Jump to content

Hvordan finne ut om en motor kjøler dårlig uten å ta opp toppen?

Retox_93

Recommended Posts

Hei.

Er litt engstelig på om motoren min har dårlig kjøling, men vet ikke sikkert.

Når mi satte inn motoren, tørrkjørte mi motoren får å se om den startet. Etter det overhalte e vannpumpa.

Satte båten på vannet, men har ikke temperatur måler på motoren. Motoren er en Yanmar 3QM.

Er det en måte man kan skjekke om kjølinga er dårlig? Skal man kunne ta på manifoilet uten å svi sæ?

Noen enkle tips til hvordan man sjekker at kjølinga er dårlig eller god..

takker

Hei Vrengen..Har ikke bil lappen, så blir litt vanskelig.. pappa er så lei av og kjøre til maritim og biltema vær uke headbang.gif

Men, Tenkte på du må vel bruke noe til å tette igjen med. Har ikkje sett så nøye på den gamle måleren, men har du noen bilder evt?

Skal til sverige snart, så tenkte å prøve å skaffe litt deler der. evt, filtere til motoren også.

De hadde vist ikkje på maritim..

Antar at det er Nidelven du har den i, Har hørt at 3qm'en er orginal i Nidelven. er det rektig? en Kamerat som var så skråsikker på at Nidelv kom med yanmar 33 hk orginalt, mens e tror at den kom med penta.

Vet du noe om det?

har ikke bilder nå nei! nidelven kom med både penta og yanmar så da måtte jo jeg ha den beste :cheers_wine: oljefilteret har de på maritim mener jeg! litt usikker, jeg kjøpte endel på båthuset karl s hanssen også, der har de iallefall alt til den! lurt å bytte sinkanodene også inni motoren! jeg beholt det orginale ledningsnettet for å ha alarmen så jeg tror jeg var innom rørleggeren og kjøpte noe t stykker og greier for å kople opp det der! har brukket beinet så er ikke så ofte uti i båten men skal ta bilde når jeg er der om jeg husker! mulig det blir tur i morgen om været er fint:) om det er noe du lurer på så er det jo bare og sende im:) er mekaniker så kan svare på litt iallefall :flag:

problemet med de målerene er at de begynner på 40 grader som de saltvannskjølte yanmarene går på!............

Med tykk lommebok så kan du jo kjøpe en digital vanntemperaturmåler her:

http://nereides.no/

Kostre "bare" kr 1020.- :eek: ( side 3, langt nede )

http://nereides.no/images/2008/Prisliste%20Cruzpro%202008.pdf

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Hei igjen. Angåend sink, så står båten min i brakkvann. Altså mesteparten feskvann, men litt saltvann. Må ut 3 kanaler får å finne rent saltvann.

Har veldig tynn lommebokk. ( bruker stipendet mitt på båt egentlig)

Trenger noe billig og brukbart.

Trodde e hadde sett en slags temperatur måler på biltema til båt, men kan ikkje finne den på hjemmesiden til biltema.

Send gjerne linker til forskjellige. evt maritim

1 polet skal bare ha en ledning? og 2 polet skal ha 2 ledninger, + og - ?

............

Trodde e hadde sett en slags temperatur måler på biltema til båt, men kan ikkje finne den på hjemmesiden til biltema.

Send gjerne linker til forskjellige. evt maritim

............

Problemet er nok at de fleste som jeg har funnet (som ikke er digitale instrument) starter på 40 o. Her er link til Biltema, men du må nok søke på delenr. som er 25-8007

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maleinstrument-for-batbruk/

Maritim:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=15532&groupkey=001001091

tror jeg ville gått for biltema sin til 229, er fullt brukelig selv om den begynner på 40 grader. du ser den går opp til 40 og går det noe galt eller motoren blir for varm så går den lenger opp:) to polet skal ha to ledninger ja men tror den ene er minus fra batteri og så er den andre opp til giverkontakt på instrument, men om du kjøper nye instrumenter så følger koplingskjema med!

Redigert av Vrengen (see edit history)

Søk litt på forumet her .. var en her inne ( Walther_S ? ) som laget en grei artikkel om å bruke en vanlig inne/ute digital gradestokk, disse får du i nesten alle krimskrams butikker for en mindre sum ( måler -40 > +50/60 ? ).

Et eksempel...

362907A_X_2009-03-09_131536_932.jpg

Artikkelnummer 36-2907 hos http://www.clasohlson.no, pris 99,- ... må selvsagt ordne en til kobling for føleren, men ...

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Vet du om det e vanskelig å få fjerna igjen? Vis den blir ødelagt evt ?

Det kommer helt annpå hvordan du monter den det..

Føleren kan sikkert monteres på flere måter, et par muligheter kan være..

•  
  • Bore et hul i en bolt eller annet plugg ( enten så trangt at du må presse føleren nedi, eller litt rommere og bruke et varme ledende lim.
  • Eventuelt holdes imot et passende sted med ei skive, en liten brakket, eller slangeklemme...

Bruk gjerne KISS systemet når du tenker ut en løsning :saint:

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Hei igjen

litt treg med bilder men prøver nå:)1.jpgskrytebilde

2.jpg med tenningen på,

3.jpg kjørt litt

4.jpg

enda litt varmere, blir ikke noe serlig høyere en

dette, hvist man ikke holder full muring over lengre

tid

5.jpg litt hvordan jeg har plassert føleren

6.jpg mere føler

kikket litt på Biltema sine målere og det må nesten følge med føler selv om det ikke står spesifisert, men så de hadde en til bil for 119 kroner og der og der stod det at føleren fulgte med. lykke til :seeya:

Redigert av Vrengen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...