Jump to content

hårreisende pris på eksosbend til vp tamd 60 c

beauty of aqua

Recommended Posts

Har slitt med en eksoslekkasje på min tamd 60 c en stund nå,og etter mange halveise løsninger på og få tettet,ser jeg at jeg nå må ha ett nytt bend.

gikk så bort til min lokale volvo penta leverandør for og bestille ett nytt.pris:15000 kr.

Trodde ørene skulle dette av!

Ble såpass sjokkert at jeg ble svimmel og måtte legge meg nedpå med beina i været.

Så til spørsmålet;er det virkelig ingen som kan skaffe dette for en noenlnde fornuftig pris?

Bendet det er snakk om er det som går i en 90 graders sløyfe ut fra turboen og inn på eksos røret.Bendet er vannkjølt.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

...skulle tro att ett i syrefast stål ikke ville ha blitt kostende mere enn en 5-7000 kroner,jeg ville i allefall prøvd den løsningen

Denne delen er støpt!

Og så? Kan ikke et i syrefast erstatte denne, mener du? Riktignok en annen motor, men mener bestemt at Ingar skiftet ut sitt støpte eksosbend (MD21) med et i syrefast - stod her i et innlegg for leeenge siden...

Ser visst ikke ut for at det er noen vei utenom enn og bare punge ut.

har prøvd marineparts. de skulle ha 2000 dollar.på den svenske siden hadde de ikke til tamd 60,men til tamd 40,og det kostt 2500 svenske... neste identisk,men ikke helt.. forstår rett og slett ikke prisfosjellen her???

takknemelig for flere tips ang en rimiligere måte og gjøre dette på!

mvh.beuty of aqua

Hadde samme problem på min gamle Ford. En tur til Damstahl og fant diverse 90 gr. rørbend i forskjellige dimensjoner. Mekket dette til og fikk en kamerat til å sveise dette.

Totalen ca 1000,-

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Tror ikke det er så enkelt i mitt tilfelle 880.

På det eksosbendet mitt så er det ett rør i rør system.eksosen går i innerrøret,men kjølingen går i det ytterste...

er vel ikke de mest normale rørene vil jeg anta..

ellers så har jeg vært i kontakt med k-w-s som hadde et bend liggende,emn det var selfølgelig feile bandet,men han skal ihvertfall ha takk for hjelpen!!

mvh.beuty of aqua

Dette var ikke noe problem. Valgte ett større ytterbend og ett mindre innerbend. Sveiste disse sammen med tilhørende vann inntak til det ytre bendet og en løs flens til å feste til turbo slik at jeg kunne dreie bendet til den pos. jeg ønsket. Finner jeg ett bilde av dette legger jeg det ut.

Eller du kan ta kontakt med nåverende eier og høre om han kan ta ett bilde. Båten finner du i dag på finn nr. 23570951

Har vert frekk nok til å låne ett bilde fra annonsen..

51_1783554099.jpg

Bendet ser like fint ut i mine øyner ennu, selv om det begynner å bli noen år siden jeg laget dette...

Her er ett bilde av ett annet bend som en her på plassen fikk, ikke helt ferdigt men viser hvor enkelt dette kan lages...

dsc00010.jpg

dsc00011.jpg

Redigert av 880 (see edit history)

så jo helproft ut det der!!

men nå er det jo ingen hemmelighet at enkelte er mer fingernemd enn andre.jeg personelig er utstyrt med 10 stk tommeltotter.

har du noen gode tips til noen som kan ta en slik jobb,så er jeg mer enn mottakelig :flag_bp:

mvh.beuty of aqua

ja du kan få det sagt du 880. ser jo kjempe lett ut :giggle:

Hadde gjort dette selv, men mig apparetet mitt havarerte og endte på dynga. Vet om noen som kan dette men tror de er for opptatt. Sjekk med en yrkes skole når de starter opp igjen. Skaff materiell og lag en god tegning så tror jeg de er glad for en slik oppgave.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...