Jump to content

Noen spørsmål om båthengere, tillat totalvekt etc.


roesok

Recommended Posts

Har en HSS 1500P båthenger. Den er oppgitt med totalvekt 1500kg og nyttelast 1150kg. På den hengeren står det av og til en Skibsplast 655 med nettovekt ca 900kg + noe ekstra med bensintank, batteri, anker etc. Dessuten en Honda BF115 på 225kg. Båt og motor vil jeg tro veier totalt ca 1300 kg. Bilen er oppgitt med 1300kg tilhengervekt. Vil tro at det betyr vekten av båt+motor+nettovekt henger. Altså totalt ca 1650kg.

 

Slik jeg regner dette så er det da overvekt iht. til godkjent tilhengervekt. Ble stoppet med denne ekvipasjen i vår, men da hadde ikke politiet med vekt så jeg fikk etter litt att og fram kjøre videre. Men hva er konsekvensene om jeg blir henvist til vekt og de finner at dette er for mye vekt? Hvor mye i bot?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

kjør på vekt og sjekk, jeg mistenker du er grovt over uansett.

 

Da henger har totalvekt på 1500kg, har du faktisk ikke lov å trekke den uansett selv om den er tom, med mindre du har BE førerkort, da bilen bare tar 1300.

 

hadde politiet kunnet reglene hadde de tatt deg på dette alene, men ofte viser de "skjønn", litt avhengig av hvor ille det er.

 

bøter/reaksjon er ofte også etter hva som har skjedd, krasjer du risikerer du også faktisk regress.

 

 

båten min var oppgitt å veie 1450kg (LITT optimistisk tror jeg) og maskinene 189kg per stk, dro på vekt, og den veide faktisk 2.2-2.3 tonn, uten hengern, fuel og vann! med henger fuel og vann var vi oppe i 3.4 tonn!

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gis ikke standardsatser for overlast. For kjøretøyer med tillatt totalvekt over 3500 kg er dette detaljregulert i forskrift 17. desember 1971 om gebyr for overlasting og i forskrift 18. desember 1987 om gebyrsatser for overlasting. Overlast av personbiler kan innebære en betydelig fare både for passasjerer og medtrafikanter, og ordinært forelegg kan her være en hensiktsmessig reaksjon. Dette må vurderes individuelt, bl.a. ut fra hvor stor overlasten er og hvor mye den antas å påvirke bilens kjøreegenskaper. Har overlastingen bidratt til ulykke, vil dette og eventuelle skader selvsagt være straffskjerpende.

 

Boten bestemmes etter skjønn, ref rundskriv fra Riksadvokaten.

 

Antakelig får du også kjøreforbud, dvs at du må sette igjen båten ved kontrollposten.

Link to post
Share on other sites

Har en HSS 1500P båthenger. Den er oppgitt med totalvekt 1500kg og nyttelast 1150kg. På den hengeren står det av og til en Skibsplast 655 med nettovekt ca 900kg + noe ekstra med bensintank, batteri, anker etc. Dessuten en Honda BF115 på 225kg. Båt og motor vil jeg tro veier totalt ca 1300 kg. Bilen er oppgitt med 1300kg tilhengervekt. Vil tro at det betyr vekten av båt+motor+nettovekt henger. Altså totalt ca 1650kg.

 

 

Når bilen har 1300kg hengervekt i vognkortet er det da tillat total hengervekt. Du har faktisk ikke en gang lov til å dra hengeren din tom med den bilen.. :crazy:

Det i seg selv er nok en større strafferisiko for deg enn om du har 100-200kg overlast på hengeren, det vil ikke politiet kunne påvise uten vekt (eller dok. på båt/motor)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Når bilen har 1300kg hengervekt i vognkortet er det da tillat total hengervekt. Du har faktisk ikke en gang lov til å dra hengeren din tom med den bilen.. :crazy:

Det i seg selv er nok en større strafferisiko for deg enn om du har 100-200kg overlast på hengeren, det vil ikke politiet kunne påvise uten vekt (eller dok. på båt/motor)

Jeg tolker dette slik at hengeren uten båt på er 1500 kg (totalveket) minus 1150 kg (nyttelast) = 350kg. Og det må da være lov å dra... Har BE førerkort.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har du ikke

1300kg er 1300kg, å dvs at hvis det står noe mere på totalvekt i vognkortet til hengeren din så har du ikke lov uansett hva som står på lappen din og hvor lite last du har på hengeren.

 

Desverre slik det er, ikke logisk, men sånn er det :yesnod:

 

Å ja, jeg liker det heller ikke...

 

Husk også at hvis du har piggfrie dekk på tilhengeren, og piggdekk på bilen så kan du heller ikke trekke den kombinasjonen etter nye regler...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er slett ikke så sikker på dette, men med klasse BE er tillatt totalvekt 3500 kg(bil + henger). Denne grensen overskrides ikke når henger er tom, og bilen veier vel ikke over 2 tonn. Hadde den tillatte totalvekt på bil og henger vært over 3,5 tonn har du ikke lov og trekke den selv om den er tom, men det er jo ikke tilfelle her.

Link to post
Share on other sites

han har BE førerkort, da kan han dra 1500kg totalvektshenger, bak bil med 1300kg totalvekt, hadde han hatt B, er det ikke lov.

 

likevel kan da totalvekten på hengern i faktisk vekt, ikke overstige de 1300kg.

 

Hvor har du dette fra?

 

Han sier selv :

Bilen er oppgitt med 1300kg tilhengervekt.

 

 

Ikke snakk tull som kan få folk i trøbbel, dette har han ikke lov til uansett om det er B eller BE.

Link to post
Share on other sites

Jeg er slett ikke så sikker på dette, men med klasse BE er tillatt totalvekt 3500 kg(bil + henger). Denne grensen overskrides ikke når henger er tom, og bilen veier vel ikke over 2 tonn. Hadde den tillatte totalvekt på bil og henger vært over 3,5 tonn har du ikke lov og trekke den selv om den er tom, men det er jo ikke tilfelle her.

 

Man kan ikke dra tyngre henger en tillatt av bilen, selv om hengeren er tom. Ellers så er det vell 7 tonn totalt man kan dra med BE, 3500bil + 3500 henger hvis jeg ikke husker helt feil :yesnod:

3500 er for klasse B :smiley:

 

 

Edit, er vist litt forskjell når det kommer til vekt og om du har lappen fra før 2005 eller ikke, å ble litt usikker selv da reglene sier 7500kg men er nevnt under motorredskap men ikke spesifisert som bil...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei ikke hvis egenvekt på den tomme hengeren er mer enn bilen kan dra.

Ellers jo...

 

Sitat fra vegvesen.no

Noen begreper

Det er viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for iflg. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt med fører» er den vekten bilen veier uten last pluss en teoretisk gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.

 

Regneeksempel

Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.

 

Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt med fører) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.

 

Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.

 

Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.

 

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

uthevet og merket av meg

 

Disse reglene er så tullete at en kan få vondt i magen av mindre men slik er det nå en gang...

 

Dog har jo trådstarter overvekt både i henhold til bil og henger.

Det er jo ikke lov da...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

.

lite : Man kan ikke dra tyngre henger en tillatt av bilen, selv om hengeren er tom
Jeg er slett ikke sikker, men jeg mener at man kan. Man må skille mellom tillatt totalvekt og faktisk totalvekt. Tillatt totalvekt er det som står i vognkortene til bil og henger, og den må ikke være høyere enn det førerkortet tillater.

Faktisk totalvekt er vekten av bil og henger i det øyeblikk du er på vekta, og med tom henger overskrides hverken 3,5 tonn eller 7 tonn.

Er som sagt ikke sikker, for disse reglene endres jo. :smiley:

Daffy : nei ikke hvis egenvekt på den tomme hengeren er mer enn bilen kan dra.

Ellers jo...

Enig, men egenvekta på henger er her langt under bilens tillatte hengervekt. Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt har jeg førerkort BE. Da jeg ble stoppet i kontroll i vår sjekket poltitiet vognkortene på bil (1300kg tilhengervekt) og henger (1500kg totalvekt) samt førerkort (BE). Politimannen uttalte da noe slikt som at: "Ja, jeg ser du har førerkort BE så da er jo det OK". Tolket det da slik at jeg hadde lov å dra hengeren, men det som var det uavklarte spørsmålet var om totalvekten på henger og båt var over 1300kg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Som sagt har jeg førerkort BE. Da jeg ble stoppet i kontroll i vår sjekket poltitiet vognkortene på bil (1300kg tilhengervekt) og henger (1500kg totalvekt) samt førerkort (BE). Politimannen uttalte da noe slikt som at: "Ja, jeg ser du har førerkort BE så da er jo det OK". Tolket det da slik at jeg hadde lov å dra hengeren, men det som var det uavklarte spørsmålet var om totalvekten på henger og båt var over 1300kg.

 

Huff nei, heldi uhell kan du kalle det dær :yesnod:

 

Det er en grund til at bilen ikke er godkjent for mere en 1300kg tilhengerlast. Hva hvis bilen var en liten golv, boble el.liknende, kan du fortsatt trekke mere en bilen har lov til siden du har be? Svaret er nei.

 

Ellers så er jo alt av slike "begrensninger" satt med god margin, så det går jo somregel bare bra såfremst man kjører forsvarlig :)

Link to post
Share on other sites

noen scenario

 

3500kg totalvekt henger, med egenvekt 700kg, bak en bil som kan trekke 2000kg totalvekt, hengern er tom og har ingen last, dette er lov med BE, ikke med B, med BE kan du også laste 1300kg oppi den, og det er fortsatt lov.

 

så med trådstarter som har BE

 

kan han da fint trekke tilatt totalvekt henger på 1500kg, bak sin bil som har 1300kg, dette hadde IKKE vært lov med B, men, FAKTISK vekt må ikke overstige 1300kg, da han skriver hengern veier 350kg, kan han bare laste 950kg som jo han selv skriver også, ikke 1150kg som hengern faktisk er ratet for bak en bil som f.eks. har 1500kg tilatt hengervekt.

 

jeg har forøvrig løst problemet der ved å ta BE, skaffe bil som kan ha 3500kg hengervekt, og en henger som kan ha 3500kg totalvekt, ble lei av å kjøre ulovlig med landcruisern min, den tok bare 2650kg! litt dårlig på så stor bil.

 

forøvrig må trådstarters bil være ekstremt liten? selv en saab 9-5 har 1800kg hengervekt, og en 9-3 1600kg. så hengern og båten i spm er nok i grenseland hva som går å trekke med bilen, men det har han nok merket selv når han kjører på motorvei (i 80) eller prøver dra den opp på litt sleip slipp.

 

beregning av hengervekt på norsk bil, vs f.eks. tyskland er vel 8 vs 12% helning om jeg husker rett, så en bil som har 2T i norge, har fort 2.2T i tyskland. savner egentlig pickupen min, den hadde 5503KG tilatt hengervekt, det var dog igjen lastebil reg.

 

litt OT, men meste jeg har funnet på FWD biler er 1800kg, meste på RWD var en 7 serie jeg hadde, som tok 2100kg, 5 serie tok 2000kg, høyere enn dette har jeg kun funnet på pickups og store 4x4

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel jeg mener at politimannen tolket dette helt riktig, og at du kjørte lovlig hvis totalvekten av hengeren hadde vært under 1300 kg. Det var den jo ikke så du var jo heldig. Men for all del, det kan hende lite har rett i sin påstand, så det må vel være flere på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette. :confused:

Ja, der kom et svar fra anderb mens jeg skrev.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forøvrig må trådstarters bil være ekstremt liten? selv en saab 9-5 har 1800kg hengervekt, og en 9-3 1600kg. så hengern og båten i spm er nok i grenseland hva som går å trekke med bilen, men det har han nok merket selv når han kjører på motorvei (i 80) eller prøver dra den opp på litt sleip slipp.

Dette er en mellomklassebil med 110hk diesel. Så ingen problemer med å dra båten. Bruker ikke bilen til å dra båten opp av vannet, har da en kjenning med en god gammel Pajero med lavgir som tar den saken.

 

Har følgende alternativ:

 

1 - Kjøre som før og ta sjansen på at det går bra. Er stort sett bare småkjøring i nærområdet.

2 - Bytte til mindre båt (og henger..)

3 - Kjøpe kraftigere bil (og beholde den utmerkede båt og motor)

4 - Låne en kraftigere bil (Pajero)de få turene jeg trenger hengeren på bil.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra lovdata:

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

Videre:

 

0 Endret ved forskrift 12 mai 2004 nr. 740.

 

§ 3-11. Førerett klasse BE

 

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

 

 

Men siden det ikke er så lett å bli klok på så henter jeg også utdrag fra statensvegvesen:

 

Klasse BE (personbil med tilhenger)

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil).

 

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).

Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

 

Begreper fra vegvesenet sine sider:

Noen begrepsavklaringer

Med bilens egenvekt menes vekten av en tom bil og står oppført i bilens vognkort.

 

Med f.eks. tilhengerens tillatte totalvekt menes den maksimale totalvekten (tilhenger + last) som er lovlig ut fra vognkortet.

 

Med aktuell totalvekt menes den samlede totalvekten (f.eks. bil + last) bilen har i øyeblikket. Denne må ikke sammenblandes med tillatt totalvekt som er definert ovenfor.

 

Er selv blitt fortalt at totalvekta på hengeren er eneste faktor, uansett om den er tom eller med last, og med dette som utgangspungt forstår jeg påstanden som rett.

Men kanskje noen kan evt peke til noe som viser til at det jeg sier er feil? infoen kommer fra www.vegvesen.no og lovdata.no :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

 

Klasse BE (personbil med tilhenger)

 

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Har man ervervet klasse BE før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer med eller uten tilhenger samt førerrettighet for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7500 kg og for større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t.

 

 

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

 

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn.

 

Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

 

Bilens tekniske begrensninger

Selv om du med klasse B kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell tilhengervekt. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.

 

Noen begreper

Det er viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for iflg. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt med fører» er den vekten bilen veier uten last pluss en teoretisk gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.

 

Regneeksempel

Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.

 

Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt med fører) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.

 

Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.

 

Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.

 

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

 

Hastighetsbegrensninger

Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.

 

Persontransport

Det er normalt ikke tillatt å frakte personer i eller på en tilhenger.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er en mellomklassebil med 110hk diesel. Så ingen problemer med å dra båten. Bruker ikke bilen til å dra båten opp av vannet, har da en kjenning med en god gammel Pajero med lavgir som tar den saken.

 

Har følgende alternativ:

 

1 - Kjøre som før og ta sjansen på at det går bra. Er stort sett bare småkjøring i nærområdet.

2 - Bytte til mindre båt (og henger..)

3 - Kjøpe kraftigere bil (og beholde den utmerkede båt og motor)

4 - Låne en kraftigere bil (Pajero)de få turene jeg trenger hengeren på bil.

 

Hvor ofte frakter du båten? er sikkert ikke det helt store problemet å få kjenningen din til å kjøre litt ekstra hvis du vil gjøre dette lovlig? Er jo heldigvis ikke så mange som håndhever loven like vanskelig og hardt som den er blitt forklart meg :)

Link to post
Share on other sites

lite : Er selv blitt fortalt at totalvekta på hengeren er eneste faktor, uansett om den er tom eller med last, og med dette som utgangspungt forstår jeg påstanden som rett.
Ja, ikke vet jeg, og jeg har problemer med og tolke alle disse utklippene fra loven som flere har lagt frem. :confused: Jeg husker bare at aktuell og faktisk totalvekt er det samme, mens tillatt totalvekt er noe annet.

 

Men hvis du har rett er her et eksempel på hvor dustete loven er. Jeg kan med en liten lovlig henger, reise og kjøpe meg en stor henger, laste den på den lille hengeren, og kjøre lovlig hjem.

Men jeg kan da altså ikke reise med bare bilen og hente den, hvis hengerens tillatte totalvekt er over det bilen har lov og dra. Er det så firkanta eller? Det skulle ikke undre meg :giggle: Nå tenker jeg på BE og ikke B eller denne campingvognloven.

Link to post
Share on other sites

Enkelt sagt så er det "akutuell hengervekt" (det hengeren + det på den veier der og da) som gjelder når du har BE førerkort. Har du B førerkort så gjelder totalvekt på hengeren (det hengeren maksimalt kan veie, altså egenvekten til hengeren + maksimum "lastevekt").

 

Så hvis du har BE så er det ikke så firkanta som du skiserer hegra, men med B kan du komme opp i en sånn situasjon... Ja, det er rare regler, men det er nå en gang sånn det er.

Link to post
Share on other sites

Enkelt sagt så er det "akutuell hengervekt" (det hengeren + det på den veier der og da) som gjelder når du har BE førerkort. Har du B førerkort så gjelder totalvekt på hengeren (det hengeren maksimalt kan veie, altså egenvekten til hengeren + maksimum "lastevekt").

 

Så hvis du har BE så er det ikke så firkanta som du skiserer hegra, men med B kan du komme opp i en sånn situasjon... Ja, det er rare regler, men det er nå en gang sånn det er.

Om dette er riktig (who knows..) så kan jeg altså kjøre båthengeren om den inkl. last ikke veier mer enn 1300kg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Med BE kan du trekke en henger med aktuell totalvekt som ikke overstiger bilens tillatte hengervekt. Her er det aktuell totalvekt som gjelder.

 

Med bare B kan du trekke en henger med tillatt totalvekt som ikke overstiger 750 kg. Her er det tillatt totalvekt som gjelder.

 

Disse reglene er formodentlig greie. Det som kompliserer og forvirrer er den såkalt campingvognreglen som utvider området for klasse B, slik at de også har lov til å trekke henger som tilfredsstiller begge de to følgende krav:

- bilens tillatte totalvekt pluss hengerens tillatte totalvekt må ikke overstige 3500 kg

- hengeren tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt med fører (75 kg)

 

Den siste regelen er i og for seg heller ikke så vanskelig, men man forvirres lett av at det er så mange begreper å holde rede på.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...