Jump to content

Bunnstoff - flikke eller påføre nytt lag?

Mian

Recommended Posts

Beklager dumt spørsmål, men er helt fersk i båthobbyen og fant ikke helt svar på dette da jeg søkte. Jeg har kjøpt en liten seilbåt, og på vei hjem med den fikk jeg mistanke om at det kunne være noe galt med motoren (jepp, motorfestene var løse :sad: ). Nå står båten pent på land og jeg tenkte å friske opp det utvendige litt mens jeg venter på motorfiks.

Bunnstoffet ser i følge mine uerfarne øyne stort sett greit ut, men enkelte stedet er det slitt så det er tynt eller til og med slitt helt vekk. Da er det enkle (?) spørsmålet : skal jeg bare flikke på de stedene der det er slitt, eller bør hele båten få seg et tynt lag? Vet det ble slipt ned og lagt på nytt i fjor og at båten ikke har vært veldig mye brukt etter det så jeg regner med grunnarbeidet er rimelig bra. Har spurt meg litt for hos venner og kjente men får forskjellige svar så jeg er like klok. Har vasket lett over med vann, svamp og rengjøringsmiddel for å få vekk saltvann og evt. fett/olje/grønske og spylt godt med rent vann så jeg tror underlaget skulle være noenlunde greit.

Hvorfor flekke hvis båten skal ligge på land? Det gror ikke noe særlig under slike forhold...

Jeg pleier bare å flekke min til vanlig. Men når det kommer så langt at store partier ser tynnslitte ut, legger jeg på et nytt strøk over det hele. Men det er noen år mellom hver gang, vanligvis er flekking godt nok. Det som er fordelen med selvpolerende bunnstoff er at det virker så lenge det er stoff igjen, og da er det ikke noe poeng i å bygge opp tykke lag.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor flekke hvis båten skal ligge på land? Det gror ikke noe særlig under slike forhold...

Jeg forsto det slik at båten kun var på land en kort periode nå pga motorfiks.

Forøvrig har jeg dessverre ikke samme erfaring som deg når det gjelder selvpolerende bunnstoff. Jeg synes at gammelt bunnstoff fungerer dårlig - hvis man ikke bruker båten jevnlig. Når båten blir liggende ubrukt noen uker (spesielt på våren) blir det et bra lag med rur. Dette forsvinner kun ved fysisk fjerning. På min båt gror mindre med nytt bunnstoff enn med gammelt.

Buster X med Yamaha 70

Hvilket bunnstoff bruker du? Jeg har brukt både Hempel, Seajet og Jotun, og har aldri vært særlig plaget med rur andre steder enn på propell og på steder der bunnstoffet har flasset etc. Og jeg ser ikke noe forskjell i begroing på de stedene som er flekket kontra der det er gammelt bunnstoff.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Hvis båten skal ligge på land i vinter, så hadde jeg bare flikket over de bare flekkene nå, og lagt et tynt heldekkende lag til våren.

Har ikke helt blitt enig med meg selv enda, men regner med jeg tar den på land ja. Håper motor blir fikset i morgen, men finner de mer å fikse så det drøyer i tid så er det nesten ikke vits i å hive den på sjøen igjen. (Er seilbåt så må ha opp riggen igjen i så fall.) Det er noen få bare flekker, mens resten av bunnstoffet ser veldig greit ut (etter min ringe bedømmelse.)

Dermed lander jeg på løsningen om å flikke på de bare flekkene og la resten vente til det bli mer påtrengende behov. (Da båten kom opp fant jeg ganske nøyaktig 3 skjell som hadde klort seg fast...)

Redigert av Mian (see edit history)

Ikke rart den gikk treeeeegt ....

Sånn har aldri min båt sett ut når jeg tar den opp, selv etter to og en halv sesong på sjøen! Men jeg brukes svart bunnstoff da, og det skal være den mest effektive fargen for å forhindre groe. Kanskje svart hadde vært bedre hos deg også?

Ellers varierer jo begroingen fra plass til plasss, det som fungerer fint en plass virker heller dårlig en annen plass visstnok. Men etter min (og mange andres) erfaring fungerer gammelt selvpolerende bunnstoff like godt som nytt, dvs er det stoff igjen så virker det.

Mener å ha fått med meg at produsentene av bunnstoff som regel anbefaler at båten ikke blir liggende for lenge på land etter påføringen. Opptak om høsten og flekking av bunnstoffet om våren høres derfor ikke riktig ut. Men i år tok jeg risken med Tora. Bunnstoffet fra i fjor så så bra ut at jeg bare flekket noen steder for jeg satt ut i våres. Vi får se når hun kommer opp igjen om en måneds tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Flikking er og blir flikking, greit hvis du kjenner kvaliteten på arbeidet som er gjort gjennom å ha hatt båten over lengre tid.

Når du har kjøpt brukt båt (ny for deg) så kunne det jo være greit å se om det er noe plastpest og evt få stoppet den straks.

Det kan se ut som bunnstoff er helt og pent, men når du begynner å banke/skrape så kan det løsne i flak.

Hvis du ikke har bilder eller selger har skrapt den helt ned på en stund så ville jeg gjort det ordentlig.

Når du legger nytt bunnstoff kan du velge en moderne type som er så tynn at du slipper å skrape senere.

Brukt kraftige trekantskraper som kan files og en kraftig, men ikke for tung, roterende pussemaskin som gjør jobben lettere.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Bunnstoffet ser i følge mine uerfarne øyne stort sett greit ut, men enkelte stedet er det slitt så det er tynt eller til og med slitt helt vekk.

. Har vasket lett over med vann, svamp og rengjøringsmiddel for å få vekk saltvann og evt. fett/olje/grønske og spylt godt med rent vann så jeg tror underlaget skulle være noenlunde greit.

Jeg bruker høytrykkspyleren for å få fjernet løst bunnstoff. Det er vel litt mer enn "lett over med vann".

Så påfører jeg bunnstoff(selvpolerende) der det mangler eller er tynt. Men bruker å dekke vannlinjen slik at det blir pent. Og så har jeg på til boksen er tom, da slipper jeg å ha halve bosker med halvtørket bunnstoff. :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...