Jump to content

Hvor mange knop på 277 gummibåt med 9,9hk?

bavariaeier

Recommended Posts

Kjøpte en "passport"/"silver marine" gummibåt på maritim. (kjøpt i 2008, men tatt i bruk nå)

Har satt på en ny 9,9 hk firetakt. (Selva; en som ikke kan trimmes til 15 hk så den yter 9,9)

Målt med gps til 16,5 knop med 2 personer (vi veier ca 75 kg hver), 18 knop med 1 person.

Nesen står rett i været noen sekunder før den planer og hvis vi er 2 må vi legge vekten frem for å komme i plan. Jeg vet 4takt har mindre dreiemoment, men jeg kan vanskelig å se hvordan man får denne i plan med en 4 eller 5 hester.....

Jeg hadde ærlig tatt trodd man skulle oppnå noe høyere fart.... (Kanskje en ca 5 knop mer basert på hva jeg har hørt fra andre med gummijoller....)

Noen som har erfaring fra lignende båter?

Kan det være noe galt? Eller er det rett og slett bare en dårlig båt og jeg som bør vurdere å kjøpe gummijolle med glassfiberbunn? ....? (Vi forsøkte å pumpe ganske så høyt trykk i båten...)

Redigert av bavariaeier (see edit history)

hei, det er pgr av lengde på båtn at den sliter litt med og komme i plan, min quicksilver 270 sport med 6hk 4takt mercury målte eg til 15,2 knop med meg (85kg) + full 12liters tank bensin) og motor tiltet på 2 hakket, føle at den går litt fortare med den på 3 hakket men da hopper den mer med bauen og har ikke målt hastighet da.

har planer om 9,9 på min også, rart din jekk bare 2,8 knop fortare med 9,9 og du er lettare en meg hehe.

vilken bunn er det på båtn da? på min er det ei pølse som går under i midten som eg pumper opp og får vbunn og så er det treplater oppå

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

Har passport båten jeg å, klarer å få den i plan alene med 4,5 hk men aner ikke hvor fort den går. Polarn drar fra den lett og den gjør 17 knop. tipper ca 11 knop på min. Trodde me 9,9 at den ville gå sykt fort jeg da men :rolleyes:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg er ret sikker på at det har med længden på båden at gøre. Jeg købte Brig 280 med glasfiberbund og Yamaha 9.9. Den går som et skud med mig ombord - næsten LIDT for livligt. Med yderligere en person så slider den med at komme i plan og begge personer skal helt frem for at det lykkes. Har ikke forsøgt med 3 personer...

Se her fra en af testturene - båden er helt ny, så jeg går ikke for mere end halv gas her:

Hastighed med en person er omkring 20-22 knob på toppen - men så føles det også usikkert. Og omkring 16-18 knob med to personer (voksne).

Min Yamaha er også en "ægte" 9.9 - altså ikke noget 15 HK her...

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg med min with sliter å komme opp i plan med 3 stk i, jeg har 15hk, men en hobby på 4,2m som er 1m lenger å har 15hk suzuki 4t bruker mye mindre tid, selv om den er tyngre. så det har nok noe med lengen. Men min teori er at jo lenger fram vekten kommer, jo lettere og fortere kommer båten i plan. Så det er nok ikke så rart du sliter med å komme i plan med en så kort båt. hvorfor den ikke går fortere vet jeg ikke.

Selva lager på større motorer(25hk) og opp tror jeg bare lager propellen og dekselet selv(etter det jeg har blitt fortalt), hvertfall på den 100hken som jeg har sett er alle ledninger å lignende inne i motoren merket med yamaha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...