tid kjøpte den som delemotor og var i samme tro som du helt frem til han nå får høre den er totalhavarert?

Se:

han sa han hadde en manifol som var på som hadde rusta hull på så når han hadde i gang motoren bråka det så mye at han ikke kunne høre om det var noen u lyder.

Klarer ikke å forstå hvordan noen kan forsvare at folk selger søppel til brukspris, og forsvarer det med at det man burde forstå at det var bare søppel...

Kjøpte selv ett prosjekt av en her inne, som langt i fra var i den tilstanden selger påstod.

Kjøpssummen var på 5000kr (defekt motor, råttent båtskrog, og selvlaget henger som falt fra hverandre på kjøreturen hjem)

Kontaktet derfor selger etterpå og forklarte om hva jeg hadde funnet ut ang motor, skrog og henger etter nøyere ettersyn hjemme.

Selger var ikke vond og be, så han betalte tilbake 1500kroner med en gang.

.................

Så hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å holde en dialog med selger, slik at dere kan komme til en enighet, før jeg hadde sagt så mye mer her inne, for folk flest er egentlig ikke så vrange hvis man viser litt vilje til å komme frem til en minnerlig løsning.

Ha en fin dag

Klart, klart, en kan ofte føle seg lurt i bruktkjøp der hele sannheten ikke ligger oppe i dagen, eller når den ikke blir oppdaget på befaringstidspunktet. Men ærlig talt, hva kan en forvente for en kjøpssum av 5000,- For denne summen hadde du handlet båt, motor og henger. Når slikt selges, og til en slik pris er nok tilstanden så dårlig/vag at selv ikke selger kan med hånden på hjerte vite til punkt å prikke hva som er dårlig og bra med det. Men det var nå min mening da :wflag:

Det får meg litt å tenke på meg selv i komfirmasjonsalderen, der jeg hadde arvet en 12 hk Tohatsu av min bestefar. Motoren startet, men skramlet og lugget noe helt forferdelig. Det skulle vise seg at øvre veivskinke var løsnet fra øvre veivtapp, der sistnevnte også var brukket diagonalt i veievskinka, noe som kav stor ubalanse og kast i svinghjulet.

Etter ett par måneder kom vi over en defekt 12 hk Tohatsu av samme type. Den hadde stått i flere år, og dahverende eier hadde aldri prøvd motoren da denne også var arvegods, men mente å huske det var noe galt med den. Han solgte den derfor som delemotor-rep objekt.

Uten at det ble fundert så mye mer på hva som var gale (for det ville vel være veldig usannsynlig at det var veivakselen, motoren svev jo fint rundt når en drog i startsnoren)

Fortvilelsen ble imiddlertid stor da motor ble plukket, og samme feil her avdekket. :puke:

Searaymond:

Det er forskjell på hva 5000kr er for den enkelte(selv om jeg ser hva du mener), og for en kar på 17år som trodde han kjøpte en fungerende motor med manglende deler for 3500, og ente opp med en helt annen motor med skader så ser jeg at det er irriterende/fustrerende. Selv om ting er kjøpt billig og brukt, burde det fortsatt være rett produkt og i den standen som beskrevet.

Regner uansett med at trådstarter kan kontakte selger å komme til en fornuftig løsning som fungerer for begge to :yesnod:

Redigert av lite (see edit history)

Er helt enig lite. Poenget mitt var bare at prisen ofte gjenspeiler hva en faktisk kjøper og slik bør det jo da også være. På en annen side er det klart en kan føle seg lurt om gjenstanden ikke svarte til forventningene utfra selgers opplysninger etc. Det er klart grunnlag for ønske om hevelse av kjø eller prisreduksjon nokså uavhengig av prisen i utgangspunktet. Dette kan for eksempel sammenlignes med en situasjon du tror du har gjort tidenes varp, grunnet ting er oppgitt og observert å være betydelig bedre en de de faktisk viser seg å være, tilfellet kan (som oftest) være at du "bare" har gjort en helt ordinær handel og at produktet faktisk gjenspeiler prisen, og selger "bare" har smurd litt vel mye rosenrøde ord om det. Eller i værste fall at en faktisk har kjøpt katta i sekken, og at prisen var langt utover det som verdien faktisk skulle vise seg å tilsi. Ha en flott kveld alle sammen. :flag_bp:

Jo dette kan trådsterter få lov å kalle svindel. Dersom mekanikeren Stor Peng Pung kommer og vil ha ein motor av meg så tar eg det eg kan få for den, men å lure ein ungdom som vil lære seg å elske båtlivet, og gi feilinformasjon og muligens bløffe....Nei det er for dårlig eksempel å være for den som kommer etter oss og skal styre landet når vi er gamle. Ja det burde enhvær med litt selvinsikt holde seg for god til.

La oss håpe du får hevn når han ligger på gamlehjem og du er sjef :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nå er jeg av en slik person at om en vare ikke er slik som selger lover og eller påstår, så tar jeg kontakt med selger og forteller dette, ikke for å være drittsekk eller klage, men for å gjøre selger oppmerksom på dette.(uansett om prisen er 5000 eller 50000)

Selger prissetter som regel produktet etter tingenes tilstand.

Hvis selger da tilbyr seg å tilbakebetale noen kroner, er opp til selger.

Det er ikke alle selgere av ting og tang som helt vet hva de selger og da er det greit å kunne si i fra mener nå jeg.

Poenget mitt i innlegget over er at det som oftest uansett pris, går ann å ta kontakt med selger for å se om man kommer til en løsning før man kaller seg svindlet.

:cheers:

Ha en fin dag

• 2 måneder senere...

Hei,

Er helt enig med deg Mathi. Som ungdommer flest forventer man faktisk ikke å bli lurt. Jeg kjøpte selv en brukt girkasse en gang, VP MS3 til kr.8000,-. Den virket helt fint til jeg kom ut i grov sjø, da hørte jeg at denne ikke var bra. Tok kontakt med selger for å få hevet kjøpet. Da hevdet han arrogant, brukt var brukt. Sjekket litt rundt denne fyren og ja han var en drittsekk. Men jeg er redd for at samfunnet går i den retning at denslags blir mer og mer akseptert.

Jo dette kan trådsterter få lov å kalle svindel. Dersom mekanikeren Stor Peng Pung kommer og vil ha ein motor av meg så tar eg det eg kan få for den, men å lure ein ungdom som vil lære seg å elske båtlivet, og gi feilinformasjon og muligens bløffe....

det var en speciell handelsfilosofi... det er ok at lure de som har penger men ikke ungdommer?? tror ikke jeg ville kjøpe motor av deg..

men uanset for man det man betaler for, 3500 er ikke galt hvis topp ig sylinder er grei, syns jeg. men det er kjedelig at kjøpe noe der ikke er som man forventer, men når man kjøper en motor der ikke kan prøves må man regne med at det er ett repobjekt etter min mening. med mindre selger garanterer annet

det var en speciell handelsfilosofi... det er ok at lure de som har penger men ikke ungdommer?? tror ikke jeg ville kjøpe motor av deg..

MEKANIKEREN STOR PENG PUNG, står det. Og han mekanikeren har greie på motor (det gjelder ofte mekanikere ja) Men alle kan lese feil :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

MEKANIKEREN STOR PENG PUNG, står det. Og han mekanikeren har greie på motor (det gjelder ofte mekanikere ja) Men alle kan lese feil :flag_bp:

leste ikke feil.. jeg er selv mekaniker og har greie på motorer. så du ville lure meg men ikke en ungdom? specielt syns nå jeg..

selv om man har greie på motor er det ikke alle feil man kan se når man ikke kan teste den.. men skal man kjøpe av deg er det altså best at være ungdom, da blir man ikke lurt :thumbsup::thumbsup::lipseal:

ville nokk tatt en prat med han som solgte deg motoren ,synes det er litt drøyt å benytte seg av uerfarne ungdommer på denne måten,dette visste han helt sikkert om,den ble jo ikke bare sånn av å stå stille i allefall,den hadde nokk blitt brukt som delemotor i lengre tid denne ja,blir litt forbanna når jeg leser om sånne ting ,søren meg ikke rette måten å lære opp neste generasjon i å være erlige i allefall

Må si meg 100% enig med deg her. det er forferdelig råttent å utnytte folk og enda verre ungdommen slik som i dette tilfelle her. Verden er råtten og desverre så blir du rundlurt av en hvilken som helst person om du ikke følger med i timen og tar dine forhåndsregler. Veldig lite positiv erfaring å ta med seg videre i livet for en ungdom men slik er det bare. Har observert samme sak flere ganger som foreldre til ungdommer og jeg har heldigvis en god dialog med mine barn når det er noe handel på gang så jeg kan dele med meg av mine og andresa erfaringerr som jeg kjenner til. Har nok berga dem mer en en gang ja. Men det slår meg litt av og til hvordan voksne folk kan gå videre i livet sånn helt uten problem når dem har rundlurtt/svindlet en ung uskyldig gutt/jente uten at det gjør dem noe som helst. Tragisk.

jeg er selv mekaniker og har greie på motorer. så du ville lure meg men ikke en ungdom?

Ingen blir lurt når/om de kjøper noko av meg.

Og eg kan bare beklage om du blir såret av at eg ville vert rimeligere og meir hjelpsom mot ukyndig ungdom enn erfarne makanikere på jakt etter motor. Blir du lurt av det, så ...jepp... då er svar på spørsmålet ditt : glatt :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...