Jump to content

Vanlig (Optimal?) vinkel/helning på båtramper?

Helge

Recommended Posts

Etter å ha sett til dels ganske stor forskjell i helningsvinkelen på ulike sjøsettingsramper (hvor bratte) har jeg av nysgjerrighet målt helningsvinkelen på 4 båtramper (alle disse 4 er støpte betongramper). Den slakeste var på bare ca 8 grader(!), de to "mellomste" lå på 10-11 grader og den bratteste var på 14-15 grader. Hva er egentlig "vanlig" rundt om og hva regnes eventuelt som "optimalt"?

Min erfaring er at rampen på 14-15 grader er ganske brutal for biler uten lavgir når man skal trekke opp båt.

Kommer helt an på:

4 hjuls / forhjuls / bakhjuls-drift, tyngde på bil og båt. Har sett mange som er blitt stående å spinne eller svi clutchen. Viktig å børste vekk grus fra underlaget.

Båthengerens muligheter for styring av høyde på rulle etc er også viktig.

Optimalt er vel at rampen blir brattere et stykke ute i vannet.

Synes selv de fleste ramper er litt for bratte for forhjulsdrift, ofte grunnet dårlig plass i omgivelsene.

Har begynt på en kartlegging av ramper. Vurderer å starte en tråd på dette. Liker å ta med båt omkring. Har prøvd å spørre i tråd før. Var ikke så veldig stor respons.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hadde engang en Honda CRV 2,2 CTDI 08 mod (selfølgelig 4x4). Den hadde 140 hk og 340 nm som er egetlig ganske mye trekkraft for en normal bil. Den hadde ikke permanent firehjulsdrift, og det mener jeg er et must hvis du først trenger firehjulsdrift.

Dette firehjullstrekksystemet er nesten akkurat som forhjulsdrift fordi det er bare forhjulene som trekker helt til bilen stopper, først da begynner bakhjulene. Det funket etter en stund, men ikke så godt som en bil med skikkelig permantent firehjulsdrift.

Bare en liten anbefaling av 4x4 systemer i tilfelle du skulle låne en bil.

At noen dytter bak på bilen hjelper faktisk mer en du tror.

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Her er en haug av ramper m. kart og info.

Er forøvrig på bussen på vei til Sørlandet nå. Skal hjelpe svigerfar opp med båten på rampen v. Tingsaker. Skal ta bilder og info, for ser det mangler på siden.

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Biler som driver først foran, deretter bak, kan grave seg helt ned i sand når den skulle trekke opp en liten tilhenger med båt. Dette ble vist av det svenske bilmagasinet Teknikens Värld på en Volvo 70 Cross Country.

Bilen så "offroad-tøff" ut, men var i virkeligheten fullstendig fortapt.

Lønner seg visst alltid å se etter et stort forankringspunkt i nærheten, samt ha med kraftig vinsj for å redde ekvipasjen.

Er forøvrig på bussen på vei til Sørlandet nå. Skal hjelpe svigerfar opp med båten på rampen v. Tingsaker.

Hvis du mener den i båthavna på Bergsø så er det den beste rampen jeg har benyttet og nå regelmessig benytter. Veldig svak helning på den, og skikkelig cementert langt nok ut i vannet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Her er en haug av ramper m. kart og info.

Ser av linken din at bl.a. båtforreningen jeg er medlem av er listet opp. Bare for å ha nevnt det, det er ingen ikke-medlemmer som får benytte den rampen(bak gjærder og låste porter). Slik sett er denne info-siden litt missvisende.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forstår ikke hvorfor det er ramper og havner i samme underforum fordi havner er mange og ramper er få.

Finnes det mulighet for liste man kan skrive inn i fremfor innlegg?

Så på dette tidligere og fant det litt krøkkete, dessverre.

Vi beveger oss kanskje litt bort fra opprinnelig tema, men helningsvinklene kan vi ikke få gjort noe med med mindre vi medbringer dynamitt, Gud forby!

Hrrm... ikke for å være frekk for det er artig at folk er aktive og kommenterer, men så var det emnetittelen og det jeg egentlig ønsket å få kommentarer/info på (om noen har det altså...). Hva er mest vanlig helning/rampevinkel; 6, 7, 8... 10, 11, osv i grader? Hva er mest optimalt mht kompromiss mellom å ikke ta nedi rampen med båten eller outboard samt hvor lett det er å dra opp båten. Har noen av dere faktisk oversikt over hvilken helning det er på rampene dere bruker/har brukt?

Optimalt for eget behov:

Så slakt som mulig, men med tydelig overgang mellom rampe og sjø, dvs rett utenfor der hvor tilhengerhjulene stopper.

Tilhengeren er høy, men leddet og det hjelper på vinkelen for båten ut i vannet. Men tall, nei dessverre.

Eks. på slake ramper: Drøbak havn ved marine-biologisk instituttet/badeparken og Drammen under broene.

Men du skulle kanskje hatt noen Trønder-tall?

"Trøndertall" :lol: vel de 4 betongrampene jeg faktisk har målt vinkelen på er alle på Sunnmøre... (4 støpte betongramper. Den slakeste var på bare ca 8 grader(!), de to "mellomste" lå på 10-11 grader og den bratteste var på 14-15 grader) Vi har feriehus der og tilbringer flere uker der hver sommer. Nå i kveld er vi imidlertid hjemme i Trondheim igjen etter endt ferie.

Men jeg var egentlig ikke spesielt opptatt av sted bare andres "tall" på de ramper som de oppfatter som praktiske ("gode") eller upraktiske. Vi er selv i "støpeskjeen" mht rampe på egen ferieeiendom. Jeg selv synes 8 grader er upraktisk lite og har medført at vi har tatt nedi ved litt uforsiktighet. 14-15 grader opplevde vi som HELT på grensen for en bil uten lavgir (og gjerne firehjulsdrift)) selv om rampen var fersk ru betong. Vi opplever strengt tatt ikke drift på bare 2 hjul som noe betydelig problem på betongramper, men vi savner LAVGIR! Men, men... på egen rampe ordner vi vel oss med 230 V el-vinsj så da går det vel bra med 15 grader også... :confused:

• 11 år senere...
  • 2 uker senere...

Med dyp v-bunn og litt tung hekk, setter jeg pris på en bratt rampe.

Har bil med permanent firhjulstrekk og lavgir (som kan brukes uten låst senterdiff). Det fungerer veldig bra.

Et moment som ikke er nevnt er nevnt her, er henger.

Enkelte er såpass høye, at båten får en veldig vinkel opp fra havet. Som da igjen krever brattere rampe. Noen virker bare å sleike asfalten og dra båten "rett frem"... :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...