bavariaeier Startet 6.August.2010 Link til dette innlegget Startet 6.August.2010 (redigert) Kjøpte en "passport"/"silver marine" gummibåt på maritim. (kjøpt i 2008, men tatt i bruk nå) Har satt på en ny 9,9 hk firetakt. (Selva; en som ikke kan trimmes til 15 hk så den yter 9,9) Målt med gps til 16,5 knop med 2 personer (vi veier ca 75 kg hver), 18 knop med 1 person. Nesen står rett i været noen sekunder før den planer og hvis vi er 2 må vi legge vekten frem for å komme i plan. Jeg vet 4takt har mindre dreiemoment, men jeg kan vanskelig å se hvordan man får denne i plan med en 4 eller 5 hester..... Jeg hadde ærlig tatt trodd man skulle oppnå noe høyere fart.... (Kanskje en ca 5 knop mer basert på hva jeg har hørt fra andre med gummijoller....) Noen som har erfaring fra lignende båter? Kan det være noe galt? Eller er det rett og slett bare en dårlig båt og jeg som bør vurdere å kjøpe gummijolle med glassfiberbunn? ....? (Vi forsøkte å pumpe ganske så høyt trykk i båten...) Redigert 6.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) hei, det er pgr av lengde på båtn at den sliter litt med og komme i plan, min quicksilver 270 sport med 6hk 4takt mercury målte eg til 15,2 knop med meg (85kg) + full 12liters tank bensin) og motor tiltet på 2 hakket, føle at den går litt fortare med den på 3 hakket men da hopper den mer med bauen og har ikke målt hastighet da. har planer om 9,9 på min også, rart din jekk bare 2,8 knop fortare med 9,9 og du er lettare en meg hehe. vilken bunn er det på båtn da? på min er det ei pølse som går under i midten som eg pumper opp og får vbunn og så er det treplater oppå Redigert 6.August.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Har passport båten jeg å, klarer å få den i plan alene med 4,5 hk men aner ikke hvor fort den går. Polarn drar fra den lett og den gjør 17 knop. tipper ca 11 knop på min. Trodde me 9,9 at den ville gå sykt fort jeg da men Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Proxor Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 sjekket ut båtn nå, fant den på Netthandelen på det auksjonstyret der hehe, sikker på at det ikke er selva motoren som yter dåreligt da? er ikke akuratt noe merke eg har hørt om før nyligt. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 her er foresten ein liten video av hvordan min går med 6hk Video Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 vilken bunn er det på båtn da? på min er det ei pølse som går under i midten som eg pumper opp og får vbunn og så er det treplater oppå Samme her. En pølse som blåses opp under dørkplatene Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 ... sikker på at det ikke er selva motoren som yter dåreligt da? er ikke akuratt noe merke eg har hørt om før nyligt. Selva er et merke som har vært solgt en del år i Norge. Nå er dette riktignok en 9,9 som bare skal yte 9,9 og IKKE en oppskrudd motor som yter mer (ofte 15), men likevel... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (redigert) Jeg er ret sikker på at det har med længden på båden at gøre. Jeg købte Brig 280 med glasfiberbund og Yamaha 9.9. Den går som et skud med mig ombord - næsten LIDT for livligt. Med yderligere en person så slider den med at komme i plan og begge personer skal helt frem for at det lykkes. Har ikke forsøgt med 3 personer... Se her fra en af testturene - båden er helt ny, så jeg går ikke for mere end halv gas her: Hastighed med en person er omkring 20-22 knob på toppen - men så føles det også usikkert. Og omkring 16-18 knob med to personer (voksne). Min Yamaha er også en "ægte" 9.9 - altså ikke noget 15 HK her... Andy Redigert 7.August.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (redigert) Dette med at det er tungt å komme opp skyldes nok kombinasjonen liten båt, gummibunn og lite dreiemoment på 4t (samt at motor ikke er trimmet som så mange andre) Likevel, toppfarten jeg oppnår er ganske så lav. Majorandy: Er det hastigheter målt med gps? Redigert 7.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (redigert) Dobbelposting Redigert 7.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Noen andre med fartseksempler fra enten denne eller anne type gummibåt? Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Jeg med min with sliter å komme opp i plan med 3 stk i, jeg har 15hk, men en hobby på 4,2m som er 1m lenger å har 15hk suzuki 4t bruker mye mindre tid, selv om den er tyngre. så det har nok noe med lengen. Men min teori er at jo lenger fram vekten kommer, jo lettere og fortere kommer båten i plan. Så det er nok ikke så rart du sliter med å komme i plan med en så kort båt. hvorfor den ikke går fortere vet jeg ikke. Selva lager på større motorer(25hk) og opp tror jeg bare lager propellen og dekselet selv(etter det jeg har blitt fortalt), hvertfall på den 100hken som jeg har sett er alle ledninger å lignende inne i motoren merket med yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Kristoffer_M Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (redigert) Har en 9/8 fot gummibåt med 9,9 / 15 yamaha 1985mod eller noe sont. måle med knoppmåler på en annen båt til 22 knop :p hadde også 3 personer i den og gjikk fint i plan, og nesten like fort :d Redigert 7.August.2010 av Kristoffer_M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Vi hadde en 2.75 Zodiac rib med Vmax 15 hester. Den gjorde 22 knop med meg ombord. Gikk så vidt i plan med 3 voksne. Med 8 hester kom vi knapt i plan med bare meg ombord. Vi satte på smart tabs. Det anbefales på så små joller. Med jolla vi har i dag sliter vi ikke med å komme i plan :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Målt med GPS, ja. A Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.