bukt Startet 7.August.2010 Link til dette innlegget Startet 7.August.2010 (redigert) Har en yamarin 4500 bigride som jeg nå har en 2006 modell mercury 25hp motor på med elstart. motor gått lite men usikker på antall timer. synes den er litt spe men alt er spett sammenlignet med 425hp som jeg er vant med Har og en 1999 suzuki 30hp 3syl med elstart på en båt jeg skal legge ut for salg. denne har kun gått 70 timer men er eldre enn den andre men til gjengjeld 5 hp mer og mulig mer dreimoment siden flere syl? Det jeg lurer da på er om jeg skal ta meg bryet med å sette på 30hp suzuki på den båten jeg skal beholde og eller selge som er nå.. vil den 30hp 3syl gi merkbart mer drag (med mange i båten ) , raskere plan enn den 25hp jeg har nå, har de 5hp mye å si? Redigert 7.August.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 vil den 30hp 3syl gi merkbart mer drag (med mange i båten ) , raskere plan enn den 25hp jeg har nå, har de 5hp mye å si? Egentlig synes jeg begge motorene er for små så godt mulig at de 5hp vil utgjøre en betydelig forskjell, verdt å forsøke før du bestemmer deg for hva du skal selge. La meg presisere at jeg ikke har erfaring med akkurat denne båten så en viss grad av synsing, ja. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andk Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 selg begge og kjøp en 50 er mitt råd. Den motoren er for liten for båten(begge) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Har planer om større motor så kjøper en hvis pris riktig men inntil da må jeg benytte en av disse hjulvisperene. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 (redigert) For de som er interrisert i test av 30 hp motorer fant jeg denne testen http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/167A619DC818222BC12576190034FCAE?OpenDocument Her testet de og 25hp mercuryen siden de ikke hadde 30 hp og 30 hp suzukien. Båten de testet på var en 16 fots Orkney 505 Dory som er større enn min. og en 345 rib. forskjellen på mine motorer med fullastet båt som gir mye samme motstand som vannski og med kun to pers i båten. Aks opp til 20 knop : 25hp mercury 8.8sek (tom båt) og 26 sek ved fullastet(ubrukelig til å dra opp vannski/wakeboard) 30hp suzuki 4.2sek og 8.5 sek Denne testen gir meg en god pekepinn på om jeg bør ta meg jobben med å bytte motor... Redigert 8.August.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Testet båt med med 30hp motoren i dag, det var som natt&dag Foeskjellen i akselerasjon er lik som i testen, gikk rett opp i plan med full båt og greide grei max og marsfart til motorstørrelsen å regne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.