mitsu Startet 7.August.2010 Link til dette innlegget Startet 7.August.2010 Tenkte jeg skulle legge inn no info om en gammel båtmotor jeg har resturert. 3 hesters Sabb semidiesel. Usikker på årsmodell,men siden den har dryppsmøring og vribar spiss er den nok en 30-40mod. Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Flott!!! Mere bilder og info :cheers: Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Motoren ble funnet i et naust på Vandve ei øy utafør Dønna,Nordland rundt 1980. Et brukbart utgangspunkt,Litt sprengning i kjølekappa og merke i sylindern etter en løs kryssbolt: Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Potta måtte sveises: Disse gamle 3-hesterne har ikke kontravekter på veiva: Vibrerer no je... Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Kjekt å se...ser litt løye ut med den veiva, holdt disse motorene? har en 4-5 som lengter etter en båt syns den rister nok den jeg, eneste jeg mangler er glasset/ramma og skiltet over dråpetellerne på smøreapparatet. Sko hatt ein Rolvsnes 18 eller 20 å hatt den i...... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 motoren var et vinterprosjekt i boden.. måtte jo pynte den til jul.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 ooo...så stilig Hva har du gjort med motoren? Skal du hone eller borre sylinderen, eller er det gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Stiligt! Må filme oppstart! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
yanm... Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Dette blir bra!! Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Lagrene var litt slitt,men brukbar. Hær vises orginal-fargen på innsiden av svinghjulet: Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Okey så den var grønn original...? min 4-5 var halve motoren blå og halve motoren grå så den er sikkert satt sammen av flere, malte den bare blå igjen men har skrapt av og tatt vare på malingsflakene hvis jeg en gang vil prøve å finne original farge. Gi et hint hvis du kjenner noen som har deler til smøreapparatet på min 4-5hk..... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Semidieslene til Sabb kunne være både grønn,grå og blå. Vet du årsmodellen på 4-5èn din? Skal stå stemplet på bunn ramme på styrbord side. Feks: B 55 Kaptein Fredrik: Strekene i sylinderen var så langt nede at det går greit. Motoren skal kun ha en rolig pensjonist-tilværelse. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 det står B52 men selve motorskiltet av messing er borte..... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Da har du en Sabb type B (4-5hk),produsert i 1952. Ta godt vare på den Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 okey, jepp jepp går som ei...jaffal nesten som ei klokka den men mangler båt....huh... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Viktig og ha delelagret iorden. Originalt Sabb verktøy og bruksanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Fantastisk 8-))) hehe aldri sett....sabb kasse... vet du hvordan jeg stiller smøre olja?? jeg har bare alle på fult så den bruker litt i overkant + samler seg i bunnen av veivhuset så må tømme av og til ellers tar den helt av..... Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Side 18 i instruksjonsboka, som ein kan lasta ned her: http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=81 Mykje info og kompetanse om semidiesel kan ein finne i dette forumet: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=7008 Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Takker for linker, sabb boka var jo herlig men kikka litt på dråpegreiene men skjønner ikke helt hva dråpene skal måles mot? men men den går nå fint som den er....den STP sia var der litt vel mye "historie" og faktisk voldsomt lite konkret hvordan holde motorene i gang men pløyde meg nå gjennom det meste der, mye artig 8-))) Redigert 11.August.2010 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Da motoren var ferdig,fikk jeg ha den i gangen til våren kom. (snill kjerring) Spenningen var stor da man skulle bynne og fyre på en malmklump som ikke har vært i gang på kanskje 40 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Imponerende og spennende! Flott arbeide og motoren er jo som ny. Håper på en filmsnutt av oppstart Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Gleder meg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
mitsu Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hær er fra første oppstart. Måtte fyre godt.. 2 "fuktige" kompiser hjalp til: Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Herlig godlåt Sabben har som katten ni liv minst Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Digg lyd Hva er turtallet på maks? rundt 300-400? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.