Jump to content

Hvordan fjerne muggsopp?

Explorer

Recommended Posts

Jeg har kun funnet ett middel som fjerner mugg fra silicon: Cilit Bang mugg&skimmel! Den er helt suveren, jeg har brukt den på badet hjemme med skikkelig wow resultat! Tar mugg i silikonfugene, og også i vanlige flisefuger. Så denne kan varmt anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har kjøpt det i en vanlig kjedebutikk, men husker ikke helt hvilken. Tror kanskje det var Maxi? En ganske iøyenfallende lilla flaske. Om du ikke finner det noe sted skal jeg sjekke med kona, hun vet nok hvor den kommer fra...

Det som er greit med denne er at stoffet kommer ut som skum, dvs at det henger på stedet ganske lenge. Jeg sprayer på, venter 30-45 minutt og spyler vekk igjen. Normalt holder det med en behandling, men i ekstreme tilfeller kan man bruke to. Jeg ble skikkelig overrasket over effekten, silikonfuger i dusjen som var helt svarte av mugg og som jeg egentlig hadde tenkt å fjerne og erstatte med nye, ble nesten som nye igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvor får man tak i dette Cilit Bang? Kan ikke huske å ha sett dette i vanlige kjedebutikker.

Cilit Bang får du i de fleste dagligvarebutikker, men er usikker på om det fjerner symptomer eller årsak :rolleyes: Har egentlig mer tro på klorin som effektiv soppdreper. Muggsopp på tekstiler er ikke like enkelt å få bort som på f.eks. fuger. Har selv måttet gå til det skritt å erstatte angrepet materiale, da det etter diverse behandlinger ikke "var som nytt".

EDIT: Gelcoaten tar overhodet ingen skade av dette meg bekjent.

Redigert av Twilight (see edit history)

Cilit Bang får du i de fleste dagligvarebutikker, men er usikker på om det fjerner symptomer eller årsak :rolleyes: Har egentlig mer tro på klorin som effektiv soppdreper.

Du kan være sikker på at det ikke fjerner årsaken, som i all hovedsak er fuktighet kombinert med skitt. Dvs det fjerner jo skitten da, og kloren i vaskemiddelet dreper muggsoppen. En stor fordel med Cilit Bang kontra vanlig Klorin er den skummer godt, sånn at kloren holder seg der den trengs. Jeg har prøvd med vanlig Klorin påsilikonfugene før, men uten noe særlig resultat. Derfor ble jeg så overrasket over at Cilit Bang faktisk fungerte! Men om du heller vil bruke Klorin så er det jo helt opp til deg da.

Årsaken blir nok fjernet for det meste.... Eg tasta ut med muggangrep for nokre år siden. Hadde ei gammel ekkel campingvogn. Inni der la eg brukte sko, nye sko, brukte klær og nyvaskede klær. Nye og brukte hansker osv. Etter 1år sjekka eg ut alt. Allt som var brukt, til og med genser som var brukt bare 1 dag, var fullt av mugg og stinka. Allt som var nytt og reint kunne brukes(etter vask). Det var sjølvsagt vondt lukt i allt nytt/reint også.

Det må organisk materiale til for å lage muggvekst.

Vask båten før opplag. Ikkje Til våren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...