glalaksen Svart 24.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2011 Her må det vel være på tide med en oppdatering, alltid gøy å lese om folk som fikser båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Her må det vel være på tide med en oppdatering, alltid gøy å lese om folk som fikser båt. Det har du jammen rett i ...jeg glemte jo hele tråden min etterhvert Men ihvertfall; Jeg glemte heldigvis ikke båten! Jeg har bilder strødd rundt omkring på ulike kameraer, pc'er, mobiltelefoner og gudene vet hva. Men jeg fant frem noen jeg hadde på pc'en Innvendig ble jo båten ribbet. Jeg tror kanskje bilder sier mer enn 1000 ord, så jeg kliner inn: Alt av brytere og instrumenter ble fjernet, og dette må man kunne gjøre noe mer utav. For å få noe skapplass, og for å utnytte plassen i den spisse baugen... Her er aluminiumen slipt ned, og det begynner å bli klart til å bygge opp igjen. Benker må jeg ha. Helt fremst er det bygget på mål for å få plass til en liten PortaPotti. Ungene må nesten slippe å sitte på ripa... For å få en jevn kurve opp mot dollbord. Her skal det kles igjen med smal panel. Det begynner å ta form Eksosrøret går ut midtskips, og jeg håper isolasjonen er tilstrekkelig til å kunne kle alt inne... Det blir ihvertfall mye penere ut enn før! SB forut Instrumentpanel tar form Enkel tilgang til sikringer og koplinger kan være greit. Flere bilder følger de nærmeste dagene. Båten er jo allerede sjøsatt, og nesten ferdig Jeg må bare kåre meg til å få samlet dem sammen og overført til riktig pc ;) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Litt flere bilder. Når båten ble sjøsatt, så startet jo motoren som en klokke, men etter litt kjøring så hørtes ting litt pussig ut ...og etter et par stopp, så nektet motoren å starte igjen. Kompresjonen var elendig. Forsøkte å justere ventilløftere, men merket jo at kulelagrene på vippearmene var ødelagte. Jeg for min del har aldri skrudd på noen Sabb, så i tilfelle andre lurer på hva som skjuler seg under lokket, så tok jeg noen bilder av jobben med å slipe ventiler/seter. Topplokket fjernet, og har også skrudd av vippearbene på fremre sylinder. Her ser det fint og smurt ut, men det er etter et par omganger med spraying med blanding av diesel og smøreolje. Når jeg tok av topplokket, var det tydelig at smøringen ikke fungerte, og ikke hadde fungert på lang, lang tid. For å få av fjærene på ok måte, så kjøpte jeg meg ventilfjærspenner hos Würth. Jeg valgte å bruke drillen for å få litt fart på slipingen. Til jobben kjøpte jeg noe Würth kaller "ventilslipeapparat". En innretning som, brukt i drillen, gir en oscillerende bevegelse. Ventilen vestes med sugekopp. Jeg valgte å bytte alle toppakningene. Kobberpakningene kunne sikkert glødes og benyttes på nytt, men det kostet ikke all verden. Kulelagre for vippearmer er byttet, og ting skrus på plass med momentnøkkel. Etter 10 driftstimer eller deromkring, skal det etterstrammes. I nedre venstre billedkant vises smørerøret som skal sørge for smøring av toppen. Jeg forsøkte først å stake opp røret, men det hjalp ingenting. Løsningen ble å kjøre motoren ca 5 min med 25% diesel innblandet i smøreolje, for deretter å erstatte all smøreolje med diesel og kjøre motoren på starteren et minutt eller så. Når jeg da tømte for diesel og etterfylte med smøreolje, så fungerte smøringen som den skulle. Jeg må se til å få inn litt bilder av innredning og litt andre greier ...men status er ihvertfall at både båt, motor og "skipper" storkoser seg Ikke alt er ferdig, men ferdig nok til at vi bruker båten, fisker og koser oss Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
index Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Så flott! Nok en sliten båt reddet fra døden! Og både båt og motor holder nok så lenge du ønsker det, med litt velikehold. Enkle og greie saker dette, både båt og motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sunnmøringen Svart 9.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 For å forklare navnevalget, så limer jeg bare inn IM'en jeg sendte Lars H.: ************************* Jeg må nesten ydmykt få be om tilgivelse for mitt navnevalg på sjarken ;) I en tråd på ÅF bød jeg jo inn til avstemming mht navn, og et flertall gikk for Randi II. Jeg har bevisst utelatt bilder i prosjekttråden, som avslører at sjarken fikk et annet navn enn flertallet valgte ...av den enkle grunn at jeg følte at du burde få bli den første. En mager trøst, kanskje ...men på forumet er du ihvertfall foreløpig den eneste som vet at det finnes en "Trudelutt" på Sunnmøre også. Muligens til stor ergrelse for din nordmørske bedre halvdel? Årsaken til navnevalget er todelt: 1: Min fru heter åpenbart Trude. Trudelutt ble derfor et av alternativene lenge før jeg visste at det fantes andre som hadde tenkt på dette som et mulig båtnavn (Les: Lars H.) 2: Hun (min fru) har forbannet båten i kraftige ordelag siste 6 mnd. Hadde hun hatt samiske aner, ville jeg faktisk engstet meg for at hun har gannet båten ;). Årsaken er simpelthen at jeg enten har vært på jobb, eller på båten (Hun har forbannet jobben også, bare slik at det er nevnt) Det forunderlige i å kalle båten opp etter henne, med en humoristisk snert som spiller litt på ironi, slo meg som både artig, og som en slags fredspipe i båtsammenheng. Når jeg fremla de samme alternativene som i avstemmingen for den innerste kretsen av venner og familie, så var det ikke lenger tvil; Det MÅTTE bli Trudelutt. Sjelden har vel et navnevalg truffet bedre og med mer lun humor enn dette Og til alles store glede, så liker Trude at båten heter Trudelutt (selv om hun ikke forstår at alle syns det er så voldsomt morsomt). Så Lars H.; Jeg må ærbødigst be deg tilgi meg min helligbrøde, det var aldri i mine tanker å verken besudle din nordmørske fru eller din stolte Trudelutt :) Ærbødigst, Sunnmøringen ************************* Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2011 Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Jeg synes du har gjort en formidabel jobb med skuta. Disse fine båtene snur ofte flere hoder enn moderne plastbåter, og er en arv fra en kystkultur, som er i ferd ,med å forsvinne , så all ære til deg som valgte å gi denne stolte damen et langt liv videre. Ps: håper Lars ikke ble bøs for ditt navnevalg. Jeg syns hun kler navnet Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 16.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Takker for det :-) Etter sigende, så høres det visstnok ut som om Shetlandsgjengen er på vei til lands når jeg er til sjøs ;-) Og lyden bærer tydeligvis langt også, siden dama fikk spørsmål pr telefon om vi var på båttur ...fra ei som bor langt oppi lia ;-) Lars tok navnevalget veldig fint ...men fruen syns visst at jeg kunne kalt den Trudemor eller noe sånt ;-) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2011 Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Det er det jeg kaller kona , for hun heter også Trude . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 (redigert) Ps: håper Lars ikke ble bøs for ditt navnevalg. Jeg syns hun kler navnet Lars tok navnevalget veldig fint ...men fruen syns visst at jeg kunne kalt den Trudemor eller noe sånt ;-) Bare hyggelig det, og her er IM'n med svaret jeg sendte: Ja, før eller siden måtte det vel skje, og for det vi vet kan det jo også være flere andre båter allerede med navnet Trudelutt. Men et fint navn er det jo! Har du forresten VHF i båten? Enn så lenge finner jeg kun vår Trudelutt i det internasjonale registeret for VHF lisenser. Jeg forela IM'n fra deg for fruen, og hun gryntet bare litt og mumlet noe om at du jo kunne kalt båten for Trudemor eller noe slikt! Og så fortsatte hun med middagslagingen! Du får lage deg en fin navneplate for navnet om du ikke allerede har gjort det. Selv har jeg frest ut navnet i en teakplate og fyllt ut bokstavene med svart lakk. Ganske stilig om jeg selv må si det. Hilsen Lars H. (Trude sa ingenting om å hilse ) Når det gjelder Trude sin manglende entusiasme over navnevalget, så henger det nok sammen med at hun er fra Nordmøre, nærmere bestemt fra Baillsund (Kristiansund)! Og forholdet Sunnmøre/Nordmøre? Lars H. Redigert 11.Oktober.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Bra arbeide du gjør sunnmøringen Men hvor får du kjøpt alle Sabb delene? Finnes det ett delelager ett sted? Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Jeg blir så utrolig imponert over pågangsmotet og tålmodigheten du og andre her på forumet har i forhold til oppussing av båtene dere har. Hver gang jeg går dritt lei mitt eget prosjekt så leser jeg tråder som dette og priser meg lykkelig for at jeg "kun" har en plastbåt jeg skal pusse opp (no offence - jeg elsker trebåter, men tror mitt prosjekt krever noen hundre timer mindre enn ett tilsvarende i tre ville gjort). Fortsatt lykke til med prosjektet ditt - dette blir ett resultat du absolutt skal være stolt av! Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Når det gjelder Trude sin manglende entusiasme over navnevalget, så henger det nok sammen med at hun er fra Nordmøre, nærmere bestemt fra Baillsund (Kristiansund)! Og forholdet Sunnmøre/Nordmøre? Det har vel alltid vært litt fogderistrid mellom de ulike delene av Møre. Selv kjørte jeg en stund (mange år siden) rundt med "stickers" på bilen hvor det stod "Sunnmøre eget fylke!" Det kommer forøvrig snart en ny Trudelutt i VHF-registeret. Har montert den, men mangler både konsesjon og sertifikat. Kommer så snart jeg får tid til å stikke innom en "prøvestasjon". Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Bra arbeide du gjør sunnmøringen Men hvor får du kjøpt alle Sabb delene? Finnes det ett delelager ett sted? Takker for det Kjøper nye deler hos Remvik & Standal i Ålesund. De har litt av hvert liggende til Sabb. De handler vel hos Frydenbø, tror jeg? Deleprisene er jo hinsides enhver fornuft, så jeg har skaffet det jeg kan enten brukt eller uoriginalt. Men slik er det vel med alt som har med båt å gjøre ...dessverre. 2 nye Optima Redtop startbatterier og en ny Ctek300 lader, og vips var man MANGE "høvdinger" fattigere Ny Standard Horison VHF, og en stol ....oooops, dette må ikke dama få vite noe om Fortsatt lykke til med prosjektet ditt - dette blir ett resultat du absolutt skal være stolt av! Takker for det Er dessverre ikke spesielt flink til å oppdatere prosjekttråd, men det begynner å ta form nå. Skal få postet litt bilder av innredning etterhvert. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Venter spent på fortsettelsen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Ja nå bør det skje snart :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Huffda. Denne tråden hadde jeg rent glemt. Kanskje jeg skal se om jeg klarer å kåre meg til å ta noen bilder av skreifiske til helgen. I dag har jeg fulgt ivrig med på både setting og draging av torskegarn bare 2-400 meter fra kontorvinduet mitt ...så det kribler litt etter å komme seg utpå igjen Tok et bilde fra kontorvinduet akkurat nå ...og det forteller kanskje hvorfor kollegaene mine vil flytte meg til oppsiden av bygget, slik at utsikten blir bilveien Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Hm, jeg glaner utover et flatt tak og inn i noen bokser med ventilasjonssystem. Ser såvidt taket på t-banen når den bråker forbi og bak ligger det boligblokker... triste greier. Men i forrige kontoret så jeg rett inn i en grå metallvegg. Spent på å se hvordan du fikk ordnet inni styrhuset på båten. :-) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Dette er du ikke alene om å vente på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.