Penta 30 Startet 7.August.2010 Link til dette innlegget Startet 7.August.2010 Har fått unormalt høyt olje forbruk på min TAMD 30A. Den bruker ca 1,5L på 5-6t gange med normal belastning. Noen son har vert ute for det samme ????? Har en mistanke om oljetetninger på ventilene eller turbo. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Vrengen Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 vet ikke hvordan ventiltetningene er på denne men virker litt mye for å være ventiltetningene Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Minner mer om "turbo" forbruk enn ventiltettninger. Hva slags viskositet har olja,kanskje for tynn? Kanskje bare veivhusventilasjonen grodd i gjenn. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Penta 30 Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 (redigert) Tror du det kan vere så enkelt som veivhusventilasjonen? Bruker 15-40 olje Redigert 7.August.2010 av Penta 30 (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Penta 30 Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Har fått unormalt høyt olje forbruk på min TAMD 30A. Den bruker ca 1,5L på 5-6t gange med normal belastning. Noen son har vert ute for det samme ????? Har en mistanke om oljetetninger på ventilene eller turbo. Har skiftet oljetetninger og veiv hus ventilasjon så nå fåt vi se om det blir bedre. Ellers står turboen for tur. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Skipper Worse Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Oljekjøler? Du har vel ikke fylt på mer enn til min. på peilepinnen ...? Fyller du for mye brenner den resten av og du tror den bruker det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Penta 30 Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Har funnet synderen på olje forbruket. Turboen har spydd olje inn i motoren. I tilleg blir det sveising og maskinering av eksosmanifoyl. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
68 GT Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Minner mer om "turbo" forbruk enn ventiltettninger. Ha Ha,jeg gjettet riktig! Har du hørt på pris på ny manifold? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Gudrun Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Bare en liten kommentar: Turboen kan, men behøver ikke være synderen. 30 motoren ble produsert til 86 så vi snakker om minst 25 år med oljedamp etc. fra motoren som kan sees slik ut....Hvis ikke manifolden har vært reingjort etter dette da...... Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Ja,det greieste er å kobble fra trykksiden,starte og ruse motor for å se om turbo spruter olje. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Penta 30 Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Manifoilen er allerede fiksa Det må vere turboen for etter nermere ettertanke begynte det å komme olje ut dren hullet på manifoylen omtrent når forbruket begynte. I tilleg var det en del slakk i akslingen å turboen som ikke er på den nye.. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Gudrun Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Ok, se her ja... dukker opp mer info....er nok nærliggende å tro at det er turboen ja....du har vel og hatt ute innmaten i ladeluftkjøleren for vask? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Min TAMD40B brukte på en sesong (ca 100 timer) omlag 10 mm på peilepinnen og nedover til ca midten av skalaen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Muddyman Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Oljekjøler? Du har vel ikke fylt på mer enn til min. på peilepinnen ...? Fyller du for mye brenner den resten av og du tror den bruker det. Hvor vanlig er dette? Jeg sliter med oljeforbruk på min TAMD 60C. Har hatt full service og enda så minker det utrolig nok urovekkende mye olje. Skiftet oljefilter og fylte til topp på skalaen av peilepinnen. Startet motoren og nivået sank ned til ned mot midten. Etter en familietur på 4 - 5 timer så sank nivået ytterlige til nedre del av skalaen. Motoren går som ei klokke utover dette. Forholdsvis lett å starte og ingen ulyder i så måte. Fortvilet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.