Jump to content

Filterindikator på dieselfilter

HansO

Recommended Posts

Det finns väl åtminstone 3 möjligheter att skaffa sig 'early warning' när det gäller dieselfilter:

visuell kontroll av plastkoppen under filtret

elektrisk varningssignal som varnar för vatten i filtret

tryckmätning som visar undertrycket i filtret

Takker for input.

Filteret har plastkopp men er litt dumt plassert..

Har du merke / type eller link til (eksempler på) dine to andre forslag?

Er det ikke nok å ha et forfilter med glassinnkapsling slik at du ser om det samler seg dritt i filteret?

Fitrene er konstruert slik at dritten skal legge seg i filteret, ikke i glasset! Litt av poenget med dette er at de eventulle små vanndråpene som finnes da blir presset sammen til større dråper når de går gjennom filteret, og derfor lettere skilles ut i glasset under. Så da vil du som regel kun se vann og diesel i glasset, ikke forurensing. Ellers er vel trykkmåling det mest pålitelige for å følge med på filterets tilstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det är säkert rätt som Index skriver att smutsen i första hand skall stanna i filterelementet, men det brukar även vara en centrifugerande funktion som lägger av skräp i glaskoppen.

Beträffande tryckmätare så erbjuder åtminstone Separ en manometer som man sätter i filterlocket. Tyvärr till ett alldeles för högt pris (1500 kronor vill jag minnas) Men det borde gå med vilken undertrycksmätare (vaccummeter) som helst. Kanske någon som har tips på leverantör?

Fitrene er konstruert slik at dritten skal legge seg i filteret, ikke i glasset!

Joda, jeg vet det, Index.

Men etter min erfaring ser man greit gjennom glasskuppelen om det skulle komme mye forurensning i selve filteret som gjør at et filterskifte er nødvendig før normale årlige skiftintervaller. Filteret ser da rett og slett møkkete ut, eller i ekstreme tilfeller skilles det ut "grums" i glasskuppelen.

Jeg har selv klart å fylle diesel fra møkkete tanker på bortgjemte marinaer, så dette er selvopplevd :headbang:

Redigert av Tilde (see edit history)

Beträffande tryckmätare så erbjuder åtminstone Separ en manometer som man sätter i filterlocket. Tyvärr till ett alldeles för högt pris (1500 kronor vill jag minnas) Men det borde gå med vilken undertrycksmätare (vaccummeter) som helst. Kanske någon som har tips på leverantör?

Denne fra Parker virker som et bra alternativ. http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.de7b26ee6a659c147cf26710237ad1ca/?vgnextoid=fcc9b5bbec622110VgnVCM10000032a71dacRCRD&vgnextfmt=EN&vgnextdiv=&vgnextcatid=3510618&vgnextcat=RK+11233+VACUUM+GAUGE&Wtky=FILTERS

Jeg vil forsøke å finne en forhandler og teste den ut (hvis den ikke koster skjorta) i såfall er vel dette et alternativ: http://www.kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=catalog.show&func_id=251502&table=PRODUCT

Det skal være tilstrekkelig å måle undertrykket (suget) mellom forfilter og matepumpe.

Leste et sted en som skrev at max sugehøyde for slik pumpe er 2 meter, hvilket vel betyr at den fortsatt leverer tilstrekkelig ved -0,2 bar på sugesiden. Noen som har mer exakte tall?

• 2 uker senere...

Jeg har montert både manometer på utgangen av filteret og en vacuumbryter.

Når motstanden i filteret overstiger innslagsverdien til vacuumbryteren, lyser en rød lampe i dahbordet. Innslagspunktet har jeg satt så lavt at jeg ikke behøver å skifte filter der-og-da, men kan vente til jeg kommer til havn.

Manometeret var greit å ha når jeg justerte inn bryteren, heretter bryr jeg meg mest om det lyser i lampa eller ikke

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Interessant Biscaya. Hvilken type filter er det du benytter, og er dette utstyr som filterleverandøren leverer.

Jeg har sett etter dette hos Racor, men har så langt ikke funnet det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...