Jump to content

Bavaria 35 Caribic 94 modell - bra båt, styrker og svakheter?

bjoris

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til denne båten? Det hevdes av mange eiere av eldre Bavariabåter at disse er mye bedre bygd og mer påkostet, på bildene kan en se at det er flott treverk i båten og slik sett en påkostet sak som i dag ville vært dyr å produsere. Men alle båter kan jo ha skjulte feil og svakheter så derfor er jeg takknemlig for tips i forbindelse med noen råd jeg har blitt forespurt om. Det jeg umiddelbart er skeptisk til på den konkrete båt er grunn kjøl, 1,4 m, det er jo svært lite og jeg er jo klar over hva dette innebærer, fra før har jeg lest at tidligere Bavariaer har hatt lett for å kaste roret, er det spesielle modeller som har vært utsatt eller er det dem med kort kjøl, spørsmålet er vel om dette må forventes å bli verre på en båt med kort kjøl? Er også litt usikker på om roret blir enda kortere når en har så kort kjøl? Dette er jo noe evt kjøper må vurdere, men målet er ikke regatta og siden det er snakk om en familie antar jeg det ikke blir så innmari mye kryss heller

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hvis båten har teakdekk mener jeg dette kan være et svakt punkt. Har selv en Bavaria fra 1997, men tror det er en generasjon nyere enn Caribic-modellene. Jeg har også grunn kjøl noe jeg er veldig fornøyd med. Er ikke så seilerfaren at jeg kan skrive mye om hvor mye dårligere båten krysser med dette, men vet at jeg hadde hatt store problemer med å komme inn mange av de fineste plassene jeg har ligget i sommer om jeg hadde hatt en kjøl på 2 meter. For meg veier dette i høy grad opp dårligere egenskaper for seil. Blir jo et spørsmål om hva man prioriterer rett og slett. Skal jeg bytte båt vil jeg nok prøve å finne en modell med grunn kjøl igjen.

Ellers gjelder det vel å sjekke motor og de vanlige tingene som kan være et problem på en såpass gammel båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...