Pelle Parafin Startet 7.August.2010 Link til dette innlegget Startet 7.August.2010 Da jeg kjøpte ny plotter,fulgte det med ca. 10m.antennekabel.Ville helst ha plotter med innebygd antenne,men det var ikke å anbefale når du har hardtopp.Kan jeg kutte den når jeg trekker den gjennom taket,for så å sette på ny plugg selv?Jeg har nå ledn.kveilen med antenne liggende i frontvinduet,noe jeg ikke liker.Vil ha den opp på targaen Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Dette er da antakelig en ekstern antenne til en GPS-mottaker med plotter, og kabelen er en koaksialkabel (kjerne innerst, så isolasjon rundt denne, og flettet skjerm utapå, med beskyttende isolasjon ytterst. Ja, hvis du ikke vil lage hull som er stort nok til pluggen, så må du kappe, og da bør du ha en tilsvarende plugg og vite hvordan du skal montere den. De du kjøper den nye pluggen av, kan sikkert gi deg råd. (Hvis plotteren ikke er en GPS-mottaker, så er kabelen en kabelbunt med flere tråder, og den kan kappes og settes sammen igjen etter fargekodene på enkeltkablene i bunten) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Pelle Parafin Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (Hvis plotteren ikke er en GPS-mottaker, så er kabelen en kabelbunt med flere tråder, og den kan kappes og settes sammen igjen etter fargekodene på enkeltkablene i bunten) Plotteren har innebygd GPS,pluggen har 6 hull som skal inn på 6 "pinner" på plotteren.Hvis det er 6 ledninger inne i kabelen,kan jeg kansje kutte den av,for så å koble farge på farge etter jeg har gått gjennom taket? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Plotteren har innebygd GPS,pluggen har 6 hull som skal inn på 6 "pinner" på plotteren.Hvis det er 6 ledninger inne i kabelen,kan jeg kansje kutte den av,for så å koble farge på farge etter jeg har gått gjennom taket? der synes jeg du skriver to forskjellige ting samtidig. (1) Plotteren har innebygd GPS - dvs den tar imot radiosignalene fra satellittene uten ekstern antenne. (2) Enheten du vil ha på targabøylen er en sjølstendig GPS, og ikke en GPS-antenne, siden den tilsynelatende ikke har antennekabel (koaks-kabel) ut fra seg, men en strømforsynings- og signalkabel. Kabelen er åpenbart en signal- og strømforsyningskabel (strømforsyning til enheten du vil ha på targabøylen og signaler fra enheten på targabøylen, som da åpenbart må være en selvstendig GPS) Så da tør jeg ikke gi noen råd om kapping, sjøl om kabeltypen ser ut til å være grei å kappe og skjøte farge mot farge. Spør forhandleren, tenker jeg. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Pelle Parafin Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 der synes jeg du skriver to forskjellige ting samtidig. Så da tør jeg ikke gi noen råd om kapping, sjøl om kabeltypen ser ut til å være grei å kappe og skjøte farge mot farge. Spør forhandleren, tenker jeg. Det jeg har er en Cobra kartplotter.Når jeg monterer den kobler jeg til en strømførende kabel,pluss "antenne kabel".Det er denne ant. kabel jeg vil ha en hjennomføring i taket. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Det jeg har er en Cobra kartplotter.Når jeg monterer den kobler jeg til en strømførende kabel,pluss "antenne kabel".Det er denne ant. kabel jeg vil ha en hjennomføring i taket. En antennekabel (koaksialkabel) ville jeg aldri kappe uten å ha en riktig plugg å feste den i. Koakskabler mister egenskapene om de kappes og skjøtes ende mot ende. Det skjøteprosjektet bør du som sagt snakke med leverandøren om. Ut fra et nettsøk på Cobra kartplotter fant jeg en med ekstern antenne, men jeg kan ikke se noe som hjelper på den katalogsida jeg fant. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Loma Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Det er ikke så vanskelig å skjøte en slik kabel med seks tynne ledere. Eg har brukt slike "skjøteklips" som er fylt med silikon. Alle som arbeider med tele eller datakabler bruker desse. Ingen avmantling, berre å klemme sammen. Skjøten legger du på en tørr plass ombord. Vi snakker her om strømm inn til gps-mottakeren og NMEA signal tilbake til plotteren. Men det eg meiner er den beste løysinga er å montere en svanehalsgjennomføring på taket som er stor nok til å føre heile pluggen gjennom, da treng du ikke kappe kabelen og samtidig har du ledig kapasitet til fleire kabler seinare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.