gunnar328 Startet 7.August.2010 Link til dette innlegget Startet 7.August.2010 motor starter lett men samme korsen plugg eg tar av så går den like dårlig,får turtall på fri men hører den ikke tenner skikkelig,er der noen måte og måle koiler på? motor er ca 85mod,når eg kjører den i gir får eg ikke turtall,har prøvd og holdt over hver forgasser for så og se om den får bensin og det virker det som den gjør, takker for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Minner om et problem jeg hadde med min 85 hester,da var det stoppledningen som hadde kontakt med gods etter skade på isolasjon. Prøv å koble ifra denne på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
gunnar328 Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 hei delte denne koblingen som kommer fra styrekonsoll og da var ene piggen inne i gummien løs. kan det vere dette som er galt? det var den i ca midten av dem 8 polene som stikker ut, kor er denne stop ledningen på motoren plasert ? takker for alle svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Virker som motorn går på alle sylinderne vist du kan ta av vilken som helst pluggledning uten att det er forskjell. Sjekk om tennplata under svinghjulet beveger seg , eller om gasserne gir gass. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
gunnar328 Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 den får gass på forgassere men virker som den ikke får nokk gnist , på frigass virker det som den tar skikkelig men når den går på tomgang høre ein godt at den ikke går rent og skikkelig ,ved girsetting så er der bare dårgefart og ikke mere Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Er dette et nytt problem ? når gikk eventuelt motoren skikkelig ?, hva har skjedd i mellomtiden ? den får gass på forgassere men virker som den ikke får nokk gnist Ga du gass via gass hendelen eller direkte på forgasserne ? Har du sjekke at alle stag beveger seg som de skal ( er et par på denne motoren ... ), normalt så er pådraget kun bestemt av tennings tidspunktet alene opp til ca 2/3 pådrag, etter 2/3 pådrag begynner forgasserne å åpne ( er fult åpne på maks ). Hvis det var min motor ville jeg.. Tatt en kompresjons test ( for å utelukke eventuelle problemer ). Byttet plugger . Demontert og renset forgasserne ( sjekket flottør høyde + justert forgasserne ( start innstilling ca 1,5 omdreining ut ifra bunn ?? ) . Justert opp motoren etter tennings merker. Synkronisert forgassere og tenning/forgassere . Ellers... ei tennings lampe er kjekk og ha ( stroboskop lampe ), kobles til hver enkelt pluggledning for å sjekke ( fusk i tenning synes godt ). Kunne også tatt en enkel rens av hoved dyser... sitter under en messingbolt på forgassere, skru ut og blås inn med trykkluft ( OBS er bensin de inne !! ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gunnar328 Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 motor gjekk skikkelig før eg hadde den på havet men litt vaskelig og si nøyaktig da den kun har vert kjørt på tomgang av meg med vann i fra slange, uten motstand på propell, nye plugger skal på i morgen,har skiftet kontrollboks på den er det eneste som eg har vert borti av elektonik på denne, men ladding var litt høy når eg målte den men skal vel ikke ha innvirkning det? Sitér dette innlegget Link to post
gunnar328 Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 når eg tar ut pluggene og gjør dem rene og setter dem i igjen går den skikkelig i ca eit min så er den tilbake til og fuske igjen, virke litt rart synest eg? noen forslag? har sjekket forgassere og det er som det skal ,alle stag beveger seg rigtig . Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 lyder som tenningen. . eller strømmen til coilene.. sjekk tenningstidspunkt og mål at der er strøm nokk på coilene Sitér dette innlegget Link to post
gunnar328 Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 hvordan får eg målt dette og kor mye spenning skal dem ha? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 (redigert) når eg tar ut pluggene og gjør dem rene og setter dem i igjen går den skikkelig i ca eit min så er den tilbake til og fuske Hvordan ser de ut når du tar dem ut da, mye sot/olje ?? Har du riktige plugger på motoren da ?? Champion L77JC4 ( enkelt OMC motore er SÆRE (MED stor bokstaver ) på plugger ... ) Slik det høres ut nå vil jeg anta at du må justere opp forgasserne igjen... Start med å skru ut blande dysene for å sjekke tilstanden på disse (om de er spisse og fine, uten sår og slitasje ). Skru de så forsiktig helt i bunn og så ca 1,5 omdreining ut ( grunn innstilling, mener det er 1,5 ?? Bernt ? ). Start opp motor og la den gå seg varm på tomgang ( husk kjøling hvis båten er på land ). Begynn så å skru forsiktig på en og en dyse, du vil høre endringer i motorens gange når du har skrudd forlangt ut/inn.. Du skal finne TO punkter på innstillingene. ___Når du er for langt inn = for magert ___Når du er for langt ut = for fet blanding Gjør så dette på alle 3 forgassere ( EN omgangen ), må antagelig gå et par runder før du er 100% fornøyd. Den ideelle innstillingen er midt imellom disse 2 ytterpunkter ( motoren går høyest mulig på tomgang, selve tomgangen justeres ned til ca 650/750omdr ( på gass staget )) Juster så ALLE 3 dyser EXTRA 0,5 UT ... Test så båten utpå en tur, test gassresponsen... stopper den eller hoster kan du prøve å justere hver enkelt dyse 0,25 extra ut. Arne Kjetil Redigert 8.August.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gunnar328 Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 hei arne kjetil står rette plugger på,pluggene ser ok ut når eg tar dem ut kanje litt fuktige,litt rart den går fint når eg har gjort dem rene og ette 20m kjøring dabber motor helt av,har ikke vert så mye borti gassere på påhenger ,har du du noen bilder der eg kan se ka som skal takest ut? dem som har med båt her har kunn bosh plugger må eg ha champion plugger? etter boka kan ein også bruke ngk ? med stor takk gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.