Jump to content

Friske opp gelcoat på båt fra 2000


DIYglenn

Recommended Posts

kan man bruke Meguiars one step compound på bil også?

:nonod: Det må du ikke finne på

lakken på bil tåler ikke produkter som er beregnet på gelcoat.

Lurer på om Pure wax er den samme som carnauba wax til bil men er ikke sikker så jeg tør ikke prøve den heller.

Den lukter det samme og har samme farge men det er vel kanskje carnauba.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Joda, de er helt topp etter min erfaring! Jeg bruker en eksentersliper, setter på skumgummiskive/svamp som fuktes i vann (dusj med dusjflaske), legger på litt Autosol (kjøp kilosboks!) og legger eksentersliperen innpå gelcoaten før jeg starter maskinen (så det ikke skal sprute og all Autosolen ender opp hos naboen!). Ikke bruk mye trykk og beveg maskinen hele tiden. Prøv et område, vask vekk overskuddet av Autosol, tørk området og se om/i hvilken grad du ser forskjellen. Hvor mye Autosol, hvor mya vann, hvor mye trykk og hvor lenge må man prøve seg frem med, men da jeg kjøpte ny/gammel båt for noen år siden var den meeeget matt, men uten sår og riper og etter en grundig omgang så fikk jeg kommentarer i havna om at jeg hadde en utrolig fin og blank båt!

 

Viktig å avslutte med voks, igjen bruk gjerne eksentersliper slik at du får varmet inn voksen i gelcoate. Kan være lurt med en runde nummer to med voks etter en uke/to uker, iallefall denne gangen siden båten har godt av denne fuktigheten som beskyttelse. Bruker faktisk voksen fra Biltema og godt fornøyd med den. Jeg tror på regelmessig vask med ferskvann gjennom sommeren og med minst mulig såpe da det også fjerner noe av voksen. En dråpe Zalo holder til utrolig mye vann/vask, helst varmt/lunkent vann hvis mulig.

 

Dette er nå i allefall min metode.

Jeg er ikke sikker på hvor lurt det er å bruke Salo til daglig vask da den fjerner fett (dvs voks). Salo er nok glimrende å benytte før polering.

Link to post

Tror ikke det er nødvendig å sitere hele innlegget mitt for å få frem ditt poeng, men la meg nok en gang presisere; en dråpe Zalo holder til utrolig mye vann, og minst mulig såpe da det også fjerner noe av voksen, så jeg har vel for så vidt vært inne på noe av det du påpeker? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tror ikke det er nødvendig å sitere hele innlegget mitt for å få frem ditt poeng, men la meg nok en gang presisere; en dråpe Zalo holder til utrolig mye vann, og minst mulig såpe da det også fjerner noe av voksen, så jeg har vel for så vidt vært inne på noe av det du påpeker? :rolleyes:

Sorry, ønsket på ingen måte å nedgradere eller rakke ned på ditt innlegg som er et veldig konstruktivt innlegg. Kanskje er jeg selv for bastant når jeg fraråder Salo, men Salo er fettløsende.

Er luftforurensing som setter seg som svarte felter spesielt under kalesje fettholdig? De normale båtvaskemidlene er jo alkaliske!!!

Har noen råd om hva som er optimal vaskemiddel til ukentlig vask?

Link to post

Sorry, ønsket på ingen måte å nedgradere eller rakke ned på ditt innlegg

 

Neida, tolket det ikke slik heller jeg, egentlig kun ment til info og også nevnt i forumets regler. Enig i minst mulig bruk av såpe, og Zalo er jo et meget effektivt middel nettop fordi det fjerner fett og derfor må brukes med litt måtehold. Vi moderne mennesker bruker altfor mye, og for ofte, såpe til alt og overalt. For ukentlig vask mener jeg man kommer langt med bare rent vann og en god svamp og/eller klut (microfiber). For de svarte rendene har jeg sett anbefalt bruk av grønnsåpe, men i varmt vann, ikke kaldt, eller produkter som Black Streak Remover - 64,90 på Biltema.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vær forsiktig med varmt vann Mouche, både på bil og båt. All voks har et "smeltepunkt" og det er ikke så veldig høyt. Kommer du over dette punktet i temperatur så "renner" voksen av.

Se hva som skjer med stearinlys i varmen. De som er laget med høyt innhold av stearin-voks tåler relativt mye før de begynner å sige, men de som er basert på parafin-voks bøyer seg lett bare utsatt for sollys.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Se hva som skjer med stearinlys i varmen.

 

Klar over det, bruker svært mye stearinlys i heimen/hytta i løpet av året og holder ofte en lysestake under springen med varmt vann for å fjerne stearin. Så varmt vann bruker jeg aldri på bil/båt kun lunkent/kroppstemp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tror jeg prøver Autosol da.

Det blir nok dessverre håndrubbing/polering fordi jeg ikke er kjent med å bruke maskin.

 

Jeg håndpolerer båten og bruker Autosol der jeg ser dette trengs.

På tidligere båter har Autosol og håndpolering gitt gode resultater. Mulig det blir enda bedre med maskin.

MaxWax-serien er også gode alternativer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Nok en gang, skal du ha opp blankheten og tenker på vinterlagring: Sett inn glassfiberen med flytende båtvaselin. Det er IKKE NOE som bevarer bedre og sørger for at gelcoat beholder fettet og ikke tørrer ut !

Til alle som aldri har prøvd: Prøv

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
:cheers_wine: Kom da gjerne med litt tilbakemeldinger til våren :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båtrekvisita, fargehandlere, Jernia etc.... Selges på litersflasker. Jeg bruker en 1/4 flaske på skroget på en 30 foter. Nå i vinter skal jeg også ta hele overbygget og da regner jeg med 1/2 liter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

hvis du først skal gjøre dette.

Er det ikke iallefall en fordel at båten er helt ren først da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Spiller liten rolle, men selvfølgelig en fordel at det ikke ligger tykke lag med møkk på den. Noe av urenhetene kan faktisk løses av båtvaselin gjennom vinteren. Fordelen er at til våren ligger denne som et fett lag utenpå gelcoat og vaskes lett av med litt zalovann. Da forsvinner det som måtte ha kommet av urenheter gjennom vinteren, det fester seg ikke og det blir ingen sorte striper som sitter fast og gelcoaten er fet og fin. Vask og polèr og sett så inn med en eller annen voks.

 

Jeg har et dashbord som er hvitfalmet og umilig å polere opp. Dette holder jeg blankt og fint i fargen med et syltynt lag båtvaselin påført 2-3 ganger i løpet av sessongen. Dashbordet er mørkt og med sommersolen blir det glohett, det er derfor det har blitt slik og derfor jeg må gjenta behandlingen noen ganger i løpet av sessongen.

 

Jeg kan ikke få fullrost denne båtvaselinen, Bruker den også på et luketrekk i sort skai som også tørker ut uten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg skal også prøve vaselin olje for første gang i høst. Trikset er anbefalt av mange. Tror at oljen trekker langt inn i porestrukturen i gelcoaten over vinteren. Det er sikkert en fordel om båten er lagret varmt siden temperatur vil påvirke viskositeten.

 

Til dere som har prøvd dette: Kan man spare seg et lag wax eller to?

Link to post

Denne vaselinoljen benyttes jo om vinteren for at gelcoaten ikke skal tørke ut. Om sommeren gjør waxen denne jobben. Forskjellen er at du har en overflate som ikke er tørket ut etter en vinter og da mettes selvfølgelig overflaten lettere når du legger på wax til våren. Normalt holder det med en runde med polish og så en runde med wax til slutt hos meg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg vil tro at den fremgangsmåten du beskriver er den beste Mouche, men når du gjør dette om høsten så må du vel også gi den en omgang om våren vil jeg tro? Med mindre du oppbevarer båten innendørs beskyttet for vær og vind da.

Litt av kluet med båtvaselin er at du om høsten bare vasker og setter inn båten med båtvaselin(du kliner på dette på en 30 forter på et kvarter) og at du om våren vasker av vaselin(da har du hatt god beskyttelse gjennom vinteren) og polerer/waxer som vanlig.

 

Når jeg gjør det slik så har jeg en enkel vaskejobb på våren fremfor hva jeg har hatt når jeg polerte/waxet på høsten. Skitten renner av med vaselinen som ligger som ett fett yttersjikt, mens om jeg hadde polert/waxet så ville møkka sittet fast i gelcoaten på samme måte som den har tendenser til å gjøre på sensommeren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 3 år senere...

Shinet opp båten igjen i år med TurtleWax pakke fra Jula, Marine Cleaner + Marine Wax.

 

DEN FUNKA!

 

Ser ut til å være kjemisk, sto igjen med knallblå kluter, og en knallblå båt. Småripene forsvant også, da blåfargen fra gelcoaten ble lagt i de hvite ripene, selvsagt kom disse kraftig tilbake igjen med den hvite voksen da men :P

 

Fargen er kjempefin, og båten er skikkelig blank!

 

Btw. demonterte vindskjerm og fikk dermed se gelcoat som har vært beskyttet i 15 år, deprimerende å se hvor blank og glatt båten en gang har vært...

Link to post
  • 8 måneder senere...

Jeg er helt fersk på glassfiberbåt, men fant denne artikkelen på Båtmagasient: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/tid-v%C3%A5rpuss-perfekt-polering


Er det noen som vet om det står på de forskjellige voks, finishproduktene innholdet av naturlig carnubavoks, som jeg skjeønner er viktig... Er det dette i Autosol Marine Boat Boat Wax?? http://autosol.com.au/autosol-polishing-products/fibreglass-care/autosol-marine-boat-wax-500ml/detail/17/flypage/113.html?sef=hcfp


Båtmagasinets synspunkt på vask i sesong: TIPS: Vask ofte, men med skånsomme såper!


Siden det beskyttende vokslaget på båten hovedsakelig består av fett, vil fettløsende vaskemidler bryte ned vokslaget raskere og jobben du gjorde om våren være bortkastet.


Det finnes mange produkter på markedet som rengjør effektivt, og ett av dem er Zalo. Men Zalo er også ekstremt fettløsende og vil derfor også være med på å fjerne det beskyttende vokslaget på båten.


TIPS: Bruk en båtshampo (eller bilshampo) med voks når du skal vaske båten gjennom sesongen.



Enkelt sagt: Feil såpe sliter på poleringen, riktig såpe vedlikeholder den. De fleste produsenter av båtpleieprodukter har såper som er tilpasset produktserien. Hvis en vil ha noe igjen for pengene en har brukt på poleringen, er det fornuftig å vaske riktig. Vasker du med riktig såpe, og vasker på riktig måte, har du minimal slitasje på gelcoaten.


Link to post

Gelcoat og lakk er to forskjellige ting, og de oroduktene hadde ikke jeg brukt overens ihvertfall.. jeg har brukt masse Meguiars produkter på bil og de er veldig lette å jobbe med og gir bra resultat. Tenker å teste Meguiars på båten også til våren

 

 

Ganske off topic og langt fra sjøen, men kan man bruke Meguiars one step compound på bil også?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...